دلار این هفته کاهشی می شود؟

لست سکند

با وجود اینکه رییس کل بانک مرکزی می‌گوید طبق داده های اقتصادی قیمت کنونی ارز در بازار واقعی نیست اما واسطه ها در میدان فردوسی از بالاتر رفتن قیمت‌ها سخن می‌گویند و بر طبل گرانی دلار می‌کوبند. رفتار بازارهای موازی ارز نیز نشان از رشد قیمت‌ها دارد.

به گزارش کاماپرس؛ قیمت دلار در حال رکوردشکنی تازه‌ای است. نرخ 19 هزارتومانی دلار در صرافی‌ها و بالاتر از آن در بازار آزاد در حالی صورت گرفته که برخی انتظارات تورمی را عامل رشد دلار می‌دانند و در عین حال به جو روانی ناشی از قطعنامه جدید شورای حکام اشاره می کنند. با وجود این مسئولان بانک مرکزی از بازگشت وضعیت به حالت عادی سخن می‌گویند و معتقدند شرایط به زودی تغییر می‌کند.

 آیا بازار کوتاه می‌آید؟

هر چند رییس کل بانک مرکزی قیمت واقعی دلار را صراحتا اعلام نکرده است اما می‌گوید طبق داده های اقتصادی قیمت کنونی ارز در بازار واقعی نیست و قیمت‌ها پایین تر از این محدوده قرار می گیرند. اما آنطور که خبرآنلاین از بازار آزاد روایت کرده است؛  آنها که هنوز به رغم تمام محدودیت‌ها در خیابان مشغول معامله ارز هستند، از بالاتر رفتن قیمت‌ها سخن می‌گویند و بر طبل گرانی می‌کوبند. رفتار بازارهای موازی ارز نیز نشان از رشد قیمت‌ها دارد. رصد بازار مسکن، خودر و طلا و سکه گواه این مدعاست.

اما چه عواملی سبب شده است مسئولان بانک مرکزی و در راس آن عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی خبر از بازگشت وضعیت در بازار ارز بدهند؟

راز آسمان پایتخت

ارزهای حاصل از صادرات به کشور برنمی‌گردند

به نوشته خبرآنلاین؛ یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت دلار را باید در رفتار صادرکنندگان غیرنفتی جستجو کرد. آنجا که هم از بانک مرکزی اخطار می گیرند هم از وزارت صنعت، معدن و تجارت. ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی گویا حالا طبق روال همیشه به کشور باز نمی‌گردند  این مهم خود در کنار تحریم‌های نفتی  فشار اقتصادی ناشی از کرونا، مشکلی ویژه‌تر را متوجه اقتصاد ایران کرده است.

پایان تیرماه مهلتی است که از سوی همتی برای بازگرداندن ارزهای صادراتی مشخص شده است. اعلام اسامی متخلفین و ابطال کارت بازرگانی و … اقداماتی است که پس از بی‌توجهی صادرکنندگان اجرایی خواهد شد. حالا هر چند کره جنوبی وضعیت خاصی را ایجاد کرده است، مذاکرات با عراق برای پرداخت بدهی برقی این کشور به ایران، شرایط تازه ای را پیش روی بازار ارز قرار می دهد.

 

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز