تکه هایی از یک کل منسجم ؛ هر آنچه باید بدانید

اینکه کتابی در ایران در فاصله چهار سال از دویست چهل و نهم دور چاپش هم بگذرد با هر متر و معیاری یک موفقیت بزرگ برای نویسنده و انتشاراتش به حساب می‌‌آید. آن هم با توجه به وضعیت آشفته بازار نشر در ایران که رسیدن کتاب‌ها به دوره چاپ یک رقمی هم دستاورد به حساب می‌آیند. این اتفاقی است که برای «تکه‌های از یک کل منسجم» نوشته پونه مقیمی رخ داده است. کتابی در حوزه روانشناسی که خیلی زود جای خودش را بین مخاطبان پیدا کرده و به یکی از پرفروش‌های دو سال اخیر تبدیل شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، «شاید زندگی پیدا کردن بخش‌هایی از خودمان در تکه‌تکه‌هایی از یک کُلِ منسجم است. پیدا کردنی که به‌ اندازه‌ی یک عمر طول می‌کشد.» این عبارتی که معرفی کوتاه کتاب در پشت جلد به آن شروع می‌شود. اغلب معروف است که معرفی کتاب‌ها روی پشت جلد آن خیلی عجولانه، از سر رفع تکلیف و بسیار نارساست. با این حال عبارتی که پشت جلد کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم» نوشته شده استثنائا به درستی بیانی دقیق از آن چیزی است که در صفحات کتاب می‌گذرد. اینکه به کمک قطعه‌های پازل فراوانی که در این کتاب گنجانده شده قرار است شمایلی از یک تصویر بزرگتر را برای خودتان بسازید. درست شبیه کنار هم قرار دادن تکه‌های یک آینه شکسته که تصویری از شما را نشان می‌دهد که همه شما هستید و هم تمام و کمال شما نیست.

کتاب تکه هایی از یک کل منسجم

«تکه‌هایی از یک کل منسجم» بیش از هر چیزی موفقیتش در بازار نشر ایران را مرهون اینستاگرام است. چرا که پایه‌های اصلی این کتاب در اینستاگرام شکل گرفته بود و بعدها مث تکه‌های یک کل منسجم کنار هم چیده و تبدیل به یک کتاب شد. پونه مقیمی نویسنده این کتاب روانشناسی است متولد ۱۳۶۱ که بخشی از زندگی حرفه‌ای خود در زمینه روانشناسی را در حساب اینستاگرام پرطرفدارش دنبال می‌کند. بعدها و با استقبال گسترده‌ای که در پست‌ها و نوشته‌های او در زمینه خودشناسی صورت گرفت تصمیم گرفت با تمرکزی بیشتر این نوشته‌ها را در قالب یک کتاب منتشر کند. نتیجه کتاب ۳۶۰ صفحه‌ای «تکه‌هایی از یک کل منسجم» شد. در واقع این کتاب یک نمونه موفق تبدیل بلاگر به نویسنده است. در اوایل دهه هشتاد که وبلاگ‌نویسی در ایران رواج یافته بود هم انتشارات‌های زیادی به سراغ سلبریتی‌ها وبلاگ‌نویس ایرانی رفته بودند و کارهایی در این زمینه منتشر کرده بودند. اما هیچ‌ کدام به اندازه این کتاب موفق نبود.

راز آسمان پایتخت

«تکه‌هایی از یک کل منسجم» در ۹ فصل نوشته شده و زبان ساده‌ای دارد که خواندن آن را برای مخاطبان راحت‌تر می‌کند. گرچه مخاطبان برداشت‌های متفاوتی از این زبان ساده و لحن صمیمی دارند. بسیاری این ویژگی کتاب را یک دلیل مهم برای محبوبیتش می‌دانند و برخی دیگر معتقدند کتابی با این لحن که آن را در لیست کتاب‌های تخصصی حوزه روانشناسی قرار نمی‌دهد در واقع یک کتاب زرد روانشناسی است. آن هم در این سال‌ها که جریان‌هایی علمی علیه روانشناسی زرد شکل گرفته است.

محمد زرگنده، فعال حوزه نشر که دستی در انتشار کتاب‌های روانشناسی دارد در گفت‌وگو با ایسنا به این موضوع واکنش نشان داده و می‌گوید: «نمی‌توان صددرصد گفت که این کتاب‌ها پایه علمی ندارند، چون هر فردی به نوعی تجربیاتی به دست آورده است. شخصیت‌هایی مثل نیک ووییچیچ که کتابی از زندگی و موفقیت خود نوشته‌اند، روانشناس نیستند اما موفقیت خود را در یک کتاب نوشته‌اند ولی نمی‌توان گفت که این‌ها پایه و اساس علمی ندارند. برخی‌ها به این موضوع به نحوی دیگر نگاه می‌کنند و می‌گویند این کتاب‌های روانشناسی زرد هستند اما من خیلی با این موافق نیستم، چون هر کسی تجربه زندگی خود را نوشته است که شاید به درد خیلی‌ها بخورد».

کتاب‌های روانشناسی عامه پسند اغلب روی مثبت‌اندیشی تمرکز دارند. تمرکز بیش از حد این کتاب‌ها روی مثبت‌اندیشی بدون دیدن سایر جنبه‌های فردی یک انسان موجب می‌شود که تا بسیاری از منتقدان آنها را با عنوان «مثبت‌اندیشی سمی» یاد کنند. مقصودشان از این نامگذاری کتاب‌هایی است که قصد دارند یک گره شخصیتی در شما را باز کنند اما آنقدر روی «حالِ خوب» تمرکز دارند که بعد از مدتی بی‌اثر بودن شان در زندگی فرد مشخص شده و شاید موجب سرخوردگی آنها هم شوند. اما کتاب پونه مقیمی با دقت تلاش کرده فاصله اش را با این مسئله حفظ کند و شاید یکی دیگر از دلایل موفقیتش تلاش برای همین فاصله‌گذاری است.

این کتاب روی مفاهیمی چون شناخت، پذیرش، دوستی و آشتی با خود بنا گذاشته شده اما از آنجایی که اغلب بخش‌ها و نوشته‌های آن نتیجه تجربیات واقعی پونه مقیمی و مراجعانش است رنگ و بویی واقعی‌تر به خود گرفته و به هیچ وجه در دامن مثبت اندیشی سمی نیفتاده است. در سال‌های اخیر «اروین یالوم» در دنیا به یک سلبریتی معتبر در حوزه درمانگری تبدیل شده روش و منش او بسیاری را بر آن داشته تا تجربیات‌شان را به زبانی ساده با مخاطبان در میان بگذارند. پونه مقیمی هم در این راه تلاش کرده تا وزن دادن بیشتر به ادبیات از این ایده استفاده کند اگرچه برخی معتقدند او افکار و قضاوت‌های شخصی‌اش را هم وارد متن کرده است.

مقیمی معتقد است هر خواننده‌ای بتواند تکه‌هایی از خودش را در کتاب پیدا کند در واقع به یک تکه از کتاب تبدیل شده است. در یک نگاه بزرگتر همه ما یک تکه کوچک از یک پازل بزرگ به اسم زندگی هستیم و باید جای خودمان را در این پازل پیدا کنیم. کتاب تاکید می‌کند که ما نه قرار است حتما در مرکز تصویر باشیم و نه حتما شخصیت اصلی داستان بلکه فقط مهم این است که بفهمیم جای‌مان کجای این داستان بزرگ پر از شخصیت تعریف شده است.

«نگاهی به مفهوم زندگی و واقعیت‌های آن»، «ما و رابطه‌ها»، «احساس‌ها»، «تفکراتی که صمیمیت را در رابطه کم می‌کند»، «رابطه می‌تواند بستر چه اتفاق‌هایی باشد؟»، «رفتارهایی که به درک کردن آدم‌ها کمک می‌‌کند»، «ما و آدم‌ها و تمام آن بخش‌های مشترک انسانی»، « زمان همان عنصر اصلی رشد در رابطه‌ها است» و «تنهایی» فصل‌های ۹گانه کتاب هستند که ذیل هر کدام چندین و چند روایت گنجانده شده است. همچنین لابلای فصل‌های متن‌هایی با عنوان «مکث» و «نامه» گنجانده شده که از خواننده می‌خواهد در سکوت آرامش سفری درونی داشته باشد تا بتواند خودش را بهتر بشناسد.

اگرچه فصل‌های کتاب با یک منطق پشت هم چیده شده که از مفاهیم ابتدایی زندگی آغاز و به چالش‌های روابط انسانی می‌رسد و در نهایت با تنهایی تمام می‌شود اما می‌توان هر بخش از کتاب را از هرجایی که شد شروع کرد و خواند و معنای آن را فهمید. درست مثل اینکه کسی یکی از پست‌های اینستاگرام خانم پونه مقیمی را برای شما در دایرکت بفرستد و شما با خواندن آن درگیر بخشی از فرایند خودشناسی‌تان شوید.

مقیمی درباره کتابش می‌گوید: «این کتاب برای افرادی نوشته شده است که می‌خواهند با تعمق بیشتری به دنیای درونی خود نزدیک شوند و با بخش‌هایی از دنیای ناشناخته روانشان آشنا شوند. مطمئناً برای واکاوی دقیق به کمک یک متخصص احتیاج است و این کتاب حکم درمان را ندارد و مطالب آن با زبان ساده همراه با پایه‌های علم روانکاوی نوشته شده است.»

در مجموع اگر بخواهیم کتاب مقیمی را در توصیفی کوتاه بیان کنیم مجموعه ای از یادداشت‌های روانشناسانه ای است برای رسیدن به صلح با خود و دنیای خود. همچنان که خودش در بخشی از کتاب می‌نویسد:  «آدمی که با خودش مهربان است، اشتباه‌های خود را می‌پذیرد و جلو می‌رود. خودش را قضاوت نمی‌کند. می‌داند زندگی مسیری پیش‌رونده است که هر لحظه آن تجربه‌ای برای بزرگ‌تر شدن است. آدمی که با خودش مهربان است، نه با خودش خشونت دارد و نه اجازه می‌دهد در هر سطحی مورد خشونت قرار بگیرد. آدمی که با خودش مهربان نیست شبیه پدر و مادری بداخلاق و سخت‌گیر است که برای کوچک‌ترین اشتباه، خودش و دیگران را به باد ناسزا و تحقیر می‌گیرد.»

«تکه‌هایی از یک کل منسجم» را «پونه مقیمی» نوشته و انتشارات «بینش‌نو» آن را در ۳۶۰ صفحه منتشر کرده است. چاپ اول کتاب دی‌ماه ۱۳۹۷ روانه بازار شد و حالا در بهمن ۱۴۰۱ دوره چاپ ۲۴۹ ان در کتابفروشی‌ها موجود است. قیمت کتاب در حال حاضر ۱۶۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات بینش نو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز