ارزانی کالاها در راه است

تورهای مسافرتی لحظه آخر

قیمت دلار بر قیمت سایر کالاها تاثیر مستقیم دارد، خبر ارزان شدن دلار در روزهای اخیر و وارد شدن آن به کانال 24 هزار تومان و خبرهای غیررسمی که از ورود دلار به کانال های پائین تر خبر می دهند، انتظار ارزان شدن کالاهای دیگر را دوچندان کرده است.

در این وضعیت افت قیمت دلار، انتظار ارزان شدن کالاها چندان دور از انتظار نیست. تا همین الان هم بازار تلفن همراه، خودرو و طلا با کاهش قیمت و حتی در مواردی نبود خریدار و انتظار برای کاهش بیشتر مواجه بوده است.

به گزارش کاماپرس، بر اساس پیش بینی های فعالان بازار کاهش قیمت دلار تا رسیدن به قیمت واقعی خود ادامه خواهد داشت، پس می توان گفت ارزانی کالاها در راه است؛ لذا مردم نباید دوباره تحت تأثیر قرار گیرند و نسبت به خرید ارز در دوره کاهش یا خرید کالا در این مقطع  اقدام کنند چرا که احتمال دارد مجدد دچار زیان و خسارت شوند.

روزنامه ایران نوشت: پیش از این نیز رئیس کل بانک مرکزی به خریداران دلار هشدار داد که احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد اما هیچ کس پست اینستاگرامی عبدالناصر همتی را عملیاتی ندانست و خریدهای هیجانی ادامه داشت.

فعالان اقتصادی با افت قیمت ارز به آینده خوشبین شدند و می‌گویند اگر ثبات قیمت ارز اتفاق بیفتد، تولیدکنندگان برای کاهش قیمت نهایی کالاها پیشقدم خواهند شد.

راز آسمان پایتخت

یک منبع مطلع در وزارت صمت که خواست نامش عنوان نشود درباره تأثیر قیمت ارز روی کالاها به «ایران» گفت: «طبق محاسباتی که در مورد قیمت کالاها (کالاهایی که تولید آن وابسته به واردات است) صورت گرفته است، نرخ ارز در قیمت نهایی کالاها به طور متوسط تأثیری در حدود  2 الی 8 درصد دارد اما نگرانی از آینده و پیش‌بینی از رشد قیمت باعث شده که این میزان اثر افزایش بیشتری پیدا کند و حتی گزارش‌هایی وجود دارد که تولیدکننده اثر نرخ ارز را بیش از 25 درصد در تولیدات خود اعلام کرده است.»

کاهش قیمت به ثبات بستگی دارد

محسن ضرابی، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها امکان تغییر خواهد داشت به «ایران» گفت: «با وجود کاهش قیمت دلار، هنوز به نرخ واقعی آن نرسیده‌ایم، زمانی که قیمت دلار به قیمت واقعی و منطقی خود برسد و البته ثبات داشته باشد به طور قطع قیمت کالاها نیز کاهش خواهد یافت؛ این تصور که ریزش دلار باعث کاهش یکباره قیمت نهایی کالاها می‌شود، اشتباه است. زمانی قیمت کالاها کاهش خواهد یافت که ریزش قیمت دلار با ثبات همراه باشد.»

او تصریح کرد: «اگر فعالان اقتصادی بتوانند 6 ماه آینده خود را برنامه‌ریزی کنند و همچنین کمترین تنش در سیاستگذاری‌ها را شاهد باشیم، کاهش قیمت کالاها اتفاق خواهد افتاد و این مسأله دور از ذهن نخواهد بود.»

ضرابی گفت: «با کاهش و ثبات قیمت ارز خیلی از مشکلات حل خواهد شد اما برای آنکه بتوان از بحران‌ها عبور کرد نیاز به افزایش صادرات داریم، به جهت تحریم‌های ظالمانه هزینه انتقال پول و هزینه خرید کالا افزایش پیدا کرده است لذا دو عامل یاد شده باعث رشد قیمت می‌شود. اگر بتوان برای حل این مشکلات راهکار اتخاذ کرد کاهش قیمت کالاها با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.»

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز