از پروفیل شیاردار مهندسی چه می دانید؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

پروفیل‌ها در انواع مختلفی چون نبشی، تیرآهن، میلگرد و.. تولید می‌شوند و کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند. اغلب کاربرد پروفیل‌ها در صنعت راه و ساختمان‌سازی است؛ اما در صنایع دیگر مانند خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اساساً پروفیل چیست؟

به گزارش کاماپرس، پروفیل‌ها در واقع برش‌هایی از طول یک شیء هستند؛ بنابراین، اگر یک لوله را از طول آن برش بزنیم و از نمای روبرو به آن نگاه کنیم، در حال مشاهده پروفیل آن لوله هستیم. پروفیل شیاردار صنعتی یکی انواع این محصول است که در مقاطع مستطیل، مربع و دایره تولید می‌شوند. در سطح مقطع این پروفیل، شیارهایی تعبیه شده است که به اتصال راحت‌تر پروفیل‌ها به یکدیگر و یا به سایر قطعات مهندسی کمک می‌کند. اما ویژگی‌های پروفیل شیاردار مهندسی چیست و این محصول چگونه تولید می‌شود؟

استفاده از پروفیل شیاردار چه مزایایی دارد؟

جنس پروفیل شیاردار مهندسی از ورق آلومینیوم است. استفاده از چنین محصولاتی کمک می‌کند تا سازه‌هایی با وزن کم و استحکام بالا ساخته شود. با این حال، پروفیل شیاردار در سازه‌هایی که نیاز به پروفیل‌های سنگین است نیز استفاده می‌شود. در این صورت، بهتر است تا در ساخت پروفیل از درصد بیشتری از عنصر آلومینیوم استفاده کرد تا استحکام سازه افزایش یابد. به علاوه، پروفیل‌های آلومینیومی بر خلاف استیل زنگ نمی‌زنند و فریم‌های بسیار تمیزتری دارند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این پروفیل، عدم نیاز به استفاده از روش‌هایی مانند سوراخ‌کاری، جوش زدن، پرچ و… است. در واقع، روش اتصال پروفیل‌های آلومینیومی بسیار ساده بوده و تنها به تعدادی اتصالات خاص نیاز است. اینگونه اتصالات می‌توانند در هر زاویه‌ای قرار بگیرند و پروفیل‌ها را در کمترین زمان ممکن بهم متصل کنند.

راز آسمان پایتخت

گاهی نیاز است تا برای جلوگیری از ورود گرد و خاک یا بهبود زیبایی ظاهری پروفیل از قطعات جانبی دیگری استفاده کرد. دستگیره، درپوش، زهبند و پایه از دیگر متعلقات پروفیل‌ها هستند که در چنین مواقعی کاربرد زیادی دارند.

چه اتصالاتی برای پروفیل شیاردار پرکاربرد است؟

براکت نبشی کنج، نبشی اکسترود، پیچ آلن، پیچ و مهره و… از جمله اتصالات پرکاربرد پروفیل شیاردار هستند. برخی از این اتصالات در ادامه معرفی می‌شوند؛

اتصالات نبشی: نبشی اکسترود و براکت نبشی از انواع رایج نبشی‌ها هستند. این اتصالات تنوع زیادی داشته و با توجه به نیاز می‌توان از براکت نبشی دوبل، براکت نبشی 90 درجه، نبشی اکسترود آلومینیومی و… استفاده کرد. نبشی 90 درجه داخلی یک اتصال مخفی را نیز ایجاد می‌کند. این اتصال مخفی علاوه بر اینکه استحکام سازه را تقویت می‌کند، باعث ارتقای زیبایی ظاهری آن نیز می‌شود.

پیچ آلن: پیچ آلن‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند و یکی از بیشترین کاربردهای آن برای استفاده در محورهای انتقال نیرو است. به همین دلیل، این اتصال در موتورهای صنعتی و ماشین‌آلات به وفور پیدا می‌شود. این نوع اتصال در ابعاد و سایزهای مختلف تولید می‌شود.

پیچ و مهره: مهره‌های T شکل یا T-slot Nut برای اتصال پروفیل‌های شیاردار کاربرد دارند. این مهره‌ها با نام مهره چکشی نیز شناخته می‌شوند. مهره چکشی درون شیارهای پروفیل وارد شده و با کمک یک پیچ در جای خود محکم می‌شود. یکی از نکاتی که در هنگام خرید اتصالات باید به آن توجه کرد این است که هر شیار، سایز و اندازه مشخصی دارد که به اسلات (slot) معروف است. بنابراین، باید از پیچ و مهره‌های متناسب با شیارهای پروفیل برای انجام اتصالات استفاده کرد. به علاوه، نحوه ورود مهره به درون شیار نیز مهم است. برخی مهره‌ها از انتهای پروفیل به شیار وارد شده و برخی دیگر هم از بخش ابتدایی و هم از بخش انتهایی وارد شیار می‌شوند.

آشنایی با روش تولید پروفیل شیاردار

در تولید این نوع پروفیل‌ها از روش اکستروژن استفاده می‌شود. در واقع، اکسترود فرآیندی است که در آن آلومینیوم تغییر شکل می‌دهد و به صورت بلوک فلزی یا بیلت نیمه خمیری از میان قالب عبور می‌کند. زمانی که بیلت با محفظه قالب تماس پیدا می‌کند، انرژی زیادی به کار می‌رود تا فشرده‌سازی صورت بگیرد. در حقیقت، تولید اکستروژن به وسیله فشرده شدن غیر مستقیم به دست می‌آید. دما یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تولید پروفیل اکستروژن است و افزایش دما موجب کمتر شدن تنش مواد می‌شود.

صفر تا صد کاربرد پروفیل شیاردار صنعتی

همانطور که قبلاً اشاره شد، این نوع پروفیل در انواع صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، عمرانی و… کاربرد دارد. به طور خاص، از پروفیل شیاردار برای ساخت ستون‌ها، اجزای باربر و غیر باربر ساختمان، اجزای پی و فونداسیون و… استفاده می‌شود.

پروفیل شیاردار یکی از رایج‌ترین ابزارها برای ساخت قطعات مهندسی مانند دستگاه پرینتر سه بعدی، قفسه کارگاه، دستگاه‌های CNC و… است. به علاوه، برای تولید اکسسوری‌های مورد نیاز در دکوراسیون داخلی از این نوع پروفیل استفاده می‌شود. در حقیقت، با کمک پروفیل شیاردار می‌توان به راحتی وسایل مورد علاقه منزل مانند کتابخانه، استند گلدان، میز تحریر و قاب عکس را در کمترین زمان ممکن ساخت.

خرید پروفیل شیاردار

گروه ساختمانی آنلاین سازه با برترین مهندسان کشور همکاری می‌کند و بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و ساخت پروژه‌های تجاری، اداری و مسکونی را دارد. این مجموعه، بیش از 50 سال در زمینه تهیه و توزیع مستقیم آهن‌آلات صنعتی و ساختمانی نیز فعالیت داشته و از سازمان‌هایی چون وزارت صمت، اتحادیه صنف آهن فروشان، سازمان امور مالیاتی و… مجوز فعالیت دارد. کارفرمایان می‌توانند محصولات مورد نظر خود را بدون واسطه از این مجموعه تهیه کرده و از مشاوره‌های تخصصی تیم آنلاین سازه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : آنلاین سازه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز