مقایسه بازدهی 3 ماهه صندوق درآمد ثابت افران و دلار

سرمایه گذاری ترنج-کاماپرس
لست سکند

در بازه زمانی 15 فروردین تا 15 تیر 1401، قیمت دلار با افت 1 درصدی همراه بوده، صندوق درآمد ثابت افران در همین مدت 6 درصد بازدهی داشته است.

بازار دلار، به‌ویژه در ایران همیشه با نوسانات بسیاری همراه است. اما تصور عموم مردم بر این است که با خرید دلار می‌توانند ارزش پول و سرمایه خود را حفظ کنند. این در حالی است که در برخی از شرایط بویژه دوران سکون بازار ارز، می‌توان از صندوق‌های درآمد ثابت، سودی به مراتب بیشتر و معنادارتر از بازار ارز به دست آورد. بررسی سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار ارز در مقایسه با صندوق‌های درآمد ثابت نظیر «صندوق درآمد ثابت افران» در 3 ماهه گذشته، این ادعا را ثابت می‌کند.

*صندوق‌هایی با سود بیشتر از سپرده بانکی

عموم افراد، بازار ارز را می‌شناسند، اما شناخت کمی نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند. صندوق‌های بسیاری در بازارسرمایه وجود دارند که می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری در آن‌ها، به سودی مطمئن دست پیدا کرد. یکی از انواع این صندوق‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت هستند که می‌توانند سودی هموار و روزشمار به سرمایه‌گذار بدهند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند بازدهی بهتری نسبت به سپرده‌های بانکی داشته باشد، این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد که سرمایه‌اش را به سرعت نقد کند. علاوه بر سپرده‌های بانکی، یکی از بازارهایی که صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند در مقاطع سکون با آن رقابت کنند، بازار ارز است. اما این رقابت چگونه خواهد بود؟

*بازدهی بالاتر از دلار «صندوق درآمد ثابت افران» در 3 ماهه گذشته

بازار ارز، به‌ویژه در شرایط اقتصادی ایران، وضعیتی عمدتا پرآشوب و پرنوسان دارد و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در آن معمولا با ریسک همراه است. اما می‌توان ادعا کرد مدتی است که دلار توانسته در وضعیتی نسبتا ثابت قرار بگیرد. می‌توان بازه زمانی 3 ماه اخیر را در نظر گرفت یعنی از 15 فروردین تا 15 تیر 1401. در این فاصله زمانی، دلار از 50 هزار و 500 تومان به ارزش 50 هزار تومان در روز 15 تیر رسیده است. این یعنی دلار نه تنها سودی برای سرمایه‌گذار به همراه نداشته بلکه حتی با افت 1 درصدی هم همراه بوده است.

می‌توان همین وضعیت را در مورد صندوق‌های درآمد ثابت هم بررسی کرد. برای مثال صندوق درآمد ثابت افران را که از صندوق‌های قابل معامله در شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است، در نظر بگیرید. واحدهای صندوق افران در فاصله 15 فروردین 1401 تا 15 تیر همین سال، از یک هزار و 987 تومان به ارزش 2 هزار و 116 تومان رسیده است. این یعنی صندوق افران برای سرمایه‌گذارانش در این مدت بازدهی به ارزش 6 درصد را به ارمغان آورده است. به این ترتیب، در حالی‌که دلار در این فاصله زمانی نه تنها ارزشی به سرمایه افراد اضافه نکرده بلکه از آن کم هم کرده است، صندوق افران توانسته در وضعیتی مطمئن و یکنواخت، سودی معادل 6 درصد برای سرمایه‌گذارانش به همراه داشته باشد.

راز آسمان پایتخت

*اگر بازار به ثبات برسد، چه می‌شود؟

طی سه ماه اخیر، وضعیت بازار ارز به گونه‌ای بوده که نه تنها سودی برای سرمایه‌گذارانش به همراه نداشته بلکه حتی ضرر هم داشته است. این در حالی است که صندوق‌های درآمد ثابت شرایطی متفاوت داشته‌اند و مثل همیشه، سودی مطمئن برای سرمایه‌گذار به ارمغان آورده‌اند. برای مثال صندوق افران توانسته طی سه ماه اخیر، 6 درصد سود داشته باشد. اما اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، طی یک سال، چه وضعیتی را شاهد خواهیم بود؟ اگر تا 9 ماه آینده همچنان این وضعیت ادامه پیدا کند و شاهد تحرک مثبتی در بازار ارز نباشیم، وضعیت به همان شکلی خواهد بود که گفته شد. با این حال، صندوق افران به سوددهی خود ادامه خواهد داد و در عرض یک سال به بازدهی 26 درصدی می‌رسد.

البته قطعا بازار ارز هم بدون تحرک نخواهد بود، اما سه ماه اخیر، می‌تواند نمونه‌ای باشد برای مقایسه و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری منطقی. همان‌طور که گفته شد، طی سه ماه اخیر، بازار ارز به جای سود، با ضرر همراه بوده در حالی‌که صندوق‌های درآمد ثابت مثل همیشه و به صورت روزشمار سود داشته‌اند و برای مثال صندوق افران توانسته سود 6 درصدی را به همراه داشته باشد. این یعنی سرمایه‌گذاری در چنین صندوق‌هایی به لحاظ عقلانی، می‌تواند ثمربخش باشد و در عین‌حال سودی مطمئن را عاید سرمایه‌گذار کند.

چگونه می‌توان در صندوق درآمد‌ ثابت افران سرمایه‌گذاری کرد؟

صندوق درآمد ثابت افران نزدیک به ۱۳۰ هزار میلیارد ریال یا ۱۳ همت دارایی تحت مدیریت دارد، این صندوق از نوع قابل معامله یا ETF است که نماد آن در تابلوی معاملات بورس درج شده است، علاقه‌مندان برای سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌توانند از طریق‌ سامانه‌های معاملاتی تمامی کارگزاری‌های بورسی با جستجوی نماد «افران» واحد‌های این صندوق را خریداری کنند.

این صندوق از صندوق‌های مجموعه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است که ۸ صندوق سرمایه‌گذاری در انواع مختلف: سهامی، مختلط، درآمد ثابت، جسورانه، بازارگردانی و صندوق در صندوق را در بازار‌سرمایه ایران مدیریت می‌کند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری می‌توانند به صفحه صندوق درآمد‌ثابت افران مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : سرمایه گذاری ترنج
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز