گرماتاب یا سیستم گرمایشی تابشی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از سیستم‌های شناخته شده برای تنظیم دمای ساختمان‌های مسکونی و صنعتی، سیستم‌های گرمایشی تابشی هستند. این سیستم‌ها گرما را به صورت مستقیم از طریق تابش به محیط منتقل می‌کنند. به علاوه، سیستم گرمایش تابشی به دلیل قابل نصب بودن در ارتفاع، عملکرد بهتری دارد و جای کمتری را نیز اشغال می‌کند. سیستم گرمایش تابشی یا گرماتاب، باعث کاهش مصرف انرژی شده و در مکان‌های باز، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و… قابل استفاده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فن آوری اطلاعات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، این سیستم‌ها در مدل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که با توجه به کارکردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه انواع گرماتاب و کاربردهای آن معرفی می‌شود؛

سیستم‌های گرمایشی تابشی یا گرماتاب چگونه کار می‌کند؟

گرماتاب، یک سیستم گرمایشی است که به روش تابش، محیط خود را گرم می‌کند. این دستگاه اغلب در سالن‌های مرغداری، سالن‌های صنعتی یا گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل از سیستم‌های گرمایشی را هیتر تابشی لوله‌ای، بخاری سقفی، گرماتاب صنعتی، هیتر گازی گرماتاب ، هیتر تشعشعی، ‌هیتر تابشی و … نیز می‌نامند. بخاری گلخانه ‌ای نام دیگر هیترهایی است که گرمای گلخانه‌ها را تامین می‌کند. امروزه، گرماتاب‌ها در فضای باز خانگی، کافی شاپ‌ها، روف گاردن و بالکن‌ها نیز استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها قدرت بسیار بالایی دارند و مصرف برق را تا 90 کاهش می‌دهند. هم‌اکنون، هیتر تابشی لوله ای جایگزین سیستم‌های قدیمی شده و باعث کاهش چشمگیر مصرف گاز می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

گاز شهری، سوخت مورد نیاز گرماتاب‌ است. این گاز در درون لوله‌های بلند می‌سوزد و انرژی گرمایی تولید شده به صورت تابش از این لوله‌ها وارد محیط می‌شود. ضریب تابشی لوله‌های گرماتاب بسیار بالا بوده و به همین دلیل انرژی تلف شده بسیار کم خواهد بود. حرارتی که به وسیله سوختن گاز شهری تولید می‌شود به امواج مادون قرمز تبدیل شده و توسط لوله‌ها به محیط تابانده می‌شود. امواج مادون قرمز در اثر برخورد به اجسام به گرما تبدیل شده و باعث گرم شدن سطوح در محیط می‌شوند. استفاده از این دستگاه‌ها در ایران به دلیل استفاده از گاز سوخت طبیعی، بسیار مقرون به صرفه است.

مزایای استفاده از گرماتاب چیست؟

هیتر تابشی لوله‌ ای، بخاری گلخانه ای و یا گرماتاب سقفی نیازی به جریان سیالات مانند آب، بخار و هوا ندارد؛ بنابراین، نیازی به استفاده از پمپ، یونیت هیتر، هواساز و یا کانال‌کشی برای انتقال هوای گرم نیست. به همین خاطر، هزینه‌های اولیه راه‌اندازی این دستگاه بسیار معقول و به صرفه است.

در بین برندهای موجود در بازار، شرکت شایانیر صنعت آرتان با نام تجاری گرماسان، بهترین گزینه برای خرید است. گرماتاب‌های گرماسان، عملکرد و طول عمر بسیار بالای داشته و بیش از یک دهه تجربه بسیار موفق درخصوص طراحی، تولید و اجرای سیستم‌های گرمایشی دارد. از دیگر مزایای دستگاه‌های شرکت گرماسان می‌توان به عدم ایجاد سر و صدا، عدم نیاز به موتورخانه، گرم کردن محیط در کمتر از 10 دقیقه و گرمایش یکنواخت اشاره کرد.

یکی از دلایل اصلی استفاده مدیران صنعتی از گرماتاب سقفی یا سیستم گرمایش تابشی کاهش 40 تا 60 درصدی مصرف گاز است که هزینه‌های تولید را بسیار کاهش می‌دهد. به علاوه، این سیستم‌ها نیازی به لوله کشی یا راه اندازی موتورخانه ندارند. دستگاه هیتر تابشی، داراي دو مدل رایج خطی و U شکل است. این دستگاه‌ها به صورت مستقل از یکدیگر در سالن نصب شده و به همین دلیل، خرابی و نقص احتمالی یك دستگاه اثري بر عملکرد سایر دستگاه‌ها نمی‌گذارد.

یکی از انواع گرماتاب‌ها، هیتر سرامیکی نام دارد. این دستگاه با نام گرماتاب روشنایی هم معروف است و در دو نوع برقی و گازی تولید می‌شود. نوع برقی هیتر سرامیکی به انرژی الکتریسیته برای ایجاد گرما نیاز دارد و نوع گازی آن با حرارتی که از احتراق گاز به دست می‌آورد، کار می‌کند. به طور کلی این نوع هیترها مانند انواع دیگر گرماتاب‌ها کار کرده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. نمونه‌های تجاری هیتر سرامیکی تا دمای 1800 درجه فارنهایت گرما تولید می‌کنند. این نوع دستگاه، برای مراکز صنعتی که به گرمای بسیار بالا نیاز دارند، بسیار کاربردی است.

نصب و راه اندازی گرماتاب

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام خرید و نصب گرماتاب‌ به آن توجه کرد، نوع کاربرد این دستگاه‌ها و وسعت محیط است. برای انتقال گرما توسط سیستم گرمایش تابشی، نیاز به جریان هوا وجود ندارد و به همین دلیل آلودگی و بیماری در محیط منتقل نمی‌شود. اما باید در هنگام نصب این دستگاه‌ها، محیط مورد نظر منطقه‌بندی شده و دما و شدت تابش هر محیط توسط کارشناس خبره تعیین شود. کارشناسان خبره گرماسان در تمام ساعات روز به صورت آنلاین پاسخگوی سوالات مشتریان هستند. نصب و تعمیر سیستم‌های گرمایشی گرماسان در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و این برند دارای بزرگ‌ترین شبکه خدمات پس از فروش در کشور است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت‌های سیستم‌های گرماسان، به سایت این شرکت مراجعه فرمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : گرماسان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز