دلار ۱۱ هزار تومانی و ۷ نکته مهم درباره آن

لست سکند

با اینکه قیمت دلار در روزهای گذشته کاهش محسوسی داشته است، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند رسیدن دلار به ۱۱ هزار تومان کمی بعید به نظر می رسد.

به گزارش کاماپرس، قاضی زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد دولت منابع ارزی را ذخیره کرده تا با روی کارآمدن جو بایدن قیمت دلار را تا ۱۱ هزار تومان برای چند ماه پایین بیاورد. رئیس جمهور هم دیروز در جلسه هیات دولت اعلام کرد، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

کاهش قیمت دلار این روزها یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران بازار سهام است و برخی از سهامداران بر پایه این بحث به فکر فروش سهام و خروج از بازار هستند. اما کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟ آیا دلار به ۱۵ هزار تومانی که رئیس جمهور وعده داد یا دلار ۱۱ هزار تومانی که از قبل اعلام شده بود، می رسد؟

بر همین اساس ،گروهی از اساتید دانشگاهی و فعالان اقتصادی 7 دلیل برای عدم تحقق آن عنوان بیان کرده اند که در زیر می خوانید:

راز آسمان پایتخت

۱-تئوری برابری قدرت خرید

این تئوری از مقایسه تورم داخلی و ارز یک کشور ثانی بدست می آید، بر اساس این روش قیمت دلار بین 18 تا 22 هزار تومان تخمین زده می شود.

۲-مذاکرات به سرعت به نتیجه نمی رسد

چرا که برای کاهش بیش از 50 درصدی قیمت دلار باید یکباره حجم قابل توجهی ارز وارد چرخه اقتصاد شود که احتمال آن بسیار کم است.

۳-خوش بینی به تنهایی جواب نمی دهد

به طور معمول اثرات خوش بینی یک اتفاق بیش از خود اتفاق اثرگذار است؛ بعد از نتایج انتخابات آمریکا پیشبینی می شد قیمت دلار در بازار آزاد بیشتر کاهش پیدا کند اما هنوز از مرز قیمت 24-25 هزار تومان پایین تر نیامده است.

۴- معمولا قیمت به بالا چسبندگی دارد

بررسی ها نشان می دهد این مهم دراین بازار هم صدق می کند. پس قیمت ارز از میانگین سال قبل آن کمتر نمی شود به عبارتی با توجه به اینکه قیمت ارز در سال 98 از 13 هزار تومان شروع شده و تا بالای 30 هزار تومان نوسان داشته و میانگینش حدود 22 هزار تومان بوده، انتظار می رود قیمت سال آتی هم از این پایین تر نباشد.

۵-تحریم و محدودیت ها مانع بزرگی هستند

وجود محدودیت ها و تحریم سبب کاهش واردات شده و رفع تحریم ها باعث ایجاد تقاضا برای دلار می شود یعنی حتی کاهش قیمت دلار از یک عدد مشخص زمینه ساز تقاضای خرید برای دلار شده و اجازه نمی دهد دچار کاهش قیمت شود.

۶-احتمال خروج ارز بیشتر می شود

کاهش شدید قیمت دلار احتمال خروج ارز را تقویت می‌کند، همانطور که سال‌های قبل کاهش قیمت، سبب خروج ارز و سرمایه گذاری برای خرید املاک در دیگر کشورها شد.

۷-سد مهمی به نام کرونا هنوز وجود دارد

به گزارش صدای بورس، کرونا خود عامل باز دارنده ای در سفرهای خارجی شده است و با احتمال حذف این محدودیت و افزایش سفرهای خارجی ، تقاضا برای خرید دلار افزایش می یابد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز