انواع لوله آب از نظر جنس را بشناسید + قیمت روز بازار آهن آلات 6 خرداد 1402

لوله آب-کاماپرس
لست سکند

از گذشته تاکنون، مواد مختلفی برای ساخت لوله‌ها و اتصالات اصلی آب مانند فلز چدن، فولاد، مس، لوله‌های سفالی، بتنی و پلاستیک استفاده شده است. هریک خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

به گزارش کاماپرس، ضخامت دیواره لوله یک مشخصه اصلی برای تعیین استحکام ساختاری و درجه فشار لوله است. این معیار در لوله‌های گوناگون متفاوت است. کاماپرس در ادامه، به معرفی انواع لوله تست آب در بازار آهن می‌پردازد.

 اهمیت استحکام لوله تست آب

پتانسیل شکستگی لوله در هر خط لوله در درجه اول تابعی از ویژگی‌های مواد تشکیل دهنده آن و نحوه واکنش آن به نیروهای داخلی و خارجی است. برخی از مواد اولیه لوله آب خاصیت شکنندگی دارند. برخی دیگر از نظر شیمیایی برای استفاده در پروژه‌های تامین آب بی‌خطر خواهند بود. لوله‌ها علاوه بر فشار داخلی ممکن است توسط عوامل دیگری نیز آسیب ببینند. یکی از این اثرات بالقوه، چکش آبی است. وقتی جریان آب تحت فشار، به طور ناگهانی با بستن یک شیر متوقف می‌شود یا زمانی که جریان آب تغییر جهت بدهد، این پدیده رخ می دهد. چکش آبی به تنهایی می‌تواند باعث شکستن لوله یا حتی منفجر شدن آن شود.

انواع لوله‌های آب از گذشته تا کنون

لوله‌های سفالی  یا سرامیکی قدیمی‌ترین نوع لوله‌های فاضلاب و آبرسانی در تاریخ هستند. قدمت چنین خطوط لوله‌ای به تمدن بین‌النهرین باز می‌گردد. لوله‌های چدنی در قرن بیستم تا دهه 1970 برای اکثر ساخت‌وسازهای اصلی آب شهری استفاده می‌شدند. چدن هنوز هم در بخش‌های قدیمی سیستم‌های توزیع آب شهری ممکن است یافت شود. ساخت و نصب آن نسبتاً آسان اما فاقد استحکام لازم است.

لوله‌های فولادی گران‌تر از لوله‌های چدن هستند. این محصولات ذاتاً در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است و استحکام لازم را دارد. در این لوله‌ها، با جوش دادن انتهای لوله به یکدیگر اتصال لازم را می‌توان برقرار نمود. یکی از مشکلات لوله فولادی حساسیت آن به سویه‌های ناشی از دما است. با ضریب انبساط حرارتی بالاتر، لوله فولادی با دماهای گر‌م‌تر، بیشتر منبسط می‌شود و با دماهای سردتر انقباض بیشتری تجربه می‌کند. پیمانکاران و مهندسان لازم است این مورد را در هنگام طراحی و نصب شبکه خط لوله فولادی برای جلوگیری از کمانش احتمالی طول لوله در نظر بگیرند. لوله پلی اتیلن با چگالی بالا از رزین پلی اتیلن با استفاده از تکنیک اکستروژن تولید می‌شود. رزین پلی اتیلن و سایر مواد افزودنی با استفاده از حرارت، با هم مخلوط  و به شکل مورد نیاز اکسترود می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

لوله فولادی ضدزنگ به جهت مزایایی که دارد از لوله پلاستیکی قیمت بیشتری دارد. سایز و قطر لوله، استانداردهای کیفی و طول شاخه از دیگر عوامل موثر در افزایش یا کاهش قیمت لوله تست آب است.

جدول زیر، شامل هزینه لوله تست آب و برخی از محصولات بازار آهن آلات می‌شود:

منبع: https://ahanmelal.com/metal-pipe/industrial-pipe-price/sepahan-water-test-pipe

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز