وضعیت بازار کار کانادا برای رشته های مهندسی

بازار-مهندسی-در-کانادا-کاماپرس

کشور کانادا به دلیل برخورداری از وضعیت اقتصادی مطلوب، سطح رفاه عمومی بالا، کیفیت بالای زندگی، امنیت و رفاه عالی و سطح بالای کیفیت آموزشی، همواره یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجران تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و نظایر آن به شمار می‌رود و بسیاری مهاجرت به کانادا را جزو اهداف خود قرار داده‌اند.

به گزارش کاماپرس، داده‌های ارائه شده توسط اداره مهاجرت پناهندگی و شهروندی کانادا نشان می‌دهد که این کشور در سال 2021 میزبان 11 هزار ایرانی بوده است. در سال‌های اخیر مهاجرت نخبگان و جوانان از ایران افزایش بیشتری پیدا کرده و عمدتا افراد برای ساختن آینده‌ای بهتر و پیشرفت در تحصیل و کار خود به کشورهای اروپایی همچون کانادا مهاجرت می‌کنند. به طور کلی براساس آمار، از سال 2018 تا 2022 حدود 37 هزار و 785 ایرانی، کشور کانادا را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کرده‌اند.

در این گزارش، وضعیت بازار کار کانادا برای رشته­‌های مهندسی و انواع مهاجرت کاری به کانادا برای مهندسان بررسی شده است.

اشتغال فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در کانادا

کانادا همواره به علت برنامه‌های مهاجرتی متنوع خود مشهور بوده است. کاهش نرخ زاد و ولد، پیری جمعیت و نیاز به نیروی کار جدید از جمله دلایلی است که دولت کانادا سیاست‌های مهاجرتی خود را تعدیل کرده و از مهاجران بیشتر استقبال می‌کند.

اکنون با توجه به رشد فزاینده صنعت و اقتصاد کانادا، این کشور بیش از پیش نیازمندی خود به نیروی کار فعال را احساس می‌کند و از آن‌جایی که این کشور با کمبود نیروی کار ماهر و متخصص در برخی از مشاغل و هرم جمعیتی پیر خود روبه­رو است، همواره می‌کوشد که مشکلات اقتصادی خود را از طریق جذب مهاجران متخصص و تکنسین‌های ماهر جبران کند.

راز آسمان پایتخت

کانادا با برخورداری از شرایط اقتصادی مناسب در سال 2023 و داشتن یکی از کمترین میزان نرخ‌­های بیکاری در جهان و با داشتن سیاست‌هایی منعطف و جامعه‌ای مهاجرپذیر، به یکی از مهم‌ترین مقاصد افراد در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

براساس گزارش و پیش‌بینی وبسایت Engineered Design Insider، کشور کانادا تا سال 2025 با هدف حفظ قدرت اقتصادی خود به بیش از 100 هزار مهندس نیاز دارد، زیرا در سال‌های آینده، بسیاری از مهندسان پیشین این کشور بازنشسته و مشاغل جدیدی در بخش‌های مختلف آن ایجاد خواهد شد که نیاز به افراد جوان و متخصص را بیش از پیش خواهد کرد.

بازار-کار-مهندسی-در-کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق کار

اخذ ویزای کاری، یکی از ارزان‌ترین روش‌های مهاجرتی به کانادا است، زیرا در این روش، نیازی به صرف هزینه‌های بسیار برای کسب و کار یا تحصیل نیست. البته اخذ ویزای کانادا بر پایه امتیازبندی صورت می‌گیرد و کسب امتیازات لازم نیز کار چندان آسانی نیست و افراد به تخصص، تجربه، تحصیلات و دانش زبانی بالایی نیاز دارند.

در حال حاضر با توجه به رونق شرایط بازار کار مهندسی در کانادا، پایین بودن نرخ بیکاری و بالا بودن کیفیت زندگی در این کشور، مهاجرت کاری به کانادا به یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی مهندسان تبدیل شده است.

درآمد سالانه مهندسان در کانادا براساس شهری که در آن مشغول به کار هستند، مدرک تحصیلی، تجربه کاری، میزان مهارت و شرایط کاری، به طور متوسط بین 70 هزار تا 117 هزار و 500 دلار است.

به طور کلی برای یافتن یک شغل مناسب در زمینه رشته‌های مهندسی، هر چه افراد دارای تجربه کاری بیشتر و حرفه‌ای‌تری باشند، آسان‌تر می‌توانند شغلی مناسب برای خود پیدا کنند؛ بنابراین متقاضیان هرچه دانش به‌­روزتری در زمینه‌های کاری، به ویژه تسلط بر نرم‌افزارهای مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشند، شانس‌­شان در پیدا کردن شغل مناسب و با درآمدهای بالا افزایش می­یابد.

انواع مهاجرت کاری به کانادا برای مهندسان

مهاجرت کاری به کانادا به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. در روش اول، فرد مجوز کار کانادا دریافت می‌کند و سپس با سفر کردن به این کشور به جست‌وجوی شغلی مناسب مشغول می‌شود. در روش دوم، فرد قبل از ورود به کانادا توسط یک کارفرمای کانادایی استخدام می‌شود.

برای مهاجرت کاری مهندسان به کانادا روش‌های متعددی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهاجرت به کانادا از طریق جاب آفر: برنامه جاب آفر (Job Offer) کانادا در واقع یک پیشنهاد شغلی است که متقاضی از یک کارفرمای کانادایی دریافت می­‌کند و به واسطه آن می‌تواند برای دریافت ویزای کاری کانادا اقدام کند. افراد با داشتن جاب آفر می‌توانند در کمتر از شش ماه به کانادا مهاجرت کنند. داشتن جاب آفر از کارفرمای کانادایی شانس افراد برای دریافت ویزای کاری و درخواست اقامت دائم را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

مهاجرت نیروی متخصص فدرال (Skilled Worker): برنامه اسکیل ورکر کانادا به افراد امکان می‌دهد که براساس توانایی‌های فردی و شخصی خود بتوانند برای موقعیت شغلی مورد نظر درخواست دهند. این برنامه‌ها طوری طراحی شده‌ که کانادا بتواند نیروی کار ماهر مورد نیاز خود را از بین افرادی انتخاب کند که سطح مهارت شغلی، تحصیلی و زبانی بالایی دارند.

در روش مهاجرت نیروی کار ماهر یا همان اسکیل ورکر، متقاضیان براساس فاکتورهای مختلف همچون سن، تحصیلات، زبان، سابقه کاری و امثال آن امتیازبندی می‌شوند. سپس کانادا برای متقاضیان با بالاترین امتیاز، دعوت‌نامه اقامت دائم ارسال می‌کند. برنامه‌های فدرال مهاجرت کاری کانادا تحت سیستم اکسپرس انتری مدیریت می‌شود.

بازار-کار-مهندسی-در-کانادا

مهاجرت کاری از طریق برنامه‌های استانی: برنامه استان‌های مختلف کانادا برای افرادی که مهارت، تحصیلات و تجربه کاری دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. افراد با استفاده از ویزای کار استانی کانادا می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. البته هر کدام از استان‌های کانادا برنامه‌ها و الزامات مخصوص به خود را دارد.

نحوه درخواست برنامه‌های استانی کانادا به این بستگی دارد که متقاضی از چه روشی استفاده می‌کند. برای مهاجرت استانی به کانادا از طریق کار و دریافت ویزای PNP شرایطی برای متقاضیان فراهم شده تا از دو روش کاغذی یا روش آنلاین اکسپرس اینتری استفاده کنند.

کار پس از تحصیل در کانادا (PGWP): ویزای تحصیلی کانادا به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور امکان می‌دهد که تا پایان مدت ویزای خود در این کشور در جست­وجوی شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود باشند. آنان پس از یافتن شغل مناسب می‌توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند و در این کشور به کار مشغول شوند.

مهاجرت کاری به کانادا با “علاءالدین مهاجر”

برنامه‌های متعددی برای مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت این کشور وجود دارد که ممکن است انتخاب بهترین مسیر را برای متقاضیان کمی دشوار کند؛ بنابراین به آنان پیشنهاد می‌شود که با کارشناسان و متخصصان تیم علاءالدین مهاجر در این باره مشورت کنند. این تیم متخصص با بررسی شرایط و مدارک هر شخص، آسان‌ترین و سریع‎‌ترین راه مهاجرت به کانادا را به متقاضیان معرفی می‌کنند. افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت این مجموعه به آدرس www.alaedinmohajer.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02174495 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : علاالدین مهاجر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز