چرا شاخص بورس تهران از نفس افتاد؟

لست سکند

بورس تهران در حالی دو روز نگران‌کننده را سپری می‌کند که به عقیده بسیاری از کارشناسان، در حال نفس‌گیری برای عبور از مرز یک میلیونی است.

به گزارش کاماپرس، بورس تهران که در هفته‌های گذشته با رکوردشکنی‌های پیاپی، قله‌هایی که شاید در گذشته دست‌نیافتنی به حساب می‌آمدند را یک‌به‌یک فتح کرده و امید سهامداران را به سوددهی بیشتر هر روز افزایش می‌داد اما دو روزی است که شاخص کل این بازار رمق گذشته را از خود نشان نداده تا سهامداران کمی از این مورد نگران شوند.

نظر کارشناسان چیست؟

کارشناسان بازار سرمایه اما نظر دیگری دارند. آن‌ها تحولات دو روز گذشته شاخص کل را ناشی از «اصلاحی کوتاه مدت» تلقی می‌کنند.

به عقیده آن‌ها، هیجانی که امروز بازار سرمایه تجربه می‌کند، نشات گرفته از عدد شاخص‌ کل بوده و این دوران گذرا است اما طی ۲ ماه اخیر که روند معاملات معمولا مثبت ۵ بوده، کمی سهامداران را بد عادت کرده و روند معاملاتی منفی را نمی‌توانند تحمل کنند و در مواقع رشد منفی شاخص، اقدام به خروج می‌زنند که این عکس‌العمل صحیح نیست.

راز آسمان پایتخت

امکان رشد مجدد شاخص‌ کل وجود دارد؟

با کنار هم قرار دادن نظرات کارشناسان بازار سرمایه می‌توان به این نتیجه رسید که نمی‌توان برای نوسان مثبت بازه زمانی را تخمین زد، اما سیر نزولی که بازارسرمایه مشاهده می‌کند چندان طولانی نبوده و شاخص پس از اصلاحی کوتاه مدت، با قدرت قله یک میلیون را رد می‌کند.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی سهامداران باید برای حضور در بازار سرمایه صبوری بیشتری از خود نشان دهند و به سمت سهم‌هایی که رشد قیمت آن توجیهی با بنیاد شرکت ندارد، گام برندارند.

بازار سرمایه در مسیر صحیح

اهالی بازار سرمایه حرکت آن را در مسیری صحیح قلمداد می‌کنند. آن‌ها بر این عقیده‌اند که با توجه به اهمیتی که رئیس‌جمهور و دولت برای آن پیش‌بینی کرده‌اند، دولت نیز نیاز به این بازار داشته و بازار به روز‌های مثبت خود بازخواهد گشت. آن‌ها بازار سرمایه را تنها راه مهار نقدینگی می‌دانند؛ چراکه تنها این بازار بوده که مولد تولید است، ضمن آنکه در دیگر بازار‌های موازی نیز خبر خاصی مشاهده نمی‌شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز