جریمه عابران پیاده راهکار فرار از دیه!

بر اساس اعلام رييس پليس راهور ناجا سامانه مرتبط برای جریمه عابران پیاده بر اساس كد ملي و چهره افراد طراحی شده است که با مطابقت آن، امکان جریمه افراد در صورت تخلف فراهم می‌شود.

به گزارش کاماپرس؛ در سالهای گذشته بارها به نقش عابران پياده در تصادفات و آمار بالای مرگ و مير آنها اشاره شده و بارها تصميم گرفته شده تا جريمه عابران پياده به عنوان ابزاری برای «توجه ‌دادن عابران پياده به رعايت قوانين» اجرايي كنند. اما به گفته پليس امكان اجرای قوانين مرتبط با عابران فراهم نبوده است. هفته گذشته موضوع جريمه كردن عابران پياده توسط راهنمايی و رانندگی دوباره مطرح شد.

روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود به سازوکار و زمینه‌های اجرایی و قانونی چنین طرحی پرداخته است. به نوشته اعتماد «بر اساس قاعده تازه جريمه افراد پياده، با استفاده از كدملی افراد و سيستم شناسايی چهره كه زيرساخت‌های آن در حال ايجاد است، چنانچه عابری از مسير غيرمجاز تردد كند يا در تصادف مقصر باشد، مبلغ جريمه از حساب بانكی او كسر می‌شود.»

« جریمه عابران پیاده غیرممکن است»

اما به نوشته اعتماد، ساز و كار اعلام شده براي شناسايي عابران متخلف كافي نیست. «شهرام جبارزادگان كارشناس برنامه‌ريزي شهري در گفت‌وگو با «اعتماد» می گويد: امكان جريمه عابران پياده در صورت تخلف از طريق چهره‌نگاري با كد ملي در شرايط حاضر و با امكانات موجود تقريبا غيرممكن است، مگر اينكه شهر به يك‌باره به تجهيزاتي مجهز شده باشد كه از آن بي‌خبر باشيم. در شهري كه امكان جريمه كردن موتوسيكلت‌سواران در آن وجود ندارد و راكبان موتور در شهر جولان مي‌دهند و رانندگان با پوشاندن پلاك خودروهاي‌شان وارد محدوده طرح ترافيك مي‌شوند، جريمه كردن عابران پياده كه بخش قابل توجهي از آنها را مسافران اتوبوس و مترو تشكيل مي‌دهند، در واقع پاك كردن صورت مساله است. »

راز آسمان پایتخت

جریمه عابران راهی برای فرار از دیه؟!

اعتماد در بخش دیگری از گزارش خود به این موضوع هم پرداخته که «فارغ از اينكه اعمال جريمه براي عابران پياده در كلانشهر ۹ ميليون نفري تهران كه به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز يك عابر پياده در كف خيابان‌هاي آن كشته مي‌شود، از منظر سخت‌افزاري و نرم‌افزاري چقدر مي‌تواند قابل اجرا و چه آثار و پيامدهاي اجتماعي و اقتصادي داشته باشد، اجراي اين طرح مي‌تواند راه گريزي براي شركت‌هاي بيمه‌گذار باشد تا با توسل به آن از زير بار مسووليت پرداخت ديه عابران پياده شانه خالی كنند.»

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز