دوز بوستر واکسن کرونا برای چه کسانی لازم است؟

لست سکند

این روزها که اروپا درگیر آغاز موج پنجم کروناست و کشورها یکی یکی به فکر وضع دوباره محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها هستند، در برخی کشورها همچنان بعضی از مردم در برابر واکسیناسیون مقابله می‌کنند. البته برخی دیگر در حال تزریق دوز بوستر یا همان دوز سوم واکسن کرونا هستند. بنابراین خیلی‌ها با این پرسش روبرو می‌شوند که چه کسانی باید دوز سوم تزریق کنند؟

برای دسترسی سریع‌تر به تازه‌ترین اخبار بهداشت و سلامت اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در حال حاضر واجدان شرایط تزریق دوز بوستر یا دوز یادآور افرادی هستند که در گروه پرخطر قرار دارند و از دوز دوم واکسن آن‌ها ۴ تا 6 ماه گذشته باشد. در حال حاضر افراد بالای 50 سال، کادر درمان و فعالان در مراکز مراقبت و خدمات بهداشت که از دوز دوم‌شان بین ۵ تا ۶ ماه گذشته باشد، باید برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

همچنین افراد بالای 16 سال که به بیماری خاصی مبتلا هستند یا به واسطه مراقبت (سرپرستی) اعضای کادر درمان در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، گروه بعدی تزریق دوز بوستر را تشکیل می‌دهند. زنان باردار نیز گروه سوم هستند. در نهایت سایر افراد جامعه هستند که از دوز دوم واکسن‌شان 5 ماه گذشته باشد، می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

در دوز سوم چه واکسنی باید تزریق شود؟

به گفته سیدمحسن زهرایی، نوع دریافتی واکسن یادآور بستگی به نوع واکسن دوز اول و دوم دارد. بنا بر توضیحات رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، افرادی که کوو ایران برکت یا سینوفارم تزریق کرده‌اند- که در گروه واکسن‌های غیرفعال هستند- می‌توانند در نوبت سوم واکسن‌های مشابه خود یا از آسترازانکا یا پاستاکووک پلاس تزریق کنند.

راز آسمان پایتخت

بر اساس تحقیقات انجام شده، تزریق دوز بوستر واکسن های مختلف مشکل‌زا نیست و در مواردی ممکن است تاثیر بیشتری نیز داشته باشد؛ زیرا سطح بیشتری آنتی‌بادی در بدن تولید می‌شود.

گفتنی است کشورهایی همچون اسپانیا، آلمان، فرانسه، سوئد و دانمارک کشورهایی هستند که از سیاست ترکیب واکسن های مختلف در واکسیناسیون استفاده می‌کنند.

تفاوت دوز یادآور با دوز اضافی

افرادی که تمام دوزهای واکسن خود را تزریق کرده باشند، پس از گذشت چند وقت، مقاومت بدن‌شان در برابر ویروس کم می‌شود؛ این افراد نیازمند دوز یادآور هستند. ولی دوز اضافی به افرادی تزریق می‌شود که نقص ایمنی یا ضعف بسیار شدید دارند و این تزریق باعث افزایش ایمنی در برابر کرونا می‌شود.

افرادی که دوز اضافی هم دریافت می‌کنند، می‌توانند پس از 6 ماه  دوز بوستر را تزریق کنند.

تزریق واکسن به پناهندگان کشور

اخیرا واکسیناسیون پناهنگان در ایران نیز آغاز شده است. به گفته مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با همکاری سازمان‌های بین‌المللی در ایران پناهندگان نیز واکسن کرونا دریافت می‌کنند. با توجه به اهمیت واکسیناسیون پناهندگان و اتباع خارجی برای پیشگیری از بیماری کووید 19 پس از جلسات متعدد در این زمینه و اخذ مجوزهای لازم، نخستین محموله یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوزی واکسن کووید 19 تحت عنوان پوشش بشردوستانه و حمایت سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تامین، و از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی وارد کشور شده و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز