دلار فردایی چیست؟

علاوه بر بازار نقدی دلار که هر روزه از صبح تا بعد از ظهر دامنه فعالیت آن ثبت می‌شود، بازاری برای دلار فردایی هم در کشور وجود دارد. بازار دلار فردایی یکی بازار غیررسمی است که مانند بازار نقدی، خریدار و فروشنده و حتی ناظر هم دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ارز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، وجود بازار فردایی یک ضرورت است که معامله گران و به طور کلی سیستم اقتصادی به آن احتیاج دارد. اما به دلیل برخی مشکلات احتمالی در آن، مثل قمار و غرر، قانون گذار هنوز نتوانسته به طور کامل این بخش را حلاجی کند. این معاملات فردایی حاصل ابتکار عمل ایرانیان است. چون همین دسته معاملات در بازارهای کشورهای خارجی تحت عنوان فارکس انجام می‌شود، اما ایران به دلیل داشتن محدودیت‌ها امکان استفاده از این بخش را ندارد. به همین دلیل بازار معاملات فردایی جایگزین مناسبی برای این ضرورت محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط را بخوانید:

روند انجام معاملات فردایی

به نقل از اکو ایران، در معاملات فردایی، معامله گران معتبر بازار ارز با هم یک گروه تشکیل می‌دهند که در اصطلاح به آن اتاق گفته می‌شود. یک نفر به عنوان سرگروه اتاق تعیین می‌شود که وی تضمین معاملات و تسویه غرامت‌ها را برعهده دارد. طبق اطلاعات موجود، در این بازار هر یک میلیون معامله یک خط نامیده می‌شود و در صورتی که معامله گری مایل به داد و ستد بالای یک میلیون دلار باشد باید آن را با یک چک تضمین کند.

راز آسمان پایتخت

نکته جالب توجه درباره بازار فردایی این است که فعالیت این بخش بعد از پایان معاملات نقدی آغاز می‌شود. معمولا جریان معاملات فردایی از ساعت سه بعد از ظهر تا 12 شب به طول می‌انجامد. به همین دلیل است که برخی از کارشناسان، معامله گران و فعالان بازار این نوع معاملات را معامله پشت خطی هم می‌نامند.

آیا این بازار پذیرفته شده است؟

معامله گران بازار فردایی بر اساس پیش بینی که از قیمت این ارز خارجی در بازار روز آینده دارند در موقعیت خرید یا فروش قرار می‌گیرند. در واقع این افراد به پیش بینی نرخ دلار بازار نقدی روز آینده می‌پردازند. هر شخصی که در روز آینده درست پیش بینی کرده باشد، برنده این بخش است. بازنده این پیش بینی هم باید تفاوت قیمت واقعی و قیمت اعلامی خود را پرداخت کند. قیمت واقعی معمولا آن مقداری است که در ساعت پایانی معاملات اتفاق می‌افتد. البته ممکن است این قیمت طبق توافق طرفین ساعت 12 ظهر یا هر ساعت دیگری باشد. فرد بازنده اگر هم تاوان نپردازد، از بازار اخراج خواهد شد و دیگر امکان انجام معامله در بازار فردایی را نخواهد داشت.

تاوان در این معاملات به صورت ریالی پرداخت می‌شود و به همین دلیل برخی این معاملات را قبول نداشتند. از سال 1398 این جریان مورد پذیرش قرار گرفت و حتی به بانک مرکزی مجوز داده شد که در این بازار نقش آفرینی کند. برای حل مشکلات غرری و قماری این بازار هم پیشنهاد شده تا دو راهکار کوتاه مدت و بلندمدت را در نظر بگیرند. در این حالت به نظر می‌رسد مشکلات فقهی هم از بین می‌رود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز