مواد اولیه تولید شیر خشک نیست!

لست سکند

در حال حاضر زنگ خطر کمبود شیر خشک نوزدان توسط انجمن تولیدگنندگان شیر خشک کشور به صدا درآمده است. در واقع اصرار سازمان غذا و دارو بر پرداخت ارز ترجیحی به تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد، این مجموعه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش کاماپرس به نقل از خبر گزاری مهر، در حالی که واحدهای تولید کننده شیر خشک نوزاد درباره اتمام ذخایر این نوع محصول هشدار داده‌اند، سایر فعالان این صنعت هر گونه کمبودی را در زمینه شیر خشک نوزاد تکذیب کرده و این مباحث را حاشیه‌سازی جهت تداوم تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی می‌دانند. در حالی که طبق اعلام هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدگنندگان شیر خشک کشور، تولید همه مواد اولیه شیر خشک در داخل اشتباه بوده و تنها 15 درصد آن در کشور تولید و 85 درصد مابقی از خارج تامین می‌شود.

به گفته تحویل زاده حدود شش ماه است که ارز واردات به تولید کنندگان شیر خشک تعلق نگرفته و باعث شده تولید برخی انواع شیر خشک متوقف شود. میزان ذخایر و موجودی انبار این محصول نگران کننده بوده و موجودی فعلی کارخانه‌ها نیز تا دو ماه دیگر بیشتر کفاف نمی‌دهد. به همین دلیل برخی برندها فروش شیر خشک را سهمیه بندی کرده‌اند.

همچنین ارز ترجیحی اختصاص یافته به شیر خشک فقط شامل تامین مواد اولیه شده در حالی که ملزومات بسته بندی و قیمت قوطی، آزاد بوده و قیمت‌ها هر روز افزایش پیدا می‌کنند. سازمان حمایت نیز به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به این بخش، قیمت نهایی محصول را ثابت نگه داشته و همین امر موجب زیان دهی شرکت‌های تولید کننده شیر خشک شده است.

راز آسمان پایتخت

ذخایر کافی شیر خشک در کشور

در مقابل سیاوش افضلی، رئیس انجمن صنفی تولید شیر خشک کشور گفته است مشکلی مبنی بر کمبود ذخایر شیر خشک نوزاد وجود نداشته و هر گونه کمبودی در این زمینه تکذیب می‌شود. همچنین کارخانجات لبنیات نسبت به تولید ماده اولیه اصلی شیر خشک وارداتی که مورد نیاز واحدهای تولید کننده بوده نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته افضلی دلیل اصلی چنین اخباری تلاش برای دسترسی به ارز دولتی برای واردات است. رانت و فسادی که در حوزه ارز وجود داشته موجب تلاش عده‌ای برای واردات می‌شود. در حالی که امکان تولید این محصول در داخل کشور وجود دارد. در واقع تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی باعث فساد شده، قدرت رقابت را از تولید داخلی سلب کرده و مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است.

مرتبط با : انجمن تولیدکنندگان شیر خشک کشور
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز