دلار ۴۲۰۰ تومانی چطور‌ متولد شد؟

لست سکند

به گفته رئیس کل سابق بانک مرکزی، تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار در سال 97، توسط شخص حسن روحانی صورت گرفته است.

به گزارش کاماپرس، براساس تصمیم نهایی جلسه هیات دولت در 21 فروردین سال 97 ، نرخ هر دلار آمریکا 4200 تومان اعلام شد، البته گفته می شود که معاون اول رییس جمهوری با این تصمیم مخالف بوده اما در نهایت این تصمیم روحانی بود که عملی شد و نرخ دلار دولتی 4200 تومان تعیین شد، تصمیمی که تبعات اقتصادی خسارت باری را به کشور تحمیل کرد.
ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی درباره محتوای جلسه ۲۱ فروردین ۹۷ می گوید: برای نهایی کردن تصمیم درباره تعیین نرخ دلار جلسه ای با آقای رئیس‌جمهور داشتیم و گفتیم جمع‌بندی این است که یک نرخ باید داشته باشیم که آقای رئیس‌جمهور گفت: 3800 تومان.
او ادامه می دهد: نرخ 3800 تومان نمی‌توانست مناسب باشد ولی آقای رئیس‌جمهور اصرار داشتند. بانک مرکزی و بعضی از اعضای جلسه توضیحاتی درباره نامناسب بودن نرخ 3800 تومان دادند و بیان شد همین الان نرخ در بازار نزدیک 5000 تومان است، با 3800 تومان قطعا به تعادل مورد نظر نمی‌رسیم، در این بین یکی از حضار گفت آقای پورابراهیمی نماینده مجلس هم گفته نرخ ارز ما 4200 تومان است.
رئیس کل سابق بانک مرکزی ادامه می دهد: البته آن کسی هم که گفت منظورش این نبود که 4200 تومان خوب است، بلکه منظور این بود که آقای پورابراهیمی که موضع تندی دارد می‌گوید 4200 تومان؛ چطور شما می‌گویید 3800 تومان؟
او اضافه می کند: آقای رئیس‌جمهور در پایان جلسه گفتند نرخ دلار به هیچ وجه نباید از 4200 تومان بالاتر برود، من از نظر خودم عدول کردم، نظر من همان 3800 تومان است اما چون دیدم اکثریت این را می‌گویید، گفتم تابع نظر شما باشم.

مخالفت روحانی با نرخ پیشنهادی بانک مرکزی

به گزارش وطن امروز، سیف درباره واکنش رئیس‌جمهور نسبت به قیمت پیشنهادی خود می گوید: 4800 تومان پیشنهادی ما به شدت با مخالفت روبه‌رو شد و یکی دو نفر از اعضای دولت سعی کردند از 4200 تومان نرخ را بالاتر ببرند که آقای رئیس‌جمهور گفت دیگر حرفش را نزنید، تمام شد.
رئیس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «آقای روحانی استدلالی پشت این اصرار برای نرخ ارز 3800 تومان یا 4200 تومان داشت؟» اظهار می کند: استدلال این بود که نرخ ارز باید پایین باشد.

راز آسمان پایتخت

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز