مصرف سوخت خودرو چگونه افزایش می‌یابد؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

اکثر افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند با موضوع بسیار مهم میزان مصرف سوخت خودرویشان آشنایی کامل دارند؛ یکی از معیار انتخاب خودرو برای بسیاری افراد هم، همین میزان مصرف سوخت است. گاهی اوقات مصرف سوخت خودرو به قدری بالا می‌رود که راننده را نگران می‌کند، در حالیکه مصرف سوخت زیاد با رفتار سرنشینان خودرو ارتباطی مستقیم دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، مصرف سوخت خودرو یکی از دغدغه رانندگان است و حتی اگر خودرویی خریداری شود که مصرف سوخت پایینی هم دارد باگذشت زمان دچار افزایش مصرف سوخت می‌شود. خرابی یا درست کار نکردن قطعات را می‌توان در امر افزایش سوخت خودرو تاثیرگذار دانست. در ادامه سعی شده عوامل افزایش مصرف سوخت خودرو بررسی شود.

چرا مصرف سوخت خودرو زیاد می‌شود؟

اگر باد لاستیک خودرو تنظیم نباشد موتور انرژی بیشتری را برای تولید نیرو مصرف می‌کند و همین امر سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد. البته گاهی رانندگان برای عبور از سطح‌های ناهموار مجبور به کم کردن باد تایر می‌شوند که این کار درستی است ولی همانطور که گفته شد مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

فیلتر هوا خودرو از کاغذ ساخته شده و قیمت زیادی هم ندارد ولی نقش مهمی را در افزایش مصرف سوخت ایفا می‌کند و اگر این فیلتر کثیف شود هوای تمیز به سیلندر نمی‌رسد و سبب احتراق ناقص بنزین شده و در نهایت مصرف سوخت افزایش می‌یابد.

راز آسمان پایتخت

برخی اوقات رانندگان خودرو روشن را طی مدت زمان طولانی در جا نگه می‌دارند که به آن توقف در حالت سلو گفته می‌شود و همین امر سبب فشار زیاد به خودرو شده و مصرف سوخت را بالا می‌برد.

سنسور ورودی هوا خودرو به سنسوری مجهز شده که وظیفه اندازه‌گیری ورود هوا به موتور و سپس ارسال اطلاعات آن به رایانه مرکزی خودرو را دارد که بهترین راندمان در مصرف سوخت ایجاد گردد، اگر این سنسور به درستی کار نکند اطلاعات صحیح ارسال نمی‌شود و مصرف سوخت افزایشی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین علت‌های بالا بودن مصرف سوخت در خودرو خرابی سنسور اکسیژن یا فیلتر هوا است که بسیاری از متخصصان برای علت‌یابی مصرف زیاد سوخت در اولین مرحله سراغ این قطعه می‌روند.

سنسور دمای هوا وظیفه اندازه‌گیری هوا داخل منیفولد را دارد که اگر اختلالی در این قطعه ایجاد شود اطلاعات غلط به ای سی یو فرستاده خواهد شد و میزان پاشش سوخت اشتباه در نهایت سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود.

از بررسی این قطعه‌ها غافل نشوید!

شمع‌ها وظیفه جرقه‌زدن در زمان مناسب برای مشتعل کردن ترکیب سوخت و بنزین را دارند و اگر این قطعه دچار رسوب، گرفتگی، عملکرد ضعیف و.. شود سوخت خودرو را افزایش می‌دهد. این قطعۀ نه چندان گران باید هرچندوقت یکبار بررسی و در صورت خرابی یا فرسودگی تعویض شود.

انژکتورهای سوخت در خودرو وظیفه پاشیدن سوخت را دارند و اگر در عملکرد این قطعه اختلالی بوجود بیاید سبب رساندن سوخت کم یا سوخت زیاد به موتور می‌شود و در نهایت عملکرد خودرو تغییر کرده و مصرف سوخت بالا می‌رود.

کاتالیزور خودرو در مسیر اگزوز قرار گرفته و گازهای سمی را اکسید یا کاهش می‌دهد که اگر گرفتگی در مسیر این قطعه ایجاد شود موتور برای کاهش فشار ناشی از برگشت دود به ناچار نیروی بیشتری مصرف می‌کند و مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

گاهی اوقات استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت نیز سبب افزایش سوخت خودرو می‌شود زیرا اصطحکاک بین قطعات خودرو افزایش پیدا می‌کند و ضمن آسیب رسیدن به قطعات مصرف سوخت نیز بالا می‌رود.

سوپاپ خودرو در شرایط مختلف دچار سایش، سوختگی و… می‌شود که هنگام تراکم سیلندر از آب‌بندی در می‌آید و کمپرس سیلندر کم خواهد شد.

تسمه تایم وظیفه باز و بسته شدن منظم سوپاپ‌ها با پیستون‌ها در موتور را دارد که اگر یک دندانه آن اشتباه نصب شده باشد حرکت سوپاپ‌ها دچار مشکل شده و اختلال شدیدی در خودرو بوجود می‌آید که مصرف سوخت بالا را به همراه دارد.

رانندگان این دو نکته را رعایت کنند

برخی رانندگان بار زیادی را با خودرو جابه‌جا می‌کنند که هر چه وزن این بار بیشتر باشد مصرف سوخت نیز نسبت به وزن بار بیشتر خواهد شد. همچنین این مسئله برای صندوق عقب نیز باید مورد توجه قرار گیرد و وسایل اضافی و سنگین را نباید در صندوق عقب قرار داد.

رانندگانی که با شتاب و سرعت بالا به طور مداوم رانندگی می‌کنند باید انتظار مصرف سوخت بیشتری را نیز داشته باشند.

چگونه می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد؟

قطعات مختلف خودرو که به مصرف سوخت مرتبط هستند همچون شمع، سنسور و.. به طور مداوم باید بررسی شوند. چک کردن سیستم سوخت‌رسانی به خصوص بررسی انژکتورها بسیار حائز اهمیت است و اگر انژکتوری کثیف باشد باید خیلی سریع تمیز گردد.

پدال خودرو را نباید تا انتها فشار دهید و از شتاب ناگهانی دادن به خودرو اجتناب کنید زیرا هر چقدر کلاچ و گاز آرام‌تر فشرده شود، سوخت کمتری مصرف خواهد شد.

استفاده از روغن موتور باکیفیت، سنگین نکردن خودرو، بررسی و بالانس کردن چرخ‌های خودرو، اجتناب از رانندگی پرخطر، تعویض شمع خودرو، چک کردن فیلتر هوا و… راه‌هایی برای کم کردن مصرف سوخت خودرو خواهد بود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز