دختران کتاب ریاضی حذف نمی‌شوند

دختران در آستانه‌ی ورود به سن تکلیف، با حذف تصویرشان از روی جلد کتاب ریاضی مواجه شدند اما وزیر آموزش و پرورش گفته است این اصلاحیه بازنگری می شود.

به گزارش کاماپرس،  سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شد که برای بسیاری از مردم با یک شوک بزرگ همراه بود: حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان. این حذف اما  واکنش های بسیاری  را در فضای مجازی برانگیخت و مسئولان آموزش و پرورش را وادار به پاسخگویی کرد. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش  پنجشنبه شب در حساب کاربری توئیترش نوشت: «تغییرات در ‎کتاب‌های درسی همه ساله براساس ارزیابی‌ و از سوی مؤلفین انجام می‌شود. به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مأموریت دادم تغییرات در شکل ‌و محتوای کتاب‌های‌ درسی را با حساسیت کامل رصد، اصلاح و گزارش نماید. به ‌دغدغه‌‌های ‌مردم اهمیت می‌دهم‌. دختران میهن شایسته احترامند.»

دختران، شلوغش کرده بودند!

حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم در این باره می‌گوید: برداشته شدن عکس دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان با نظر کارشناسان به منظور جلوگیری از شلوغی تصویر انجام شده است و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی در تولید محتوای کتاب‌ها نگاهی متعادل به جنسیت زن و مرد دارد. وی می‌افزاید: از نظر کارشناسان مربوطه شلوغی روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان از زیبایی تصویر کاسته و سبب شده است که این تصویر از منظر زیبایی نامطلوب جلوه کند، به همین منظور بخش تصاویر دختران و برخی از مفاهیم ریاضی به منظور ساده‌تر شدن تصویر از جلد کتاب حذف شد. البته در حال حاضر کارشناسان در این فکر هستند که چگونه این تصویر طراحی شود که اختلال ایجاد شده در مفاهیم از بین برود.

بعضی‌ها برابرترند

راز آسمان پایتخت

ملکی در ادامه درباره موضع فکری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره جنسیت زن و مرد می‌گوید: این سازمان با نگاه متعادل به دختر و پسر و پرهیز از افراط و تفریط نسبت به تولید محتوای کتاب‌های درسی اقدام می‌کند. البته در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی اعتقاد بر آن است که زن و مرد از نظر انسانی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هیچ نگاه خاصی در این رابطه در موضوع حذف دختران از تصویر روی جلد نبوده است.

پیشنهاد یک پویش مجازی

بر اساس گزارشی که از  ایرنا منتشر شده، برخی از بازیگران و هنرمندان زن کشور،  نسبت به این مسأله واکنش نشان دادند. تهمینه میلانی، کارگردان سینما درصفحه اینستاگرامش نوشت: «یک فصل از دروس ریاضی مدارس امریکا درباره مریم میرزاخانی است. وای بر ما اگر این تصویر حقیقت داشته باشد.

​شیلا خداداد، بازیگر سینما  هم در صفحه اینستاگرامش نوشت: «حذف دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان درحالی انجام شده است که نامدارترین ریاضی‌دان ایرانی در چند دهه اخیر در جهان، مریم میرزاخانی است که   اولین ایرانی برنده مدال فیلدز شد.

گلاب آدینه، بازیگر باسابقه سینما  و تئاتر  ایران در حساب کاربری‌اش نوشت: مسئولان محترم اگر زحمتی نیست، دلیل حذف دانش‌آموزان دختر را از این تصویر بفرمایید.

الهام پاوه‌نژاد، بازیگر تلویزیون هم در صفحه اینستاگرام خود به حذف تصویر «دختران» از کتاب ریاضی سوم واکنش نشان داد و از مخاطبان خود دعوت کرد عکس مشترکی از خود با دخترتان، یا هرکس که مثل دخترشان عزیز است با هشتگ «دخترم حذف نمی‌شوی» بگذارند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز