تاجران ایرانی کدام کالاها را بدون مالیات بر ارزش افزوده وارد می کنند؟

الساتجارت-کاماپرس

دولت برای واردات کالاها از کشورهای خارجی مالیات‌های گوناگونی را اعمال می‌کند. یکی از انواع این مالیات‌ها، مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که تجار و بازرگانان باید با تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی آن را اعلام و پرداخت نمایند.
بنابر قانون یکسری کالاها از شمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌باشند که کاماپرس در ادامه مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازد؛

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده جزو گروه مالیات‌های غیر مستقیم است که بر کالاهای وارداتی اعمال می‌شود. مطابق ماده 7 قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ مالیات واردات کالا و خدمات بطور کلی 9 درصد می‌باشد.
اما مطابق بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده برخی از کالاهای وارداتی معاف از پرداخت هزینه مالیات بر ارزش افزوده هستند. این گونه کالاها حتما باید برچسب معافیت از مالیات را بر روی بسته بندی این محصولات درج نمایند. درصورتی که عرضه کنندگان از خریداران اینگونه کالاها مالیات دریافت کنند مشمول جریمه نابخشودنی دو برابری هزینه مالیات می‌شوند.
همچنین در صورتی که گزارشات مردمی حاکی از تخلف مبنی بر دریافت مالیات باشد ، مبالغ اضافی که از خریداران دریافت شده است به آنها بازگردانده خواهد شد.

کدام کالاهای وارداتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

از تاریخ 13 دی سال 1400 تجار و بازرگانان ایرانی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یکسری از کالاها معاف شدند. مطابق ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده برخی از این کالاها عبارتند از:
شیر خشک نوزاد، شیر ماست و پنیر، آب برای مصارف کشاورزی، آرد و نان برنج سویا و حبوبات ، انواع گوشت و فرآورده‌های آن، انواع روغن‌های گیاهی و حیوانی خوراکی، کاغذ و دفتر تحریر، کتاب کاغذ چاپ و روزنامه ، کالاهای وارد شده همراه مسافر برای استفاده شخصی تا میزان مشخص شده توسط قانون امور گمرکی، انواع شمش‌های طلا وارداتی و داخلی و انواع حواله‌های الکترونیکی یا کاغذی دارای پشتوانه 100 درصد طلا، انواع فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن ، انواع دارو و واکسن‌های انسانی و دامی و همچنین لوازم مصرفی درمانی و توان‌بخشی تجهیزات و اقلام دفاعی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی که فهرست آن‌ها با پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد نیروهای مسلح به‌تصویب می‌رسد، دارایی‌های غیرمنقول و حواله‌ کاغذی یا الکترونیکی مبتنی بر آن‌ها، رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی موضوع ‏بندهای «پ»، «ت» و «ث» ماده ‌(۱۱۹) قانون امور گمرکی‏ که ترتیبات مقرر در بندهای مذکور رعایت شده است.
همچنین لازم به ذکر است مطابق قانون واردات کالاهایی که به صورت بلاعوض، به کمیته امداد امام خمینی، سازمان اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر ایران، سازمان بهزیستی کشور، آستان‌‌های مقدسه، حوزه‌های علمیه و و موسسات خیریه اهدا شده، با تایید مراجع مربوطه، معاف از مالیات واردات می‌باشند.

راز آسمان پایتخت

مالیات بر ارزش افزوده-کاماپرس

کسب راهنمایی‌ها و مشاوره‌های لازم جهت امور گمرکی و بازرگانی از گروه السا تجارت راد

گروه بازرگانی راد یکی از معتبرترین شرکت‌ها در جهت ارائه مشاوره و راهنمایی به افراد در جهت امور مالیاتی گمرک و بازرگانی می‌باشد.این شرکت در سال ۱۳۸۹ در تهران تأسیس شد. هدف این مجموعه ابتدا خدمات تخصصی بازرگانی خارجی، حمل و نقل بین المللی و ترخیص کالا بوده و در طی این سال ها، توانسته سهم عمده ای از بازار خدمات واردات در صنایع تجهیزات پزشکی را به دست آورد.
در همین مسیر برای دستیابی به اهداف خود و جلب رضایت مشتریان، با به کارگیری از تجربه و تخصص کارشناسان کارآزموده توانسته است، نیاز طیف های مختلف بازار را با کمترین هزینه و بیشترین سرعت برآورده سازد. وجه تمایز این مجموعه اطلاعات و تجربه، و تلاش برای کسب اعتماد مشتریان است.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه بازرگانی راد
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز