عید فطر کی است؟ چند شنبه است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

پس از یک ماه عبادت و روزه‌داری در روز عید فطر که اولین روز ماه شوال است پاداش روزه‌داران و عبادت‌کنندگان که خداوند وعده‌ی آن را داده است اعطا می‌شود. امام محمدباقر در این باره فرموده‌اند چون روز اول شوال فرا می‌رسد ندا منادی می‌آید که مومنان در این صبحگاه برای پاداش ماه رمضانتان بشتابید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در روز عید فطر که به آن روز پاداش نیز می‌گویند روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات و فطریه بر مسلمانان واجب است زیرا زکات فطره سبب کمک به فقرا می‎شود. امام علی نیز فرموده‌اند زکات فطریه خویش را بپردازید که این سنت پیامبر است و از سوی پروردگار واجب شده است.

در همین زمینه بخوانید:

عید فطر سال 1443 قمری مصادف با دوشنبه 12 اریبهشت است که یک روز پس از آن سه‌شنبه 13 اردیبهشت ماه یعنی روز اول و دوم شوال تعطیل خواهد بود.

راز آسمان پایتخت

خداوند بعضی روزها را پربرکت و برتر از روزهای دیگر می‌داند مانند اعیاد که در کنار روزهای دیگر چون ستاره می‌درخشند. خداوند در این روز در رحمت خود را می‌گشاید تا انسان‌های گنه‌کار به سوی بخشش الهی بروند. امام علی(ع) نیز درباره عید فطر فرموده‌اند این عید برای کسی قرار داده شده که خداوند روزه‌هایش را پذیرفته و عبادتش را مورد قبول واقع کرده است.

اعمال شب و روز عید فطر

در شب و روز عید فطر اعمالی به مسلمانان توصیه شده که انجام آن‌ها مستحب است.

در شب عید فطر خواندن دعا، نماز، قرائت قرآن، خواندن دعای استهلال، تلاوت زیارت امام حسین(ع)، غسل کردن و خواندن نماز امام صادق توصیه شده است. تا جایی که حضرت علی(ع) می‌فرمایند شب عید فطر را مراقبت کن و در این شب بسیار دعا، نماز و قرآن بخوان.

در روز عید فطر نیز به اعمالی همچون غسل کردن هنگام طلوع فجر، خواندن نماز عید که در عصر غیبت مستحب ولی در عصر حاکمیت امام (ع) واجب می‌شود، خوردن خرما قبل از نماز عید، گفتن تکبیرهای نماز و خواندن دعای ندبه سفارش شده است.

خواندن نماز عید بسیار توصیه شده تا جایی که پیامبر(ص) فرموده‌اند چون صبح روز عید رسد خداوند فرشتگان را به شهرها می‌فرستند تا به زمین فرود آیند و می‌گویند ای امت محمد به سوی نماز عید روید تا پاداش فراوانی به شما داده شود و خداوند گناهانتان را بیامرزد.

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز