آشنایی با انواع سپتیک تانک

لست سکند

گندانبار یا انبار فاضلاب خانگی، در ایران نیز به صورت گندانبار شناخته می‌شود؛ یکی از اجزای کلیدی سیستم فاضلاب است که شبیه یک دستگاه تصفیه فاضلاب کوچک کار می‌کند. از گندانبار بیشتر در جاهایی که لوله‌کشی فاضلاب، وجود ندارد استفاده می‌شود. دستورالعملها و قوانین مربوط به اجزای دیگر سیستم فاضلاب شخصی اصولاً توسط شوراهای محلی مشخص می‌گردد. این اجزا به صورت انتخابی می‌توانند شامل پمپها، دستگاه‌های هشداردهنده، تصفیه کننده یا فیلترهای ماسه‌ای، دفع کننده‌های مایه پساب به معنی میدان تخلیه فاضلاب، حوضچه‌ها، و گیاهان تصفیه‌کننده توسط الیاف طبیعی مثل کرت یا باغچه خزه تورب باشند.

به گزارش کاماپرس، سپتیک تانک دارای انواع مختلفی می باشد: سپتیک تانک بتنی، آجری، کامپوزیتی، پلی اتیلنی و فایبرگلاس. سپتیک تانک پلی اتیلن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه برای مصارف خانگی، اداری، صنعتی و بیمارستانی کاربرد دارد.
سپتیک به کمک باکتریهای بیهوازی عملیات تصفیه و گندزدایی را انجام می دهد، به همین دلیل به آن سپتیک تانک بی هوازی یا سپتیک بی هوازی گفته می شود. فاضلاب ورودی از طریق لوله ها وارد مخزن می شود، مقداری از مواد و ذرات معلق آن ته نشین می گردد و بقیه فاضلاب از خروجی مخزن بیرون می رود. مواد ته نشین شده در کف سپتیک توسط باکتری های بی هوازی از بین می روند. باکتریهای بیهوازی می توانند در محیطی بدون اکسیژن به فعالیت و رشد خود ادامه دهند. در نهایت تمامی مواد جامد و ذرات معلق، ناخالصی ها، آلودگی ها و میکروب های موجود در فاضلاب خروجی ساختمان های مسکونی و اداری از بین می رود.
مزایای استفاده از مخزن سپتیک چیست؟
– طراحی سپتیک تانک به گونه ای است که حمل و نصب آن راحت و آسان می باشد.
– در برابر خوردگی مقاوم است.
– از نظر هزینه و زمان مقرون به صرفه می باشد.
– می توان آن را در ابعاد و سایزهای دلخواه ساخت.
– بدنه داخلی و خارجی آن با پوشش ضد نور خورشید و UV پوشیده شده است.
– به فضا و مکان زیادی برای نصب و نیاز ندارد.
– هزینه نگهداری و سرویس دوره ای آن بسیار کم است.
– تمام قطعات آن با قیمت مناسب در دسترس است.
کاربردهای سپتیک تانک
– آپارتمانها
– مجتمع های مسکونی و ویلایی
– ساختمانهای اداری
– هتلها
– بیمارستانها و مراکز درمانی
– فاضلابهای شهری
– پایانه های مسافربری
– مراکز آموزشی
– پادگانها
– مجتمعها و برجهای تجاری
– مجتمعهای صنعتی
– کشتارگاه ها
– خوابگاههای دانشجویی

چه زمانی باید از سپتیک تانک استفاده کنیم ؟
ایسنا در گزارشی اظهار داشت: در مواقعی که نیازی به استفاده از تصفیه کامل فاضلاب نیست. تصفیه کامل هزینه بالایی دارد و نیازمند تجهیزات خاص خود می باشد. در این شرایط می توانید از سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب استفاده کنید.
– اگر فاضلاب حاوی آلودگیهای خطرناک و مضر برای محیط زیست و انسان نیست و حجم آن کم است، میتوان از سپتیک تانک استفاده کرد.
– آخرین مورد مسائل اقتصادی است. اگر شما نمی توانید برای تصفیه فاضلاب هزینه زیادی تقبل کنید و از نظر مالی مشکل دارید، می توانید از سپتیک تانک به عنوان یک روش تصفیه فاضلاب با قیمت مناسب استفاده نمایید.
سپتیک تانک فاضلاب یکی از مقرون بصرفه ترین و مطمئن ترین سیستم های تصفیه فاضلاب شهری و خانگی است و قیمت آن به نوع و جنس، شرکت تولید کننده مخزن سپتیک و کارخانه تولید کننده سپتیک تانک بستگی دارد. به طور کلی قیمت سپتیک تانک از 2 میلیون شروع و تا 400 میلیون تومان ادامه دارد و برای حجم های بالای 500 متر مکعب نیز کاربرد دارد.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ناب زیست
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز