قراردادهای استارتاپی منتشر شد / طول عمر استارتاپ‌ها در ایران

قرارداد استارتاپی-کاماپرس

کتاب قراردادهای استارتاپی با تاکید بر قراردادهای مالکیت فکری نوشته فرهاد بیات و محمد صادق آزمندیان توسط مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران منتشر شد.

به گزارش کاماپرس، به نقل از اتاق بازرگانی ایران، کتاب قراردادهای استارتاپی مجموعه‌ای از قراردادهای مورد نیاز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان است که در آن قراردادهای مربوط به واحدهای خلاق و نوآور و صاحبان مشاغل یا کسب و کارهایی که مهم‌ترین دارایی آن‌ها دارایی فکری در نظر گرفته می‌شود، جمع‌آوری شده است.

قراردادهای مالکیت فکری

به قراردادهایی که در آن‌ها دارایی فکری مدنظر گرفته می‌شود در ادبیات حقوقی، قراردادهای مالکیت فکری می‌گویند. در کتاب قردادهای استارتاپی راهنمایی جامع پیش روی مخاطبان قرار گرفته است تا مجموعه‌ای استاندارد از قراردادهای مالکیت فکری را در اختیار داشته باشند.

از جمله قراردادهای مالکیت فکری می‌توان به قراردادهای فروش و یا واگذاری، اعطای اجازه بهره برداری از دارایی فکری، مشارکت در راه اندازی کسب و کار، انتقال فناوری، حفظ اسرار تجاری، رقابت نکردن و مواردی این چنینی اشاره کرد. طی این قراردادها در ایجاد تعادل و توازن برای منافع دو طرف تلاش می‌شود.

راز آسمان پایتخت

 

بیشتر بخوانید:

تعدیل در قراردادها

قراردادهای فکری مانند هر قرارداد دیگری از اصل آزادی برخوردار هستند. در این قراردادها می‌توان برخی موارد را متناسب با نیاز هر دو طرف قرارداد تعدیل کرد. برای مثال مولفه‌های خاصی مانند اندازه بازار، جایگاه رقابتی، سهم بازار، قدرت مذاکره و توان چانه زدن در هر دو طرف ممکن است نسبت به قرارداد و توافق دو نفر انجام شود.

استارتاپ-کاماپرس

آمار طول عمر استارتاپ‌ها در ایران

طبق گزارشی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور منتشر کرده است 29.4 درصد از استارتاپ‌هایی که در الکام استارز سال جاری شرکت کرده‌اند بین 1 تا 2 سال و 17 درصد بین 2 تا 3 سال عمر داشتند، بقیه استارتاپ‌ها عمرشان کمتر بوده است. طبق بررسی‌های انجام شده در سال‌های اخیر عمر استارتاپ‌ها به شکل میانگین تقریبا 3 سال در نظر گرفته می‌شود.

دلایل مختلفی برای پایان عمر استارتاپ‌ها بیان شده، از جمله این دلایل می‌توان به تصاحب شدن توسط سایر شرکت‌های بزرگ، بیشتر شدن تعداد دفاتر و افزایش درآمد یا افزایش تعداد کارکنان اشاره کرد. در واقع موفقیت استارتاپ و رسیدن آن به سود به معنای پایان شناخته شدن آن به عنوان استارتاپ نیز در نظر گرفته می‌شود.

قرارداد استارتاپی-کاماپرس

مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران برای توسعه خلق دانش

یکی از مراکز مهم در زمینه تمرکز بر کسب و کارهای فکری، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران نام دارد. این مرکز از استارتاپ‌ها حمایت کرده و در محورهایی مانند مطالعات و برنامه ریزی، آموزش، برگزاری رویدادها و هویت سازی اجرایی فعالیت می‌کند. علاوه بر آن، این مجموعه در حوزه هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، متاورس و واقعیت مجازی تمرکز بیشتری نشان می‌دهد.

انتهای پیام

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایرانمرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز