لوازم خانگی و خودرو با هجوم تورم مواجه شدند

لست سکند

با بررسی گزارش اخیر مرکز آمار ایران  می‌توان نتیجه گرفت که رشد قیمت لوازم خانگی ، خودرو و نرخ ارز، اثر مهمی بر رشد قیمت کالاهای بادوام داشته است.

به گزارش کاماپرس؛ پس از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب وکارها، عملا سطح تقاضا در گروههای مختلف خدماتی کاهش یافت، اما از یک ماه گذشته و با بازگشایی‌هایی صورت‌گرفته در ماه گذشته، سطح تقاضا در برخی خدمات افزایش پیدا کرده است. بنابر گزارشی که مرکز آمار ایران در ارتباط با داده‌های شاخص قیمت در خرداد ماه منتشر کرده، گروه‌های «پوشاک و کفش»، «مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها»، «بهداشت و درمان»، «تفریح و فرهنگ»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه» تورم ماهانه ۵/ ۲ درصد و بیشتر را ثبت کردند.

فصل تورمی اقتصاد ایران

گزارش امروز روزنامه دنیای اقتصاد به بررسی ابعاد مختلف این گزارش آماری اختصاص یافته است. بنابر این گزارش، شاخص قیمت مصرف‌کننده در فصل بهار از ۶/ ۱۹۷ واحد به ۲/ ۲۱۴ واحد ارتقا یافت؛ یعنی ۸/ ۶ درصد رشد. در همین بازه زمانی در سال گذشته، رشد شاخص قیمت معادل ۵/ ۶ درصد بود و در سال ۹۷، در فصل بهار ۳/ ۴ درصد به متوسط قیمت‌ها افزوده شده بود. در نتیجه اقتصاد ایران در بهار امسال، فصل تورمی را پشت سر گذاشت. فصلی که طی سال‌های دهه ۹۰، پس از سال ۹۲ در قله تورمی قرار می‌گیرد.

بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر شاخص‌های خوراکی که تحولات قیمتی را تجربه کرده‌اند،شاخص غیرخوراکی‌ها و خدمات نیز رشد ۲/ ۶ درصدی را پشت سر گذاشته است. رشدی که به نظر بیشتر تحت تاثیر رشد قیمت خودروها و افزایش نرخ ارز قرار داشت.

راز آسمان پایتخت

«تفریح و فرهنگ» بیشترین میزان تورم

بر اساس این گزارش؛ بالاترین نرخ تورم مربوط به گروه «تفریح و فرهنگ» با نرخ ۶/ ۳ درصدی بود. نرخ تورم این گروه در ماه قبلش معادل ۲/ ۴ درصد بود. افزایش قیمت این گروه، بیش از هر چیز ناشی از افزایش قیمت تجهیزات یارانه و حق عضویت باشگاه‌های ورزشی بوده است. رشد قیمت لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه نیز بر رشد گروه مبلمان و لوازم خانگی موثر بوده است.

فشار بیشتر بر دهک‌های پایین

بیشترین رشد قیمتی در خردادماه در کالاهای کم‌دوام رخ داده(۱/ ۳درصد)که نقش مهمی در سبد مصرف خانوارهای فرودست دارد. مصرف کالاهای کم‌دوام در قیاس با خرداد ماه ۱۳۹۸، معادل ۴/ ۲۸ درصد خرج بیشتری را روی دست خانوارها گذاشته است.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز