نقش کلیدی نیروی انسانی در افزایش بهره وری بانک ایران زمین

آموزش و توجه درست به نیروهای انسانی هر مجموعه در عملکرد کلی آن بسیار موثر است. نهادهای مختلف در سراسر دنیا به موضوع روابط اجتماعی نیروهای انسانی خود بسیار اهمیت می‌دهند و برای ثبت یک تصویر درست از مجموعه در ذهن مشتریان، تلاش می‌کنند. «سرمایه انسانی» مسئله‌ای مهم در نهادهای مختلف به خصوص بانک‌ها است که در روند کاری آن‌ها بسیار مهم به نظر می‌رسد. در ایران هم بانکی مانند ایران زمین به این مبحث توجه داشته و همواره برای آن طرح‌های جدیدی ارائه می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، معمولا مشتریان و ارباب رجوع‌ها بر اساس نحوه انجام کار پرسنل و رفتار آن‌ها، عملکرد یک مجموعه را بررسی و قضاوت می‌کنند. پرسنل هر مجموعه‌ای برای اینکه امکان ایفای مسئولیت خود را به خوبی داشته باشند، باید همواره از لحاظ مهارتی و اطلاعاتی مورد پایش قرار بگیرند. بنابراین مبحث آموزش و توجه به سرمایه انسانی در هر مجموعه‌ای از این جهت بسیار مهم است.

با توجه به وابستگی بانکداری سنتی به نیروی انسانی، مسئله توجه به سرمایه انسانی پررنگ‌تر می‌شود. روزانه تعداد زیادی مشتری به صورت حضوری به بانک‌ها مراجعه می‌کنند که کارکنان شعب باید به درخواست‌های همه آن‌ها رسیدگی کنند. ضمن اینکه توجه به دغدغه‌های این بخش، به‌روز کردن اطلاعات و دانش بانکی و در نظر گرفتن استعداد آن‌ها برای هر منصب و مقامی از برنامه‌های ضروری هر بانکی به شمار می‌آید. بانک ایران زمین در خصوص توجه به منابع انسانی و بهبود عملکرد کارکنانش برنامه‌های مختلفی را برای آموزش و رفاه آن‌ها اجرایی کرده که در ادامه برای اطلاع بیشتر خوانندگان بیان می‌شود؛

اهمیت سرمایه انسانی در بانک ایران زمین

اولویت استراتژیک بانک ایران زمین «سرمایه انسانی» است. به همین دلیل در این مجموعه چرخش و تحرک حرفه‌ای مناسب کارکنان، به ویژه تحول فکری و رفتاری، بیش از انتقال دانش و مهارت حرفه‌ای ضرورت دارد. به گفته محمدحسین مس فروشان، معاون مدیریت امور شعب استان‌های بانک ایران زمین، کارکنان در نقش‌ها و موقعیت‌های جدید سازمانی با یکدیگر تعامل موثر پیدا کرده و «خویشتن سازمانی» و «خویشتن حرفه‌ای» خود را عرضه می‌کنند. این روند به تربیت و پرورش رفتار حرفه‌ای کارکنان و توانمند سازی آینده حرفه‌ای بانک منجر خواهد شد. به علاوه که امکان رشد و پرورش کارکنان هم فراهم می‌شود.

به نظر روحیه تعامل و تلاش همراه با انگیزه، شاخصه اصلی کارمندان بانک ایران زمین باشد. مدیریت این مجموعه همواره بر این موضوع تاکید داشته و تحقق دیگر اهداف‌های مهم را در گرو تداوم برنامه ریزی همراه با خرد و کار جمعی می‌داند. بانک ایران زمین به نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی بانکی توجه ویژه‌ای داشته و به همین دلیل طی سال گذشته بهبود وضع معیشت همه کارکنان خود را در دستور کار قرار داده و برای بهبود آن تلاش کرده است.

راز آسمان پایتخت

توجه ویژه به توانمندی و استعدادیابی

بانک ایران زمین افزایش بهره وری نیروهای انسانی خود را هم مدنظر دارد. به همین منظور این مجموعه در مقاطع زمانی مختلف اقدام به برگزاری آزمون استعدادیابی می‌کند. کارکنان پس از قبولی در این آزمون طی مصاحبه اختصاصی به سمت‌های بالاتری منصوب می‌شوند. برگزاری این آزمون‌ها باعث شده افرادی که واقعا دارای قابلیت و توانایی مناسب هستند در سمت‌های بالاتر قرار بگیرند. طبق گزارش سال گذشته، در راستای برنامه‌های کیفیت بخشی حوزه سرمایه انسانی، کشف استعدادها و بهره وری بیشتر در سال‌های 1397 و 1398، بالغ بر 400 نفر از کارکنان در سمت‌های رئیس شعبه، معاون و رئیس دایره مشغول به کار شدند که همگی دارای توانایی‌های لازم بودند.

از دیگر اقدامات مورد توجه بانک ایران زمین در خصوص منابع انسانی، توجه به نیروهای انسانی جوان و تحصیل کرده است. بهمن ماه سال قبل بانک ایران زمین اقدام به جذب نیروی متخصص و جوان از طریق برگزاری آزمون استخدامی کرد. این بانک قصد دارد در ادامه مسیر کاری  با به کارگیری نیروهای جوان و آزموده، به اهداف متعالی خود دست پیدا کند.

تلاش بانک ایران زمین برای ارتقا سطح توانایی کارکنان

بانک ایران زمین سال گذشته اقدام به برگزاری دوره آموزشی «حفاظت از گفتار، افراد و اماکن» کرد. این دوره با هدف ارتقای مهارت‌های کنترلی و پیشگیری و آشنایی با وظایف قانونی در ساختمان مرکزی بانک ایران زمین برگزار شد. با توجه به اهمیت حوزه حراست و حفاظت برای بانک و مشتریان در طی برگزاری این دوره علیرضا یارقلی، مدیر امور حراست بانک ایران زمین، به کارکنان این بخش مسائلی را درباره درک حساسیت‌ها، به روز رسانی اطلاعات و ارتقا توانمندی‌ها گوشزد کرد. طی این دوره آموزشی، مباحثی مانند افشاگری راز، اهمیت حفاظت در گفتار، عوامل نسبی افشای اسرار، انواع رازها، ابزار مکالمه و همچنین اندرزهای حفاظتی به کارکنان آموزش داده شد.

به علاوه این مجموعه در اواخر سال گذشته دوره تشریفات و آداب پذیرایی را هم برای افزایش مهارت‌های تخصصی و شغلی پرسنل تشریفات برگزار کرد. مدرس این دوره ضمن بیان اهمیت شغل خدمات در بانک، مباحث آموزشی را به صورت تئوری و عملی برای حاضران شرح داد.

مرتبط با : بانک ایران زمین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز