به کجا فطریه بدهیم ؟ مبلغ فطریه چقدر است ؟

یکی از واجبات شرعی پس از یک ماه بندگی خداوند و اطاعت از امر او، پرداخت فطریه در روز اول شوال است؛ تا جایی که امام صادق(ع) فرمودند از موجبات کمال روزه، زکات فطره است و اگر کسی روزه بگیرد و زکات فطره را به صورت عمد ندهد، از روزه بی‌بهره می‌ماند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، زکات فطره یا فطریه کامل کننده روزه و باعث قبولی آن است که در روز اول شوال قبل از نماز عید یا پس از نماز عید تا ظهر باید پرداخت شود که البته در زمان پرداخت، میان علما اختلاف وجود دارد. البته فرد نباید فطریه خود و خانواده‌اش را در ماه رمضان بپردازد، زیرا پس از رویت ماه شوال نیز مجدد باید فطریه پرداخت کند. در واقع زمان پرداخت فطریه پس از آخرین غروب ماه مبارک رمضان ذکر شده است.

در همین زمینه بخوانید:

پرداخت زکات فطره توسط سرپرست خانوار و برای تمامی افراد نان خور باید صورت گیرد. البته پرداخت فطریه برای فرد نابالغ، دیوانه، فرد بی‌هوش در روز آخر ماه رمضان و فرد فقیر واجب نیست.

راز آسمان پایتخت

زکات فطره پرداخت حدود سه کیلوگرم از خوراکی که در ماه رمضان غالب بوده مانند گندم، برنج، جو، خرما، کشمش و … است. البته سرپرست خانواده می‌تواند قیمت این سه کیلو را به ازای هر فرد نان خور بپردازد.

بر همین اساس مبلغ فطریه 1401 برای هر نفر 40 هزار تومان، معادل قیمت 3 کیلو گندم اعلام شده است.

به کجا فطریه بدهیم ؟

زکات فطره را باید به فقیران، مسکینان، مسافران در راه مانده، بدهکاران، انجام کارهای خیر مانند ساخت مسجد، مدرسه یا…، کافرانی که به اسلام ترغیب شوند، آزادی بردگان و ماموران جمع‌آوری زکات فطره یا نائب امام پرداخت کرد. البته مردم فطریه خود را نیز می‌توانند به نهاد اصلی همچون دفتر مراجع عظام تقلید پرداخت کنند.

امام علی (ع) نیز در این باره فرموده‌اند هر که زکات فطره را پرداخت کند خداوند به سبب آن نقص حاصل از زکات مالش را جبران می‌کند.

کفاره روزه چیست و بر چه کسانی واجب است؟

کفاره جریمه‌ای است که هر وقت واجبی ترک شده، باید پرداخت شود. اگر فرد در ماه مبارک رمضان به علت عذر شرعی روزه خود را قضا کند باید به ازای هر روزه یک مد طعام یا 5 هزار تومان کفاره بپردازد و اگر فردی به عمد در ماه رمضان روزه خود را قضا کند باید به ازی هر روزه قضا شده شصت مد طعام یا 300 هزارتومان پول به فقرا بپردازد. البته باید توجه داشت که شصت مد طعام یا پول آن را باید به شصت فقیر به صورت جداگانه پرداخت کرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز