پوشش ریسک‌های ناشی از توقف کسب و کارها توسط بیمه

تور لحظه آخری-کاماپرس

یکی از اساسی ترین چالش های چشم انداز اقتصاد ایران پدیده جهانی شدن است که در راستای آن برخورداری از صنعت رقابت پذیر برای اقتصاد اجتناب ناپذیر است. به نظر می رسد از اقدامات مهم و اساسی کشور در دستیابی به اهداف سند چشم انداز، بهبود فضای کسب و کار و رقابتی نمودن آن در کشور است.
به گزارش کاماپرس، از طرف دیگر وجود نرخ بالای بیکاری در کشور و رهایی از آن، مستلزم تقویت طرف عرضه اقتصاد است؛ که با توجه به قوانین و مقررات دست و پا گیر، سختی اجازه و ایجاد کسب و کار در ایران، سرمایه و تسهیلات حمایت از تولید، در فعالیتهای غیر تولیدی مورد استفاده قرار گرفته و سبب رشد تقاضا و افزایش سطح عمومی قیمتها شده است.

از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور، فضای کسب و کار است. بی‌تردید اگر این فضا شرایط مطلوبی داشته باشد، می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال، رشد تولید ناخالص داخلی، توسعه بخش‌های مهم و … را فراهم آورد. به‌‌رغم اهمیت بهبود فضای کسب و کاردر بخش اقتصاد، در کنار ریسک‌های متنوعی که امروزه مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی را تهدید می‌کند، اما زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، این شرایط باعث شد بسیاری از کسب‌وکارها متاثر از این اپیدمی، به اجبار تعطیل شوند. این راهکار که برای قطع زنجیره انتقال ویروس در زمان اوج‌گیری این بیماری در دستورکار قرار گرفت؛ باعث شد بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها از این بابت آسیب‌ ببینند و زمینه بیکاری و ورشکستگی برخی از مشاغل به وجود آید. از آنجاکه این ویروس در کشور ما همچنان ماندگار است، این نگرانی را ایجاد می‌کند که شاید اوج‌گیری دوباره این بیماری احتمال تعطیلی مجدد کسب‌وکار‌ها را تقویت کند که قطعا این شرایط می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری را به وضعیت اقتصادی کشور وارد کند و تبعات زیادی داشته باشد. برای کاهش این آسیب‌ها یکی از بخش‌هایی که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و نقش منحصر به فردی در کاهش نگرانی فعالان اقتصادی و کسب‌وکارها ایفا کند، بیمه است.
حمایت بیمه‌ای از کسب‌وکار‌ها در زمان اپیدمی ویروس کرونا
بیمه‌ها می‌توانند ریسک‌های ناشی از توقف کسب و کارها را پوشش داده و به نوعی زیان‌‌ این بخش را جبران کنند، موضوعی که در دنیا وجود دارد و اجرایی می‌شود. از آنجاکه یکی از ریسک‌هایی که مشاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد ایجاد وقفه در کسب‌وکار و فعالیت آنها به دلایل مختلف از جمله بروز حوادث طبیعی، آتش‌سوزی یا بروز یک اپیدمی ‌است، بنابراین وجود چنین پوشش بیمه‌ای می‌تواند برای فعالان این بخش‌ها بسیار کمک‌کننده باشد، خلایی که در کشور ما با شیوع ویروس کرونا به شدت احساس می‌شد.

به هرحال شیوع کرونا، مشاغل زیادی از جمله تورهای گردشگری، استخرها، هتل‌ها، تالارها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، مراکز تفریحی و … را تحت تاثیر قرار داد و به لحاظ مالی مشکلات زیادی برای فعالان این بخش به وجود آورد، از این رو صنعت بیمه به فکر ارائه پوشش بیمه برای جبران زیان‌های ناشی از توقف فعالیت کسب‌وکارها درزمان اپیدمی ‌افتاد. در این راستا بیمه تعاون به عنوان طراح و ارائه‌کننده بیمه‌نامه توقف کسب‌وکار ناشی از اپیدمی، این بیمه‌نامه را وارد سبد محصولاتش کرد و گامی‌برای کاهش دغدغه فعالان این بخش برداشت.

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون درخصوص طرح جدید این شرکت که هفته گذشته رونمایی شد، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: جدا از محصولات متداول صنعت بیمه که سال‌هاست به بیمه‌گذاران عرضه می‌شود، در دنیا پوشش‌های بیمه‌ای جدیدی وجود دارد که همواره بر اثرگذاری بیمه در بهبود فضای کار و در نهایت افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌افزاید. به گفته این فعال صنعت بیمه، زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، اغلب کسب‌وکارها متاثر از این شرایط با رکود مواجه شدند و این موضوع آسیب‌های جدی را به این بخش‌ها وارد کرد، اما این شرایط زمانی تشدید شد که کرونا تداوم یافت و اوج گرفت.

مظلومی‌ در این زمینه توضیح داد: ریسک‌های بنیادی ریسک‌هایی هستند که یا اتفاق نمی‌افتند یا ممکن است هنگام بروز، خسارت سرسام‌آوری داشته باشند که راه مدیریت ریسک آن، تهیه پوشش‌های اتکایی مناسب و توزیع صحیح ریسک است. برای پوشش چنین ریسک‌هایی در سایر کشورها به شکل کامل و در ابعاد مختلف بیمه‌نامه وجود دارد و برای آن حمایت‌هایی با پشتوانه‌های اتکایی سنگین انجام می‌شود که این خلأ در کشور ما احساس می‌شد.

راز آسمان پایتخت

محصول در حال حاضر آماده ارائه است

این مسوول بیمه‌ای با تاکید بر اینکه این محصول در حال حاضر آماده ارائه است و متقاضیان خرید این بیمه‌نامه می‌توانند با مراجعه به دفاتر فروش و نمایندگی‌های شرکت بیمه تعاون یا به صورت غیر حضوری و آنلاین از وب سایت بیمه تعاون خریداری کنند، یادآور شد: از آنجا که ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد، این احتمال را در نظر گرفتیم که با موج دوباره شیوع این ویروس، ممکن است دولت بخواهد اقدام به تعطیلی برخی مشاغل پرخطر و پرریسک در این دوران کند که این توقف می‌تواند به ضرر این مشاغل باشد و آنها را از لحاظ مالی دچار بحران کند.

وی با اشاره به این موضوع که این بیمه‌نامه برای کسب‌وکارهایی است که در آینده ممکن است ازاین بابت متوقف شوند، اظهار کرد: افراد می‌توانند قبل از بروز چنین شرایطی این بیمه‌نامه را خریداری کنند. بر این اساس بیمه‌نامه توقف کسب وکار ناشی از اپیدمی، بیمه‌نامه‌ای است که تعطیلی و توقف کسب و کار‌ها را به علت همه‌گیری بیماری‌ها از جمله کرونا پوشش می‌دهد. بنابراین اگر بیماری همه‌گیر به گونه‌ای باشد که دولت و نهاد‌های حاکمیتی دستور تعطیلی کسب‌وکار‌های خاصی را صادر کنند آن کسب‌وکار‌هایی که این بیمه‌نامه را داشته باشند می‌توانند خسارت ۶۰ روز از دست دادن درآمد ناشی از تعطیلی کار خود را از شرکت بیمه دریافت کنند. مظلومی‌ بر این باور است که قطعا هر بیمه‌نامه جدیدی برای توسعه نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد که در این زمینه تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد. بی تردید چنین بیمه‌نامه‌هایی به دلیل کامل بودن آن در سایر کشورها از فروش خوبی برخوردار هستند، اما از آنجا که تلاش کردیم این بیمه‌نامه برای افراد گران تمام نشود، بیمه‌نامه را به شکل خاص برای اپیدمی‌ در نظر گرفتیم که افراد بیشتری در حوزه کسب‌وکارها بتوانند آن را خریداری کنند.

مدیرعامل بیمه تعاون بر این باور است که بیمه‌نامه توقف کسب و کار می‌تواند سهم بسزایی در آرامش خیال مدیران و فعالان اقتصادی داشته و در مسیر بهره‌وری و رقابت اقتصادی و تولید نقش محوری ایفا کند. از این رو توصیه کرد اگر افراد نگران تعطیلی کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید به دلیل بیماری‌های اپیدمیک یا پاندمیک هستند می‌توانند این بیمه‌نامه را که به صورت انحصاری در اختیار بیمه تعاون است را جهت کاهش ریسک کسب‌وکارها تهیه کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

 

مرتبط با : بیمه تعاون
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز