نقش وکیل اداره کار در جلوگیری از تضییع حقوق کارکنان

نوشتن قرارداد کار شفاف می‌تواند از بروز اختلافات میان کارفرما و کارگر جلوگیری کند. کسب اطلاعات و آگاهی لازم برای هر دو طرف، حیاتی است. مشورت با وکیل اداره کار از موقعیت و حقوق شما محافظت ‌می‌کند.

کاماپرس در این گزارش به معرفی انواع مسائل مربوط به کارگر و کارفرما و همچنین نقش وکیل اداره کار در حل آن پرداخته است.

انواع دعاوی کارگر و کارفرما

اصولا اختلافات کارگری توسط یک شورای کار ویژه حل و فصل می‌شود. قانون کار، حداقل استانداردهایی را مشخص می‌کند که کارفرما طبق بند 10 باید در هنگام ایجاد یک رابطه استخدامی به آن‌ها پایبند باشد. برای انعقاد قرارداد معتبر طبق قانون کار ایران، باید شرایطی نظیر نوع کار، شرح وظایف کارگر، غرامت اساسی و مکمل‌های آن، ساعات کار، تعطیلات و مرخصی، محل انجام وظایف و دوره آزمایشی در صورت وجود، رسیدگی و پرداخته شود. تاریخ انعقاد قرارداد، مدت استخدام و سایر شرایط و ضوابط مورد نیاز از دیگر مسائلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. نقض هریک از این موارد از سوی طرفین، دعاوی کارگر و کارفرما را در پی دارد که برای حل این مشکلات، وکیل اداره کار نقش به­‌سزایی ایفا می­‌کند.

بیمه، عیدی و سنوات کارگر

بیمه، یکی از مهمترین مسائل بین کارگر و کارفرماست. در صورتی که کارفرما از پرداخت بیمه امتناع کند، کارگر حق شکایت دارد و می‌تواند با ثبت شکایت خود در مراجع قضایی، کارفرما را جریمه و با محرومیت‌های بسیاری مواجه کند.

عیدی نیز به مبلغی گفته می‌شود که در پایان سال شمسی به کارگر پرداخت و مبلغ آن توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود. سنوات از دیگر اصطلاحات مرتبط با این حوزه است. سنوات مبلغی است که به میزان دستمزد آخرین ماه از سالی که کارگر برای کارفرما کار کرده است باید به کارگر اعطا شود. پرداخت عیدی و سنوات از دیگر وظایف مهم کارفرما است. اگر در پرداخت عیدی و سنوات، اهمال کاری صورت گیرد، کارگر با کمک وکیل اداره کار می‌تواند شکایت خود را مطرح کند.

راز آسمان پایتخت

شرایط مرتبط با تعطیلات و مرخصی

کارکنان در تعطیلات رسمی دولتی و جمعه‌ها حق استفاده از مرخصی دارند و هر کارمندی که در تعطیلات کار کند، مستحق دریافت اضافه­‌کاری خواهد بود. علاوه‌بر این، کارکنان حق دارند در طول سال به مدت یک ماه از تعطیلات بهره­‌مند شوند. میزان مرخصی سالانه برای آن دسته از کارکنانی که مشاغل پیچیده و خطرناک دارند، پنج هفته در سال است. کارکنان حق دارند تا 9 روز از مرخصی سالانه خود را پس­‌انداز کنند تا در صورت پایان کار، از کارافتادگی یا تعدیل نیرو، برای هر روز مرخصی انباشته غرامت لازم را دریافت کنند. کارمندان زن از 9 ماه مرخصی زایمان برخوردارند و حقوق آنان در ایام مرخصی زایمان طبق مفاد قانون تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد. مرخصی زایمان باید بخشی از سوابق خدمت کارکنان نیز در نظر گرفته شود و پس از اتمام مرخصی، کارفرما باید همان موقعیت را به شخص ارائه دهد.

وکیل اداره کار-کاماپرس

انواع کارافتادگی

کارافتادگی، طیف وسیعی از مشکلات و شرایط کارگر و کارمند را دربر می‌گیرد. به عنوان مثال، کارافتادگی جزئی شامل کاهش قدرت کار فرد از سوی کمیسیون پزشکی به میزان 33 تا 66 درصد مشخص می‌شود. علت این نوع از کارافتادگی شامل حوادثی است که در محیط شغلی رخ می‌دهد یا فرد در طول ماموریت دچار مشکل می­شود. از کار افتادگی کلی، از کار افتادگی ناشی از کار و غیر ناشی از کار و غرامت مقطوع نقص عضو، هریک شرایط ویژه‌ای دارند که تنها وکیل اداره کار با اشراف به این مسائل می­تواند مانع پایمال شدن حقوق فرد شود.

مجموعه دادپویان را بشناسید

همان‌طور که ذکر شد، قراردادهای کار به طور قانونی چارچوب‌های کاری اولیه را تعیین و روابط کاری بین طرفین را مشخص می‌کند. یک توافقنامه تنظیم شده می‌تواند از خطرات و مشکلات دیگر- هم برای کارفرمایان و هم برای کارکنان – جلوگیری کند؛ بنابراین باید در نظر داشت که تدوین مفاد و بندهای این گونه قراردادها نیازمند نظرات متخصصان حقوقی آموزش دیده است.

مجموعه دادپویان با در اختیار داشتن بیش از 30 وکیل پایه یک دادگستری در زمینه وکیل اداره کار و ثبت شکایت از کارفرما و سایر مسائل مربوطه به موکلین، مشاوره و راهنمایی لازم را به متقاضیان ارائه می‌دهد. تعیین وقت مشاوره به صورت تلفنی، حضوری و تصویری با مراجعه به وبسایت /https://dadpouyan.vip امکان­پذیر است.

انتهای پیام

 

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز