شب قدر کی است؟ چند شنبه است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

اوج عبادت در ماه مبارک رمضان شب قدر است؛ تا جایی که امام صادق(ع) فرموده‌اند شب قدر قلب ماه رمضان است. همچنین در روایات آمده فرشته‌ها در این شب بر زمین فرود می‌آیند و برای دعای مومنین آمین می‌گویند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، شب قدر بافضیلت‌ترین شب سال و هنگام نزول قرآن است که آیه اول سوره قدر و آیه سوم سوره دخان بیانگر این موضوع هستند. بیشتر مفسران نیز می‌گویند قرآن در شب قدر به صورت یکباره به صورت نزول دفعی بر قلب پیامبر نازل شده است.

بیشتر بخوانید:

به احتمال زیاد سه شب قدر در تاریخ‌های 19، 21، 23 یا 27 رمضان است که شیعیان بر 23 رمضان و اهل سنت بر شب 27 ماه مبارک رمضان تاکید دارند. اولین شب قدر امسال که همان 19 رمضان است برابر با چهارشنبه 31 فروردین شب ضربت خوردن حضرت علی (ع)، دومین شب قدر یعنی 21 رمضان سال 1443 قمری برابر با 2 اردیبهشت 1401 است و سومین شب قدر امسال که همان شب 23 رمضان است برابر با یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 است و اهل تسنن نیز شب 27ام را شب قدر می‌دانند که برابر با 8 اردیبهشت 1401 است.

راز آسمان پایتخت

از آنجا که شب قدر تاریخ دقیقی ندارد علمای اسلام این موضوع را پراهمیت می‌دانند؛ زیرا عبادت‌کنندگان تمام ده شب را به انجام احیا می‌پردازند. امام صادق(ع) در این باره نیز فرموده‌اند مقدرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تایید و در شب بیست و سوم ماه رمضان امضا می‌شود.

ضربت خوردن امام علی(ع) و شهادت این حضرت این شب‌ها را برای شیعیان پراهمیت‌تر کرده و به احیا و سوگواری می‌گذرد. از ویژگی‌های مهم این سه شب نیایش به درگاه الهی است و پیامبر نیز فرموده‌اند هرکسی شب قدر را احیا بدارد تا سال دیگر عذاب از او برداشته می‌شود. شب زنده‌داری این شب بسیار تاکید شده تا جایی که به گفته امام علی(ع)؛ پیامبر(ص) در دهه سوم ماه رمضان در مسجد اعتکاف می‌کرد و در شب قدر بیدار می‌ماند.

اعمال توصیه شده شب‌ قدر

شیعیان هر ساله شب‌های قدر را احیا می‌کنند و مراسم شب قدر را از افطار تا سحر انجام می‌دهند و به عبادت می‌پردازند.

از اعمال سفارش شده و مشترک شب‌های قدر می‌توان به غسل کردن، خواندن دو رکعت نماز که در هررکعت پس از حمد 7 مرتبه سوره توحید تلاوت ‌می‌شود و پس از اتمام نماز باید هفتاد مرتبه ذکر استغفرالله و اتوب الیه گفته شود، شب زنده‌دار بودن و احیا کردن، خواندن صد رکعت نماز دو رکعتی، قرائت دعای جوشن کبیر، زیارت امام حسین، قرآن به سر گرفتن و سوگند دادن خدا به چهارده معصوم اشاره کرد.

در شب نوزدهم نیز صدبار ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه و دعای اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر من الامر… سفارش شده است.

در شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان باید دعاهایی که مربوط به دهه آخر ماه مبارک و دعای یا مولج اللیل فی النهار… خوانده شود.

همچنین در شب بیست‌وسوم نیز به شب‌زنده‌داران اعمالی همچون خواندن دعاهای مربوط به آخر ماه رمضان، خواندن سوره‌های عنکبوت، روم و دخان، تلاوت هزار مرتبه سره قدر، خواندن دعای مکارم‌الاخلاق و افتتاح، خواندن دعای سلامتی امام زمان و… توصیه شده است.

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز