موتور برقی یا اسکوتر برقی؟ / راهنمای خرید

لست سکند

موقع خرید موتور برقی ، ممکن است برای بسیاری از خریداران این سوال ایجاد شود که چرا بعضی موتورهای برقی ، اسکوتر نامیده می‌شوند؟ آن‌ها چه تفاوتی با موتورسیکلت های برقی دارند؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، دو تفاوت اصلی میان موتورسیکلت برقی و اسکوتر برقی وجود دارد؛ یکی ابعاد چرخ‌ها و دیگری جای قرارگیری پاها!

موتور برقی چه فرقی با اسکوتر برقی دارد؟

به طور کلی، اسکوتر برقی از دو چرخ، فرمان و یک سیستم ترمز برای کنترل سرعت تشکیل می‌شود. محلی برای نشستن، سیستم‌های هشدار و جایی برای پاها نیز از اجزای اسکوتر برقی به شمار می‌روند. مشخصه اصلی اسکوترهای برقی فاصله میان فرمان و زین است. درواقع، موتور محرکه یا پیشرانه اسکوترهای برقی عموما به داخل چرخ عقب منتقل شده است و فاقد گیربکس یا همان مسیر انتقال قدرت و سرعت از موتور به چرخ هستند.

اما موتور سیکلت‌ برقی دارای دو چرخ معمولا بزرگ، فرمان، سیستم ترمز برای کنترل سرعت، پیشرانه برای کنترل قدرت و سرعت حرکت، محلی برای نشستن راننده، سیستم نور و سیستم هشدار است.

راز آسمان پایتخت

محل قرارگیری باتری‌ها و موتور محرکه در موتور سیکلت‌های برقی یا جلوی زین یا در داخل چرخ عقب است. یعنی باتری‌ها دقیقا همانجایی هستند که در طراحی اسکوتر برقی به جای پا تبدیل شده و این بزرگترین تفاوت این دو وسیله است!

موتور سیکلت برقی به تقلید از ظاهر موتور سیکلت بنزینی، دارای باکی بزرگ در جلوست که در آن باتری‌ها قرار می‌گیرند. از دیگر تفاوت‌های موتور سیکلت برقی و اسکوتر می‌توان به این اشاره کرد که موتورسیکلت‌های برقی با موتورهای قدرتمند و باتری‌های بزرگشان در رقابت با موتورهای بنزینی هستند. این موتورها، به گواهینامه رانندگی احتیاج دارند اما اسکوتر برقی از نظر اندازه، سرعت و برد کمی پایین‌تر از موتورها قرار می‌گیرد.

در ادامه این مطلب چند موتور برقی پرطرفدار و محبوب در ایران، معرفی خواهند شد؛

موتور برقی سوپر سوکو TC

قیمت: 60 میلیون تومان

این موتوربرقی مجهز به یک الکتروموتور دو هزار وات قدرتمند، ساخت شرکت بوش است که گشتاوری در حدود 120 نیوتن بر متر را به طور مستقیم بدون هیچ گونه لرزش و صدایی تولید می‌کند. موتور سیکلت برقی سوپر سوکو مدل  TS دارای باتری قدرتمند لیتیوم یونی پاناسونیک 60 ولت 30 آمپر است اما این توانایی را دارد که همزمان به دو باطری لیتیوم یونی قابل حمل مجهز شود. بدنه این باطری از آلیاژی آلومینیومی ساخته شده که در عین استحکام و مقاومت، وزن پایینی دارد. این موتور با هر بار شارژ، می‌تواند حدود 80 الی 90 کیلومتر را بپیماید که با اضافه کردن یک باطری اضافه این پیمایش به 160 الی 180 کیلومتر می‌رسد.

پربازدیدترین ویدیوی امروز:

موتور برقی سوپر سوکو در پنج رنگ طراحی و تولید شده است. چراغ عقب ال ای دی این موتور، دورپیچ یکپارچه با زاویه دید 270 درجه است که ایمنی بیشتری به هنگام رانندگی در شب می‌دهد. فناوری استفاده شده در ال ای دی، مصرف انرژی موتور را به حداقل می‌رساند که در نتیجه برد و توان بیشتری برای پیمایش مسیر خواهد داشت. از دیگر ویژگی‌های این موتور می‌توان به قابلیت وصل شدن گوشی موبایل از طریق بلوتوث به سوپر سوکو اشاره کرد.

دایچی EC 3000

قیمت: 37 میلیون و 800 هزار تومان

شرکت دایچی در این زمینه از رقیبان خود پیشی گرفته و محصول فوق را تولید کرده است. این محصول توان بالای سه هزار وات و باتری‌های لید اسید و البته توان حمل دو سرنشین با وزن صد و 20 کیلو گرم دارد و با این وجود، می‌تواند مسافت‌های دور و شیب‌های مختلف را طی کند.

این اسکوتر برقی با شارژ 6 تا 8 ساعت می‌تواند 65 کیلومتر را به راحتی طی کند. نهایت سرعت این موتور برقی 55 کیلومتر بر ساعت است.

گفتنی است که این موتور مجهز به درگاه USB برای شارژ گوشی موبایل و همچنین دارای باکس برای قراردادن کلاه ایمنی است. این موتور دایچی بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال اسکوتربرقی با کارایی و عملکرد مناسب جهت مصارف شهری هستند. همچنین این محصول دارای دزدگیر به همراه قفل مغناطیسی چرخ عقب و دو صندوق است.

نامی 800 وات 1398

قیمت: 23 میلیون تومان

موتور سیکلت نامی مدل 800 یک اسکوتر سبک وزن است که با هر بار شارژ آن می‌توان 40 تا 60 کیلومتر مسافت را طی کرد. این مدل علاوه بر این که به صورت برقی کار می‌کند دو پدال در اطراف دارد و می‌توان از آن درست مشابه با دوچرخه استفاده کرد. زیر زین و پشت آن محفظه‌های کوچکی تعبیه شده‌اند که برای حمل و نقل کلاه ایمنی و وسایل همراه کاربردی خواهند بود.

نامی سواری بسیار آسانی را به نوجوانان، جوانان، میانسالان و حتی بانوان ارائه می‌دهد. سواری با این موتور بدون صدا، بدون آلودگی و ارزان به صرفه خواهد بود. هزینه های تعمیر سرویس سوخت و هزینه شارژ باتری آن نیز بسیار پایین است. این موتور دارای کیلومترشمار دیجیتال با قابلیت نمایش سرعت و میزان پیمایش نیز است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز