دلیل شوق ایرانیان به خرید ملک در ترکیه چیست؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

جذابیت روز افزون خرید ملک در ترکیه برای صاحبان سرمایه در ایران نیازمند بررسی و تحلیل است چرا که این ذوق و شوق ایرانیان می تواند به بهای سنگینی برای اقتصاد کشور تمام شود.

به گزارش کاماپرس، ایرانیان در سال 2019 و ابتدای 2020 در ابتدای صف خریداران ملک در ترکیه ایستاده اند و دلیل استقبال آنها از سرمایه گذاری در حوزه املاک ترکیه را باید در مزیت هایی جستجو کرد که با خرید ملک در ترکیه عاید سرمایه گذار می شود.

سه گروه اصلی خریداران ایرانی ملک در ترکیه

رضا حسنی، موسس ترکیه‌پرتال و کارشناس اقتصادی در ترکیه در گفتگو با روزنامه “آفتاب یزد” در خصوص انگیزه سرمایه‌گذاران ایرانی برای خرید ملک در این کشور این سرمایه‌گذاران را به چند تیپ مختلف دسته‌بندی می‌کند. نخست بازنشسته‌هایی که پس از اخذ سنوات چند دهه کار در ایران ترجیح می‌دهند بجای خرید ملک در شمال ایران و تحمل مشکلاتی مثل ترافیک در کشور ترکیه ملک خریداری کنند.

وی تیپ دوم را جوانان تازه ازدواج کرده‌ای می‌داند که بین 30 تا 35 سال سن دارند و ترجیح می‌دهند پایه زندگی و کسب و کار خود را در این کشور بچینند.

راز آسمان پایتخت

حسنی با بیان اینکه به استثنای 2 تیپ یادشده، تیپ سومی هم هستند که حدود 65 درصد جمعیت ایرانیان متقاضی خرید ملک را شامل می شود، افراد حقیقی و حقوقی هستند که در ایران فعالیت اقتصادی فعال دارند و توانایی مالی این را دارند که به اروپای غربی و آمریکا هم بروند اما امکان رها کردن کامل ایران و خانواده خود را با فاصله جغرافیایی زیادتر از فاصله بین تهران- استانبول ندارند.

وی با بیان اینکه ایرانیان در سال 2017 فقط 792 ملک در کل ترکیه خریده بودند تغییر این آمار در سال‌های 2018 و 2019 را به ترتیب 3652 و 5423 مورد برشمرد که رتبه دوم را در برگرفت و در اوایل سال 2020 نیز به رتبه نخست رسیده اند که با وجود شیوع کرونا و منع حضور در این کشور از سوی خود ایرانیان مقیم در این کشور نیز خریداری شده است.

وی در کنار عوامل گفته شده 7 برابر شدن خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان را اقتصاد راکد و بیمار ایران در سالهای اخیر ، افزایش نرخ دلار در کشورمان، بروز یک نا امیدی گسترده در نسل جوان و میانسال نسبت به آینده، سهولت رفت و آمد بین 2 کشور، اخذ شهروندی و مشاهده نشدن کلاهبرداری‌های بزرگ و عمده را در کنار اعتمادی که فروشندگان املاک در قبال دریافت پول و ثبت و ارائه سند و پاسپورت نشان دادند در این جهش رفتاری ایرانیان حائز اهمیت و موثر برشمرد.

حسنی با بیان اینکه اتباع ایرانی در ماه گذشته میلادی با خرید ۱۵۷ خانه بزرگ‌ترین گروه خریدار خارجی مسکن در ترکیه بوده‌اند، می‌افزاید: شهروندان عراق با خرید ۱۰۳واحد، روس‌ها با ۶۱ واحد، افغان‌ها با ۵۴ واحد و چینی‌ها با ۴۰ واحد به ترتیب دومین تا پنجمین گروه بزرگ خریدار مسکن در ترکیه بوده‌اند. اگرچه با شیوع کرونا در ترکیه، به طور کلی خرید خانه توسط اتباع خارجی کاهش داشته است تا جایی که در 4 ماه نخست سال جاری اتباع خارجی روی هم ۱۱ هزار و ۷۳۸ خانه و واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند. این رقم نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی ۱۲ درصد کمتر شده است.

اخذ پاسپورت ترکیه ای برای ایرانیان جذاب شده است

مارال حداد یکی از هموطنان ایرانی است که بعنوان مشاور فروش با یک آژانس بین‌المللی املاک در استانبول همکاری دارد. او هم ضمن برشمردن عوامل موثر پیش‌گفته در این گزارش بر انگیزه گرفتن پاسپورت ترکیه از بین مجموع عوامل تاکید می‌کند و البته از این دلیل بسیار متاسف است. وی با بیان اینکه بیشترین کشور متقاضی مهاجرت پس از دریافت پاسپورت ترکیه نیز کانادا بوده است، مسائل مطرح شده متقاضیان خرید ملک در ترکیه با هر قصدی اعم از مهاجرت به کشوری اروپایی یا کانادا را رنجیدگی‌خاطر برخی در ایران (فارغ از درستی و نادرستی برخی از این رنجش‌ها) و نگاه نگران و نامطمئن به سرمایه‌گذاری از هر نوع در کشورمان می‌داند. وی با بیان اینکه در تمام دایرکت‌هایی که به او در خصوص مهاجرت به ترکیه می‌شود این تصمیم را توصیه نمی‌کند و تمام جوانب امر را به آنها توضیح می‌دهد.

قیمت خرید خانه در ترکیه به پول ایران در سال 2020

در لیست Globa- Property Guide استانبول در بین ۹۴ شهر جهان در مقام ۳۹ قرار دارد. بر اساس این لیست، قیمت ملک در شهرهای مختلف ترکیه خصوصا استانبول بدین شکل است :

میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در استانبول (با در نظر گرفتن هر لیر ترکیه با نرخ 2400 تومان)، ۳۹۶۱ لیر (تقریبا 5/9 میلیون تومان) است. گرانترین منطقه ی استانبول بشیکتاش با ۱۰۶۴۶ لیر (تقریبا 5/2۵ میلیون تومان ) و در منطقه بشیکتاش گرانترین محله Bebek با میانگین قیمت ۴۷۴۱۷ لیر (۱۱۸ میلیون تومان) است. در واقع Bebek گرانترین نقطه ترکیه هم محسوب می‌شود که در بخش اروپایی استانبول در کنار تنگه بسفر قرار دارد.

میانگین قیمت هر متر مربع در منطقه فاتح که یکی از مراکز ایرانیان و شامل منطقه‌های تاریخی و گردشگری و تجاری از جمله آکسارای است ۴۱۶۸ لیر (۱۰ میلیون تومان) است. (بناهای این منطقه عموما قدیمی و کهنه ساز است).

میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه ۱۸۶۱ لیر و گرانترین منطقه آنکارا Çankaya با متری ۲۵۷۲ لیر است. متوسط قیمت هر متر مربع در آنتالیا ۲۱۰۱ لیر و گرانترین منطقه در این شهر کونیآلتی با قیمت ۳۲۱۴ لیر است. قیمتها مربوط به آپارتمانهای معمولی با عمر متوسط است و قیمت آپارتمانهای نوساز یا دارای امکانات رفاهی نظیر استخر و 25 تا 50 درصد گرانتر است.

مشوق های ترکیه برای خرید ملک در این کشور

دولت ترکیه با هدف جذب سرمایه‌های خارجی و ورود ارز به کشور در چندساله اخیر به‌خصوص پس از کاهش ارزش لیر در برابر دلار آمریکا اقدام به تصویب و اجرای قوانین سهل‌گیرانه جهت دادن اقامت به اتباع خارجی کرده است، در گذشته جهت اخذ اقامت اتباع خارجی در ترکیه باید یکی از شروط داشتن 3 میلیون دلار سپرده بانکی یا داشتن 2 میلیون دلار سرمایه ثابت؛ خریداری ملکی به ارزش حداقل یک میلیون دلار و ایجاد اشتغال برای حداقل ۱۰۰ شهروند ترک محقق می گردید؛ اما دولت ترکیه با کاهش قابل توجه شرایط اقامت، جذابیت بسیار بیشتری برای سرمایه‌گذاری اتباع سایر کشورها فراهم کرد.

این در حالی است که در حال حاضر امکان اخذ اقامت ترکیه با یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم با مبلغ ۵۰۰ هزار دلار؛ خرید ملک در ترکیه با حداقل ارزش ۲۵۰ هزار دلار یا ایجاد اشتغال برای ۵۰ شهروند ترک امکان پذیر است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “دلیل شوق ایرانیان به خرید ملک در ترکیه چیست؟

  1. صالح گفته:

    خرید خانه درترکیه نه میتوانی اجاره بدی،نه میتوانی بفروشی،به هیچ کس چه اتباع خودترکیه چه غیر ترکیه حق نه اجاره نه فروش نداری وفقط وفقط بایدخودت ساکن (مالک ) بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز