نوآوری توامان با کاهش هزینه در نوهزینه‌کاهی

لست سکند

کتاب‌های مدیریتی و کتاب‌هایی که در حوزه مدیریت و کسب و کار وجود دارند، بحث‌های مربوط به کاهش هزینه و نوآوری را از هم تفکیک کرده‌اند. اما جالب است بدانیم که این دو واژه پرکاربرد کسب و کاری می‌توانند اغلب در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به نتایج شگفت‌انگیزی هم منجر شوند. کتاب نوهزینه‌کاهی دقیقا بر مبنای اتصال همین ارتباط به ظاهر متناقض نوشته‌شده است و در ایران نیز توسط انتشارات برایند به فارسی ترجمه شده‌است.

نوهزینه‌کاهی به چه معناست؟

به گزارش کاماپرس، نام لاتین این کتاب Costovation، ترکیبی از cost و innovation است و معادل فارسی آن در ترجمه کتاب،  نوهزینه‌کاهی به معنای کاهش هزینه‌ها هم‌زمان با اجرای نوآوری در نظر گرفته شده‌است. نویسندگان این کتاب استیون وانکر و جنیفر لولا از مشاوران و افراد موفق در حوزه نوآوری هستند که این کتاب را در سال 2018 نوشته‌اند. در ایران نیز صدرا امامی و محمد جوادی قاضیانی به همراه انتشارات برایند، این کتاب را به فارسی ترجمه کرده‌اند.

محمد جوادی مترجم کتاب در گفت و گو با کاما‌پرس گفت: در دنیای پر رقابت امروز، دستیابی به مزیت رقابتی پایدار بدون ایجاد نوآوری، کار بسیار دشوار و یا شاید غیرممکنی باشد. اگر بخواهیم نوآوری را به صورت کلی تعریف کنیم و آن را ایده، روش یا محصول جدیدی در نظر بگیریم، برای بسیاری از کسب و کارها همچین کاری ایجاد خظر فراوانی دارد و ممکن است بقای آن‌ها را به خطر بیندازد. این خطر برای کسب و کارهای کوچک به خصوص استارتاپ‌ها بیشتر از بقیه مدل‌های کسب و کاری است. جدا از اینکه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط با ایده‌ای نوآورانه شروع به فعالیت می‌کنند اما چون‌که نوآوری هزینه‌های زیادی را به همراه دارد و اغلب کسب و کارهای کوچک و متوسط از لحاظ درآمدی و بودجه وضعیت متوسطی دارند، کار برای نوآوری‌های بعدی دشوار می‌شود. نوهزینه‌کاهی درواقع رویکرد متفاوتی را به کاهش هزینه دارد و این رویکرد متفاوت به ویزه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و همین‌طور استارتاپ‌ها، کارساز خواهد بود.  نوهزینه‌کاهی در واقع به ورود موفق به بازارهایی که به ظاهر اشباع شده‌اند کمک می‌کند و به مخاطب می‌آموزد که باورهای بزرگ هر صنعت را به چالش بکشد و با هزینه پایین دست به نوآوری‌های بزرگ بزند. ضمنا مایه خوشحالی است دوستانی که کتاب را مطالعه کردند قسمت نظرات همین خبر به بیان نظرات خودشان بپردازند و با مترجمان کتاب در ازتباط باشند.

نوهزینه کاهی چیست و چرا مهم است؟

راز آسمان پایتخت

اهمیت نوهزینه‌کاهی را بهتر است با یک مثال از داخل کتاب بیان کنیم، با توجه به این که اغلب ما تجربه باشگاه رفتن را داریم، مثال انتخاب شده یکی از برندهای این حوزه است. پلنت فیتنس شبیه بقیه باشگاه های ورزشی است؛ تنها تمایز ظاهری آن، دکور هیجان انگیزی است به رنگ ارغوانی کم رنگ و زرد. چندین ردیف دستگاه اسکی فضایی و تردمیل در آن چیده شده است، رختکن ساده ای دارد و آهنگ های پرطرفدار روز از بلندگوهایش پخش می شود. اما اگر کمی دقیق تر نگاه کنید، خیلی چیزها در این باشگاه وجود ندارد: هیچ سالنی برای یوگا در نظر گرفته نشده است، دوچرخه ثابت در باشگاه نیست؛ فضایی برای وزنه زدن وجود ندارد و حتی یک مربی شخصی هم در سالن دیده نمی شود. در حقیقت، پلنت فیتنس از داشتن بسیاری از ویژگی های معمول باشگاه‌ها صرف نظر کرده است: ویژگی‌هایی چون حوله، استخر، زمین، بسکتبال، محوطه مراقبت از کودکان، حمام بخار، حمام گرم و سونا و نیز وای فای رایگان حتی برچسب هزينه عضویت هم در باشگاه دیده نمی شود. هزینه عضویت ساده در پلنت فيتنس فقط ۱۰ دلار است؛ در حالی که میانگین شهریه دیگر باشگاه های ورزشی ۵۲ دلار در ماه برآورد می شود. اما این موضوع را در نظر بگیرید که داستان پلنت فیتنس مانند داستان شرکت‌هایی نیست که می خواهند با کاستن از میزان خدمات و کاهش قیمت‌ها، یک شبه پولی به جیب بزنند.

برای درک راز موفقیت این باشگاه باید بفهمیم چگونه پایین آوردن هزینه‌ها و کاهش میزان خدمات، تبدیل به استراتژی سنجیده ایجاد نوآوری شده است؛ نوعی استراتژی که هدفش ایجاد رضایت بیشتر برای مشتریان باشگاه‌های تناسب اندام است.

با وجود تمرین در باشگاهی با امکانات محدود، مشتریان پلنت فیتنس از میزان شهریه پرداخت شده راضی‌اند. آن‌ها از اینکه چندین ردیف دستگاه برای انجام تمرینات هوازی وجود دارد خوشحال هستند؛ چون هیچ وقت برای شروع ورزش منتظر نمی‌مانند. تمرین کردن در زمان ناهار بدون مزاحمت امکان پذیر است و هیچ مربی ای سعی نمی‌کند خدمات و رژیم غذایی به مراجعه کنندگان بفروشد. همچنین، پلنت فیتنس فضایی مناسب برای افراد چاق است؛ زیرا مشتریان این باشگاه به ظاهر افراد اهمیتی نمی‌دهند. در بازار کسب وکار باشگاه‌های ورزشی، برای اجرای مدل پلنت فیتنس به کمترین میزان سرمایه گذاری نیاز است؛ با این حال، در این صنعت، باشگاه پلنت فیتنس رتبه اول کسب رضایت مشتری را از آن خود کرده است. در این رقابت، پلنت فیتنس غول های بزرگ و پرتجملی مانند کویناکس را پشت سر گذاشته است. نکته مهم‌تر اینکه این شرکت همچنان در حال رشد است و بر اساس آخرین گزارش، بیش از هفت میلیون و سیصدهزار نفر در آمریکای شمالی، در بیش از ۱۱۰۰ شعبه، از خدمات پلنت فيتنس استفاده می کنند.

پلنت فیتنس برای ارائه خدمات ساده و کم هزینه انتخاب‌هایی دقیق و البته گاهی اوقات مشکل داشته است. این باشگاه برخلاف دیگر باشگاه های زنجیره ای، در مقابل وسوسه جریان های درآمدی بیشتر مقاومت کرده است. آن‌ها از جریان های درآمدی مانند به کارگیری مربیان شخصی که در بعضی باشگاه‌ها تا ۱۰ درصد درآمد را شکل می‌دهند و اجاره فضا به ماساژورها و فیزیوتراپ‌ها صرف نظر کرده‌اند. داستان موفقیت پلنت فیتنس رویکردی از نوآوری را بازگو می کند که کمتر شناخته شده است. با استفاده از این رویکرد، شما می توانید با میزان خدمات کمتر و در عین حال هدفمندتر، رضایت بیشتری کسب کنید. پلنت فیتنس به جای ارائه خدمات گسترده با قیمت‌های گزاف، فرصت کسب درآمد از ورزشکاران معمولی و بار اولی‌ها را یافته است؛ مشتریانی که بیشتر باشگاه‌ها آن‌ها را غیرسود ده می‌پندارند. این باشگاه فقط بر چند خدمت خاص تمرکز کرده است؛ خدماتی که برای مشتریان ارزشی ویژه دارند: ارائه تجهیزات ورزشی مطمئن، دسترسی شبانه روزی و قیمت‌های ارزان؛ فقط همین سه خدمت. به بیان دیگر، این شرکت سازوکارهای محبوب سودآوری در این صنعت را کنار گذاشته و به جای آن به دنبال مشتریانی است که اغلب باشگاه‌ها از پذیرش آنها طفره می‌روند. این باشگاه با تمرکز بر خواسته‌های ورزشکاران معمولی و باراولی‌ها و هزینه‌های کم عملیاتی، سود فراوانی به دست آورده است. با اینکه بیشتر فعالان صنعت تناسب اندام همچنان در بازار ارائه خدمات گران قیمت و تجملی سرمایه گذاری می‌کنند، پلنت فیتنس با خلق مدل کسب و کار مناسب، در حال پیمودن مسیر موفقیت است. این همان نوآوری کم هزینه یا نوهزینه کاهی و البته سخت کوشی است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات برآیند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز