آشنایی با انواع اتاق ها در هتل؛ هوشمندانه انتخاب کنید

اتاق هتل-کاماپرس
لست سکند

اگر گردشگران حرفه‌ای را کنار بگذاریم، خیلی‌ها موقع رزرو هتل با دیدن گزینه «انتخاب نوع اتاق» گیج و سردرگم می‌پرسند «انواع اتاق هتل؟ مگر هتل‌ها چند نوع اتاق دارند؟» خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند نوع اتاق انتخابی چقدر روی کیفیت خدمات هتل و سفر لذت‌بخش آنها تأثیر می‌گذارد.

به گزارش کاماپرس به نقل از اسنپ، هدف ما از نوشتن این مطلب، آشنایی با انواع اتاق‌های هتل هاست تا هیچ سؤالی بی‌جواب باقی نماند.

مقایسه انواع اتاق هتل‌های مجلل

جای تعجب نیست اگر تنوع اتاق‌ها و کیفیت آنها در هتل‌های لوکس و درجه‌یک دنیا بیشتر باشد. اتاق‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، اگرچه بیشتر در دسته‌بندی هتل‌های لوکس دیده می‌شوند، ممکن است در هتل‌های معمولی‌تر با سطح خدمات پایین‌تر در اختیار مهمانان قرار بگیرند.

۱. اتاق سینگل (Single) یا تک‌نفره

اتاق سینگل (Single) یا تک‌نفره -کاماپرس

این اتاق همان‌طور که از نامش پیداست برای اقامت یک نفر طراحی شده و معمولا فقط یک تخت دارد؛ اما با وجود مساحت ۳۷ تا ۴۵متری، لزوما کوچک و دل‌گیر نیست. مهمانان این اتاق معمولا با اهداف کاری و تجاری سفر کرده‌اند و بیشتر از چند روز مهمان هتل نخواهند بود. علامت اختصاری اتاق موقع رزرو SGL است و با توجه به امکانات هتل، ممکن است به‌جای یک تخت یک‌نفره، یک تخت دابل یا حتی کوئین داشته باشد. در این صورت فضای اتاق‌ دل‌باز‌تر خواهد بود.

راز آسمان پایتخت

۲. اتاق دونفره تویین (Twin) و دبل (Double)

اتاق دونفره تویین (Twin) و دبل (Double) -کاماپرس

این اتاق‌ها برای مهمانان دونفره در نظر گرفته می‌شوند و بسته به اینکه دو نفر زوج یا غیرزوج باشند، اتاق دبل یا تویین در اختیار آنها قرار می‌گیرد. در اتاق دبل با علامت اختصاری DBL، یک تخت دونفره وجود دارد و فضای اتاق بین ۴۰ تا ۴۵ متر مربع است اما در اتاق تویین، دو تخت تک‌نفره برای دو مهمان تعبیه می‌شود و مساحت اتاق بین ۳۲ تا ۴۰ متر مربع است.

۳. اتاق استودیو (Studio) یا دوکاره

اتاق استودیو (Studio) یا دوکاره -کاماپرس

اتاق استودیو هم برای اقامت شبانه مناسب است، هم استراحت روزانه. تخت‌خواب‌های توکار یا مبلمان تخت‌خواب‌شو بعد از استراحت شبانه جمع می‌شوند تا فضای نشیمن بزرگ‌تر و شبیه پذیرایی شود. این‌طوری مسافر می‌تواند قبل از جلسات کاری روزانه، کمی استراحت کند. مساحت و قیمت این اتاق چیزی بین اتاق‌های توئین و دبل است؛ حمام و حتی آشپزخانه‌ای شامل یخچال، گاز و امکانات اولیه دارد. می‌توان گفت بیشتر شبیه سوئیت و آپارتمان به نظر می‌رسد تا یک اتاق‌خواب.

۴. اتاق دولوکس (Deluxe)

اتاق دولوکس (Deluxe) -کاماپرس

اتاق دولوکس با دست‌کم دو تخت دونفره، یکی از مجهز‌ترین و لوکس‌ترین انواع اتاق هتل چهار و پنج‌ستاره است. امکانات رفاهی این فضای شیک، پیشرفته و راحت با وجود پاسیو و تراس خصوصی، وان حمام، میز و صندلی، چای‌ساز،  قهوه‌ساز، سرویس‌بهداشتی، پاتختی، میز اتو، میز کوچک، تلویزیون و غیره، نسبت به اتاق‌های دیگر به‌مراتب بیشتر است. به‌علاوه  با نمای دل‌پذیر مثل منظره خلیج، نمای شهر یا مناظر طبیعی کوه و دشت‌های اطراف، از مهمانان پذیرایی می‌کند.

۵. سوئیت (Suite)

سوئیت (Suite) -کاماپرس

هتل‌های مجلل دنیا برای پذیرایی از مهمانان بیش از ۳ یا ۴نفره، گزینه راحت‌تری ارائه می‌دهند. این فضا از چند اتاق و یک نشیمن تشکیل می‌شود که آشپزخانه، میز ناهارخوری، تلویزیون، حمام مجزا و معمولا منظره‌ای دل‌پذیر دارد. اگر فضای داخلی سوئیت با یک راه‌پله جدا شود، به آن سوئیت دوبلکس می‌گویند و اگر در بالاترین طبقه هتل واقع شده باشد، سوئیت پنت‌هاوس نام دارد. با توجه به امکانات بیشتر، طبیعی است که اقامت در سوئیت نسبت به اتاق‌های معمولی هتل هزینه بالاتری داشته باشد. مساحت سوئیت معمولا بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربع است.

۶. سوئیت ریاستی (Presidential Suite)

همه انواع سوئیت‌ها یک طرف، سوئیت ریاستی هتل‌های مجلل طرف دیگر. این چشمگیرترین و البته گران‌ترین فضایی است که هتل می‌تواند برای مهمانان ویژه تدارک ببیند. مساحت این سوئیت‌ها معمولا بین ۸۰ تا ۳۵۰ متر مربع است و ساختارش مثل سوئیت‌های معمولی از چند اتاق و یک فضای نشیمن تشکیل می‌شود، با این تفاوت که تأکید ویژه‌ای بر دکوراسیون داخلی اتاق‌ها و کیفیت امکانات دارند.

معرفی انواع اتاق هتل های معمولی

انواع اتاق هتل که تا اینجا بررسی کردیم از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اتاق‌های هتل‌های چهار و پنج‌ستاره محسوب می‌شوند، اما با اندکی اختلاف در سطح کیفیت و خدمات، تقریبا در تمام هتل‌ها یافت می‌شوند. موقع رزرو اتاق در هتل‌های معمولی یا حتی هاستل‌ها، ممکن است به اسامی دیگر مثل اتاق Triple ، Quad یا Queen بربخورید. درباره اینها چقدر می‌دانید؟

اتاق سه‌نفره (Triple): اتاق تریپل با ظرفیت ۳ مهمان از خانواده‌ها، گروه همکاران، دوستان و غیره پذیرایی می‌کند. در این اتاق‌ها سه تخت تک‌نفره یا یک تخت دونفره و یک تخت تک‌نفره دیده می‌شود و مساحت اتاق معمولا بین ۴۵ تا ۶۵ متر مربع است.

اتاق چهارنفره (Quad): اتاق کوآد برای پذیرایی از ۴ مهمان طراحی شده و نسبت به اتاق‌های سه‌نفره و دونفره جادارتر است. این اتاق معمولا بین ۷۰ تا ۸۵ متر مربع مساحت دارد و می‌تواند ۲ یا چند تخت داشته باشد. اگر چهارنفره سفر می‌کنید، به‌جای رزرو ۲ اتاق مجزا، اتاق‌های کواد را در نظر داشته باشید.

اتاق توئین هالیوودی (Hollywood Twin): اتاق توئین هالیوود با مساحت بین ۳۲ تا۴۰ متر مربع به‌عنوان یک اتاق اقتصادی میزبان مهمانان دونفره هتل است. در این اتاق دو تخت دونفره با یک سرتختی (بالین) به هم وصل می‌شوند تا برای مهمانان غیرزوج هم مناسب باشند.

اتاق کویین (Queen): اتاق کوئین جزو اتاق‌های دونفره هتل است. وجود یک تخت کوئین با ابعاد تقریبی ۱٫۵ متر در ۱٫۵ متر، اقامت در این اتاق را برای زوج‌های مسافر به یک گزینه مناسب تبدیل می‌کند. مساحت این اتاق معمولا بین ۳۲ تا ۵۰ متر مربع است.

اتاق‌های مجاور (Adjacent): اتاق‌های مجاور نزدیک به هم (معمولا روبه‌روی هم) هستند و مساحتی بین ۳۰ تا ۴۵ متر مربع دارند. این اتاق‌ها برای دو خانواده یا دو زوج که با هم سفر می‌کنند اما می‌خواهند شب‌ها در اتاق‌های مجزا بخوابند، مناسب است.

اتاق‌های هم‌جوار (Adjoining): مساحت اتاق‌های هم‌جوار درست مثل اتاق‌های مجاور بین ۳۰ تا ۴۵ متر مربع است، با این تفاوت که به هم چسبیده‌اند و دیوار مشترک دارند. اتاق‌های هم‌جوار می‌توانند دو یا چند اتاق دیواربه‌دیوار برای دو یا چند خانواده مسافر باشند.

اتاق سالن (Parlour): اتاق پارلور برای مهمانانی مناسب است که قصد اقامت شبانه ندارند و صرفا می‌خواهند چند ساعتی در سالنی شبیه نشیمن استراحت کنند. هیچ تختی در این اتاق‌ها دیده نمی‌شود، برای همین امکان خوابیدن وجود ندارد. اما در اندازه‌های بزرگ و کوچک در دسترس است.

اتاق کابانا (Cabana): کابانا یک اتاق لوکس در طبقه هم‌کف و شبیه یک رخت‌کن اختصاصی است که دور از ساختمان هتل اصلی بنا شده و پنجره‌اش به محوطه استخر یا ساحل دریا باز می‌شود. در هتل‌های مختلف این اتاق با تخت یا بدون تخت ارائه می‌شود و مساحتی بین ۳۰ تا ۴۵ متر مربع دارد.

اتاق لانای (Lanai): اگر برای یک سفر کاری چند ساعته اتاقی با ایوان یا پاسیو مسقف مدنظر دارید، اتاق لانای انتخاب خوبی برای شماست. معمولا نمای این اتاق منظره خیره‌کننده یک باغ یا آبشار طبیعی است.

اتاق تودرتو (Connect): اتاق کانکت یا متصل از دو اتاق هم‌جوار با یک درب مشترک تشکیل می‌شود. خانواده‌هایی که با فرزندان خود سفر می‌کنند، عاشق این گزینه هستند. معمولا یکی از اتاق‌ها بزرگ و دیگری کوچک است و ضمن آنکه خانواده را نزدیک به هم نگه می‌دارد، حریم پدر و مادر و فرزندان را حفظ می‌کند. مساحت این اتاق‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ متر مربع است.

اتاق مورفی (Murphy): اتاق مورفی با یک فضای نشیمن ۲۰ تا ۴۰ متری پذیرای مهمانانی است که نمی‌خواهند برای اتاق‌های لوکس هتل هزینه کنند. یک مبل یا کمد تختخواب‌شو امکان اقامت شبانه در این اتاق را فراهم می‌کند.

اتاق مخصوص توان‌یابان (Accessible یا Disabled):این اتاق‌ها طوری طراحی می‌شوند که مهمانان توان‌یاب هتل با توجه به وضعیت خود اقامت راحت‌تری داشته باشند. مساحت اتاق معمولا بین ۳۰ تا ۴۲ متر مربع است، سرویس‌بهداشتی و حمام بزرگ‌تری دارد، دستگیره‌ها، سینک و دکمه‌های کنترلی در ارتفاع پایین‌تری تعبیه شده‌اند، قطعا دسترسی به آسانسور دارند و همه‌جوره به نیازهای افراد با مشکلات جسمی پاسخ می‌دهند.

ویلا (Villa):  ویلا یک خانه مستقل و کاملا مجهز است که حریم خصوصی مسافران را کاملا حفظ می‌کند. این خانه‌ها معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مربع مساحت دارند و شامل اتاق‌خواب، نشیمن، استخر خصوصی، جکوزی و بالکن هستند.

اتاق دخانیات (Smoking room): بسیاری از هتل‌ها برای احترام به مهمانان سیگاری و البته آرامش بیشتر مهمانان غیرسیگاری، اتاق‌های مخصوص استعمال دخانیات دارند که می‌توانند بین ۳۰ تا ۲۵۰ متر مربع مساحت داشته باشند.

کلام آخر

همان‌طور که دیدیم، انواع اتاق هتل بسته به کیفیت خدمات و اندازه اتاق تفکیک می‌شوند. به این ترتیب هر مسافری با توجه به شرایط خود و همراهانش، بهترین گزینه را انتخاب کرده و اقامت راحت‌تری را سپری می‌کند. البته فراموش نکنید کیفیت خدمات این اتاق‌ها بسته به سطح هتل کاملا متفاوت است. اتاق کینگ در یک هتل سه‌ستاره کجا و همین اتاق در یک هتل پنج‌ستاره کجا!

امیدواریم خواندن این مطلب قبل از رزرو اتاق در هتل، در وقت ارزشمندتان صرفه‌جویی کرده و به انتخاب بهتر شما عزیزان کمک کند.

انتهای پیام

مرتبط با : اسنپ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز