جهش تولید شمش آلومینیوم در کشور

چهار شرکت تولید کننده آلومینیوم در فروردین ماه سال جاری، 42 هزار و 408 تن شمش تولید کردند. در واقع شمش آلومینیومی تولیدی کشور طی نخستین ماه امسال، حدود 36 درصد افزایش پیدا کرد. طی یک سال گذشته، میزان تولید شمش آلومینیوم 446 هزار و 842 تن اعلام شد. این میزان نسبت به 12 ماهه سال 1398، حدود 60 درصد رشد داشت.

به گزارش کاماپرس، از این میزان شمش آلومینیوم تولید شده در سال جاری، 15 هزار و 367 تن مربوط به مجموعه «ایرالکو»، 15 هزار و 96 تن مختص «المهدی»، 8 هزار و 984 تن مرتبط با «سالکو» و 6 هزار و 961 تن نیز مربوط به «آلومینای ایران» است.

در بین مجموعه‌های یاد شده، شرکت آلومینای ایران طی یک سال گذشته، 19 هزار و 238 تن پودر آلومینا تولید کرد. البته این میزان تولید شده نسبت به زمان مشابه در سال 1398، معادل 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این مجموعه در 12 ماهه اخیر، حدود 74 هزار و 237 تن بوکسیت تولید کرده که این مقدار تولید بوکسیت در مقایسه با سال 98 معادل 28 هزار و 618 تن، 63 درصد، افزایش داشت.

رشد 60 درصدی تولید شمش آلومینا

مجتمع آلومینای ایران در سال جاری با راه اندازی 2 دیگ نهایی از 70 دیگ تعبیه شده در مجموعه، همه آن‌ها را وارد مدار تولید کرده و این مجموعه امسال به ظرفیت کامل تولید، معادل 40 هزار تن اعلام شده، دست پیدا کرد. در واقع با اضافه شدن این دو دیگ، ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در این مجموعه، 60 درصد رشد خواهد داشت.

راز آسمان پایتخت

کارخانه شمش آلومینیوم مجتمع آلومینای ایران، در سال 1398 افتتاح شده و در همان سال 10 هزار تن از این محصول تولید شد. رقم تولید شمش آلومینیوم در سال گذشته 25 هزار تن بود.

طبق گفته تورج زارع، مدیرعامل مجموعه آلومینای ایران، در حال حاضر بیش از نیمی از شمش تولیدی در این مجتمع، صادر و مابقی آن در همین شرکت مصرف می‌شود. تاکنون صادرات عمده این محصول به کشور ترکیه انجام شده و بخش زیادی از ارز حاصل از صادرات شمش هم به منظور خرید و تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجتمع آلومینای ایران از سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون برای 2 هزار نفر فرصت شغلی مستقیم داشته است. این مجموعه به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در ایران شناخته شده که یک پنجم نیاز داخلی را تامین می‌کند. مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج رفع می‌شود.

مرتبط با : آلومینای ایرانآلومینیوم المهدیایرالکوسالکو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز