ماجرای تخفیف 300 میلیونی در بازار مسکن چیست؟

رکود در بازار مسکن باعث شده خیلی از فروشندگان با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی و زیر قیمت بازار خریدار را راضی به خرید کنند. اما این تخفیفهای میلیونی چقدر واقعیت دارد و ماجرای این تخفیفهای عجیب و غریب چیست؟
به گزارش کاماپرس، فعالان بازار مسکن معتقدند فعلا هیچ خریدار واقعی در این بازار وجود ندارد و بیشتر کسانی که دنبال سرمایه گذاری هستند، خانه می خرند و متقاضیان مصرفی عملا هیچ سهمی در معاملات بازار ندارند.

آمارهای بانک مرکزی درباره قیمت ملک نشان می دهد این روزها قیمت یک واحد مسکونی متوسط معادل ده‌ها سال حقوق و درآمد خانوارهای متوسط است و با این قیمتها دیگر کسی از قشر متوسط نمی تواند خانه بخرد.به همین دلیل متقاضیان مصرفی دیگر از گردونه بازار مسکن کنار رفته اند و به‌جز کسانی که نسبت به معاوضه خانه فعلی خود با خانه دیگری اقدام می‌کنند، هیچ‌کسی برای مصرف شخصی خود مسکن نمی‌خرد.

 

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

تخفیفهای میلیونی یا ترفند برای فروش ملک ناقص؟

راز آسمان پایتخت

اما در این رکود بازار نکته مهمی که جلب توجه می کند این است که برخی از مشاوران املاک مدعی داشتن فایل‌های فروشی هستند که زیر قیمت بازار هم قابل خرید هستند؛ چون فروشنده آنها سریعاً به پول نقد نیاز دارد و حاضر است 10تا 15درصد زیر قیمت منطقه بازار هم با خریدار راه بیاید.

به گزارش همشهری این میزان تخفیف برای یک آپارتمان متوسط در میانه شهر تهران حدود 200تا 300میلیون تومان به نفع خریدار است و می‌تواند پیشنهادی وسوسه‌انگیز باشد، اما بررسی کارشناسی اغلب این فایل‌های فروش نشان می دهد این دسته از املاک به دلیل جانمایی بد، نقشه نامناسب، کمبود امکانات یا حتی همسایه‌ها و محله بد، اصولاً بد فروش و کم مشتری هستند وگرنه دلالان ملکی پیش از هر خریدار عادی آن را خریده بودند.

در بازدید میدانی 2 مورد از این فایل‌های فروش در مناطق 17و 6تهران مورد بررسی قرار گرفت که یکی به ‌دلیل وضعیت نامناسب همسایگان ساکن در ساختمان و دیگری به‌واسطه نقص جدی در نقشه و اسکلت‌بندی بنا برای مدت‌ها بدون مشتری مانده بود. جالب اینکه بررسی سابقه آگهی در 2 ملک در سایت‌های آگهی مسکن نیز نشان می‌دهد که این آپارتمان‌ها از ماه‌ها پیش و توسط چندین شخص و بنگاه مختلف آگهی شده و به فروش نرسیده است؛ اما همچنان با حفظ تخفیف، همگام با رشد قیمت مسکن گران‌تر شده‌اند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز