آشنایی با وظایف مشاور حقوقی ملکی

وکیل ملکی
لست سکند

پیگیری امور مرتبط با ملک و مستغلات – از خرید و فروش ملک گرفته تا حل و فصل دعاوی ملکی – کاری بسیار حساس و پرریسک بوده و انجام آن بدون آشنایی با قوانین و مقررات ملکی و مشورت با مشاور حقوقی ملکی تقریبا غیرممکن است.

به گزارش کاماپرس، مشاور حقوقی ملکی یا وکیل ملکی، از دانش و تجربه بالایی در حوزه خرید و فروش املاک و دعاوی ملکی برخوردار است. مشورت با مشاور حقوقی ملکی برای اطمینان از انتقال قانونی املاک از فروشندگان به خریداران، جلوگیری از اختلافات و تحمیل خسارات سنگین و جبران‌ناپذیر بسیار اهمیت دارد.

این گزارش به معرفی بهترین مشاور حقوقی ملکی و وظایف او ‌پرداخته است.

مشاور حقوقی ملکی کیست؟

مشاور حقوقی ملکی، فردی است که به واسطه فعالیت تخصصی در حوزه املاک و مستغلات، علاوه بر آشنایی کافی با قوانین، مقررات، بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های این حوزه، دارای تجربه عملی بوده و بر رویه‌های قضایی و آیین دادرسی دادگاه‌ها نیز تسلط دارد. مشاور حقوقی ملکی دارای تحصیلات حقوقی بوده، اما لزوما دارای پروانه وکالت دادگستری نیست. به عبارت دیگر در صورتی که مشاور حقوقی ملکی موفق به کسب پروانه وکالت نیز شده باشد، به او وکیل ملکی نیز گفته می‌شود.

مشاور حقوقی ملکی

راز آسمان پایتخت

وظایف وکیل ملکی

وظیفه مشاور حقوقی ملکی به طور کلی ارائه راهنمایی‌ها و مشورت‌های لازم در مسائل مرتبط با املاک و مستغلات اعم از خرید و فروش، رهن، اجاره و دیگر تعهدات ملکی و ثبتی است. برخی از مهم‌ترین وظایف مشاور حقوقی ملکی در ادامه بررسی شده است.

1- مسائل مرتبط با انتقال مالکیت

یکی از مهم‌ترین وظایف مشاور حقوقی ملکی، انجام امور مرتبط با انتقال مالکیت و اطمینان از انتقال قانونی و صحیح املاک است. در واقع، مشاور حقوقی ملکی تمامی اسناد لازم برای انتقال مالکیت را تهیه و بررسی کرده و از انجام صحیح تعهدات اطمینان حاصل می‌کند. وکیل ملکی تمامی مراحل عقد قرارداد تا اجرای تعهدات را تحت نظر داشته و از تضییع حق موکل خود یا گرفتار شدن او در دعاوی ملکی جلوگیری می‌کند.

2- ارائه مشاوره در حوزه املاک

وظایف مشاور حقوقی ملکی تنها به انتقال مالکیت محدود نشده و افراد می‌توانند تقریبا در تمامی مسائل و مشکلات ملکی خود، برای جلوگیری از بروز دعاوی قضایی ابتدا با یک مشاور حقوقی ملکی مشورت کنند. از جمله این موارد می‌توان به دریافت مشاوره ملکی برای دخل و تصرف ملک، تنظیم قرارداد، اجاره ملک، مصادره املاک، آزادسازی رهن و مشاوره برای پیگیری دعاوی اشاره کرد.

3- نمایندگی از موکل در دعاوی ملکی

پرونده‌های املاک و مستغلات بخش قابل توجهی از دعاوی مطرح در مراجع قضایی را به خود اختصاص می­دهد و بسیاری از افراد برای طرح دعوی یا حتی شکایت کیفری در حوزه املاک به دادگاه مراجعه می‌کنند. گستردگی این دعاوی از یک طرف و پیچیدگی قوانین و مقررات این حوزه از سوی دیگر موجب شده که پیگیری این دعاوی در مراجع قضایی نیازمند وکیل ملکی باشد.

وکیل ملکی به نمایندگی از موکل خود در دادگاه حاضر شده و به نحو مستند و مستدل از حقوق موکل خود دفاع می‌کند؛ ضمن اینکه وکلا از رویه‌های قضایی و آیین‌های دادرسی آگاه بوده و در صورت نیاز، اقدامات لازم همچون درخواست ارائه سند، درخواست کارشناسی، اعتراض یا تجدیدنظر را نیز انجام می­دهند.

ویژگی­‌های مشاور حقوقی ملکی

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک مشاور حقوقی ملکی خوب، علاوه بر دانش، تخصص و تجربه می‌توان به مواردی همچون پیگیری مستمر پرونده، حضور فعال در جلسات دادگاه، ارائه گزارش به موکل، وقت شناسی و نظم، تعهد و حس مسئولیت، مهارت‌های سخنوری برای دفاع از موکل و تلاش برای کسب بهترین نتیجه از دادگاه اشاره کرد.

رایج‌ترین دعاوی ملکی

منظور از ملک در معنای متداول و عرفی آن، اموال و دارایی‌های غیرمنقول افراد اعم از زمین، خانه، آپارتمان و امثال آن است. اختلافات مربوط به املاک و مستغلات بسیار گسترده بوده و بررسی همه آن‌ها تقریبا غیرممکن است؛ با این حال، برخی از رایج‌ترین دعاوی ملکی در ادامه شرح داده شده است.

  1. دعوی دریافت صورت مجلس تفکیکی ساختمان‌های دارای چند واحد مستقل
  2. دعاوی سرقفلی و دریافت اختیار حق کسب
  3. دعوای دریافت گواهی پایان کار
  4. دعوی الزام تنظیم سند رسمی
  5. دعاوی افزایش یا کاهش اجاره‌بها
  6. دعوای ابطال قراردادهای دارای اشکال از نظر قانونی یا مفاد آن‌ها
  7. دعاوی جعل سند یا استفاده از سند مجعول
  8. دعوای فروش املاک به چند نفر و دعاوی کلاهبرداری در خرید و فروش ملک
  9. دعاوی ورود به حریم املاک اطرافیان
  10. دعاوی تغییر کاربری زمین

وکیل ملکی-کاماپرس

هزینه مشاور حقوقی ملکی

حق­الوکاله یا هزینه مشاور حقوقی ملکی و وکیل ملکی مانند دیگر وکلا و مشاوران حقوقی براساس توافق میان وکیل و موکل صورت می‌گیرد؛ با این حال، نرخ توافق شده براساس فاکتورها و عوامل متعددی همچون شرایط هر پرونده، پیچیدگی موضوع، مدت رسیدگی، ارزش ملک مورد اختلاف، حجم و همچنین شرایط مشاور حقوقی ملکی یا وکیل موردنظر اعم از میزان تحصیلات، تجربه و تخصص متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه مشورت با مشاور حقوقی که تنها تحصیلات حقوقی دارد، با هزینه مشاوره با وکیل ملکی متفاوت است.

چگونگی یافتن مشاور ملکی خوب

موسسه هوشمند “حقیقت گستر پارسیان” با بهره‌مندی از سال‌ها تجربه و تیمی متشکل از وکلای پایه یک دادگستری به ارائه انواع خدمات حقوقی و قبول دعاوی حقوقی و کیفری در حوزه‌های مختلف می‌پردازد. این مجموعه دارای چند دپارتمان تخصصی در حوزه‌های متنوع حقوقی اعم از امور ملکی، خانوادگی، کیفری و اتباع بوده و متقاضیان مشاوره ملکی پس از ارجاع به دپارتمان ملکی می‌توانند با بهترین مشاوران و وکلای ملکی مشورت کنند. از خدمات ویژه موسسه هوشمند حقیقت گستر پارسیان می‌توان به ارائه گزارش مستمر به موکلین توسط واحد مستقل (CRM) و امکان مشاهده وضعیت پرونده در وبسایت و اپلیکیشن آن اشاره کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : حقیقت گستر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز