روش وصول چک برگشتی + معرفی وکیل

وکیل چک برگشتی - کاماپرس
لست سکند

کمک گرفتن از وکیل برای چک برگشتی با توجه به پیچیدگی، زمان‌بر بودن و بار مالی این پرونده‌ها، برای تسریع رسیدگی به پرونده و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های سنگین، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش کاماپرس، پیگیری مسائل مرتبط با چک برگشتی و حل و فصل دعاوی این حوزه بدون آگاهی از قوانین و مقررات چک مانند قانون تجارت، قانون صدور چک و رویه‌های قضایی تقریبا غیرممکن است. در چنین مواردی، گرفتن وکیل چک یا وکیل چک برگشتی برای جلوگیری از تضییع حقوق و اتلاف وقت و سرمایه ضروری به نظر می‌رسد؛ با این حال، انتخاب بهترین وکیل برای چک برگشتی از میان وکلا و موسسات حقوقی تاحدودی دشوار است.

در این گزارش ضمن بررسی دلایل برگشت خوردن چک، چگونگی وصول آن از طریق وکیل برای چک برگشتی ‌نیز تشریح شده است.

آشنایی با وکیل چک برگشتی

وکیل برای چک برگشتی یا وکیل چک از نظر تحصیلات و پروانه وکالت، تفاوتی با سایر وکلا نداشته و پس از اتمام تحصیلات خود در رشته حقوق، موفق به کسب نمره قابل قبول در آزمون وکالت دادگستری شده است؛ با این حال، وکیل چک برگشتی به صورت تخصصی در زمینه مسائل حقوقی و کیفری مرتبط با چک فعالیت کرده و در حوزه‌های قانون تجارت، قانون صدور چک و قانون اصلاح صدور چک تخصص ویژه‌ دارد. وکیل چک برگشتی همچنین با توجه به تجربه و تخصص در این حوزه بر رویه‌های قضایی و آیین‌های دادرسی مسلط بوده و می‌تواند به بهترین نحو از حقوق موکل خود دفاع کند.

چک برگشتی - کاماپرس

راز آسمان پایتخت

دلایل برگشت خوردن چک

چک برگشتی یا همان چک بلامحل به چکی گفته می­شود که دارنده آن در صورت رجوع به بانک برای وصول مبلغ آن، یا با حساب خالی صاحب چک مواجه شده، یا به هر دلیل دیگر مانند دستور عدم پرداخت از سوی صادرکننده به بانک، قادر به وصول چک نباشد. برخی از مهم‌ترین دلایل برگشت خوردن چک که نیاز به کمک گرفتن از وکیل برای چک برگشتی دارد، در ادامه بررسی شده است.

خالی بودن حساب: اگر صادرکننده، چکی صادر کند که تمام یا حتی بخشی از وجه آن در بانک موجود نباشد، مرتکب جرم صدور چک بلامحل شده و دریافت وجه چک از او نیازمند طرح دعوی و وکیل برای چک برگشتی است.

دستور عدم پرداخت: اگر صادر کننده چک برخلاف واقع و به دروغ به بانک دستور عدم پرداخت وجه و مسدودی حساب را بدهد، مرتکب جرم صدور چک بلامحل شده است.

عدم تنظیم صحیح چک: اگر چک به نحو صحیح و براساس شرایط شکلی مقرر در قانون تنظیم نشده باشد، بانک از پرداخت وجه آن امتناع می‌کند. صدور چک مشروط یا قلم خوردگی در متن آن از جمله این موارد است.

وظایف وکیل چک برگشتی

برخی از مهم‌ترین وظایف وکیل برای چک برگشتی در ادامه بررسی شده است.

بررسی کیفری یا حقوقی بودن چک: وکیل چک برگشتی وظیفه دارد که کیفری یا حقوقی بودن چک و امکان تعقیب و شکایت کیفری در صورت برگشت خوردن آن را بررسی کند. این مسئله به موکل اجازه می‌دهد که در صورت تمایل، علاوه بر دریافت مبلغ چک و ضرر و زیان‌های ناشی از آن، صادرکننده چک را با جزای نقدی یا حبس نیز تنبیه کند.

پیگیری پرونده چک: وکیل برای چک برگشتی به نوعی نماینده موکل برای پیگیری وصول چک از طرق حقوقی و کیفری است. وکیل چک برگشتی با آگاهی کامل از قوانین و رویه‌های دادرسی، در جلسات رسیدگی حاضر شده و از حقوق موکل خود دفاع می‌کند. پیگیری چک برگشتی توسط وکیل به تسریع پیشرفت پرونده و کسب بهترین نتیجه کمک می‌کند.

دریافت خسارت تاخیر تادیه: وکیل برای چک برگشتی با استناد و استدلال‌های صحیح و قانونی به موکل خود کمک می‌کند که علاوه بر مبلغ مندرج در چک، خسارات و ضرر و زیان‎‌های ناشی از تاخیر در دریافت وجه چک را که در اصطلاح حقوقی، خسارت تاخیر تادیه چک نام دارد نیز دریافت کند.

وکیل چک برگشتی - کاماپرس

هزینه وکیل برای چک برگشتی

هزینه وکیل برای چک برگشتی مانند حق‌الوکاله سایر وکلای دادگستری براساس توافق میان وکیل و موکل تعیین می‌شود؛ با این حال، هزینه وکیل چک برگشتی با توجه به عوامل مختلفی همچون شرایط پرونده و پیچیدگی و دشوار بودن آن، مدت زمان موردنیاز برای رسیدگی، مبلغ چک برگشتی یا مبلغ مورد ادعا و همچنین شرایط وکیل چک برگشتی مانند تجربه، تخصص و مهارت او متغیر است.

اخذ وکیل برای چک برگشتی از “دادپویان”

موسسه دادپویان به عنوان یک مجموعه معتبر و فعال در حوزه‌های متنوع حقوقی همچون حقوق کیفری، خانوادگی، ارث، ملکی، جرایم رایانه‌­ای و چک برگشتی، با داشتن تیمی متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، خدمات ویژه‌ای را برای مراجعین خود فراهم کرده است. این موسسه دارای بیش از 30 وکیل پایه یک دادگستری متخصص و کارآزموده برای رسیدگی به پرونده‌ چک‌های حقوقی و کیفری، چک‌های برگشتی و چک‌های صیادی، اجراییه چک، حکم جلب، اعسار برای چک، انتقال چک برگشتی، توقیف اموال ضامن و رفع سوء اثر چک است.

برای مشاوره در مورد چک‌های برگشتی می‌توان به سه صورت تلفنی، حضوری و تصویری با این مجموعه در ارتباط بود. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت دادپویان به آدرس dadpouyan.vip مراجعه و یا با شماره تلفن 91307831 – 021 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز