فرش سجاده ای و بهترین گزینه فرش نمازخانه ای

فرش سجاده ای -کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

در صورتی که به مکان‌های مقدس یا مساجد مراجعه کرده باشد، احتمالا متوجه تفاوت مدل فرش این مکان‌ها با مکان‌های دیگر شده‌اید. این مدل فرش‌ها همان فرش سجاده ای هستند که بیشتر در مکان‌های مذهبی به چشم می‌خورند. قیمت فرش سجاده ای به علت مدل متفاوت تولید و نقش آن از دیگر فرش‌ها متفاوت است.

به گزارش کاماپرس به نقل از کارخانه فرش کاشان، قدمت بافت فرش سجاده ای مربوط به دهه‌ ۷۰ است. دلیل نامگذاری این فرش نیز کاملا مشخص بوده و به دلیل طراحی سجاده گونه آن، فرش سجاده ای نام دارد. البته به این نوع فرش، فرش محراب هم می‌گویند زیرا طراحی آن برگرفته از محراب، یکی از نقوش اصلی طراحی فرش ایرانی، است.

فرش‌های سجاده ای به خاطر زیبایی و هم شکلی و همچنین ایجاد فضای معنوی، در اماکن متبرکه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت فر ش سجاده ای با توجه به رنگ، نقوش، ابعاد و … متفاوت است و این مدل فرش‌ها نرخ یکسانی ندارند.

انواع فرش سجاده ای از نظر سایز و اندازه

هر سجاده یا محراب در فرش سجاده ای دارای عرض حدودا ۶۰ سانتی‌ و ارتفاع ۱۲۵ سانتی متری است. البته چون فرش سجاده ای به صورت رولی بافته می‌شود در زمان بافت عرض هر رول ۱۲۵ سانتی‌متر است. طول رول این فرش‌ها با توجه به ابعاد محل مورد نظر تفاوت دارد و به صورت سفارشی تعیین می‌شود. اما به طور کلی طول رول‌های فرش نمازخانه ای آماده‌ بین ۲۱ تا ۲۵  متر است.

فرش‌ نمازخانه ای در ابعاد کوچک در حدود ۹ متر نیز وجود دارند که برخی متولیان مساجد و امکان متبرکه به دلیل راحتی در زمان جمع و پهن کردن و آسانی حمل و نقل و شست و شو، استفاده از آن را ترجیح می‌دهند.

راز آسمان پایتخت

انواع فرش سجاده ای از نظر طرح

افرادی که قصد خرید فرش سجاده ای را دارند با توجه به مکان مورد استفاده این نوع فرش‌ها را تهیه خواهند کرد. در ادامه موارد پرمصرف این فرش‌ها معرفی خواهند شد؛

فرش سجاده ای -کاماپرس

فرش سجاده ای محرابی

طرح این فرش‌ها طرحی از محراب است و در داخل آن نقوش اسلیمی مثل شمسه یا گل و بوته وجود دارد که این طراحی از محراب مساجد الهام گرفته شده است. خرید فرش نمازخانه ای مذکور برای امکان متبرکه اتفاق می‌افتد.

فرش تشریفاتی مسجد

این فرش‌ها شبیه فرش‌های کناره هستند و یک طرف از حاشیه‌های فرش به شکلی طراحی شده که می‌توان از آن به عنوان جای مهر استفاده کرد. در زمینه این نوع فرش‌ها بیشتر نقوش گل و بوته‌های افشان و طرح‌های اسلیمی دیده می‌شود.

فرش سجاده ای یکپارچه

طرح این فرش‌ها مانند طرح‌ فرش‌های تشریفاتی می‌باشد. با این تفاوت که طرح حاشیه جای مهر در این فرش‌ها وجود ندارد. هر رول این نوع فرش‌ها تکمیل کننده رول دیگری است که در کنار هم شکل‌‌های منظمی مانند یک ترنج را تشکیل می‌هند. نقش‌های به کار رفته در این فرش‌ها مانند نقوش کاشی کاری است. خرید فرش سجاده ای مذکور برای اماکن متبرکه مثل امامزاده‌ها و حسینیه‌ها توصیه می‌شود.

رنگ بندی فرش سجاده ای

برای ایجاد فضای معنوی در اماکن مذهبی استفاده از برخی رنگ‌ها در تولید فرش سجاده ای متداول‌تر است و در واقع خریداران هنگام خرید فرش نمازخانه ای به سراغ بعضی رنگ‌های خاص می‌روند. با توجه به سلیقه مشتریان خاص این نوع فرش، معمولا رنگ سبز و آبی فیروزه‌ای در تولید این نوع فرش‌ها بیشتر کاربرد دارد. البته فرش سجاده ای در رنگ‌های دیگری مانند لاکی، روناسی، گردویی و… هم تولید می‌شود.

در ادامه برای آگاهی بیشتر خوانندگان، جدولی از قیمت فرش سجاده ای  آورده شده است؛

قیمت فرش سجاده ای-کاماپرس

انتهای پیام

مرتبط با : کارخانه فرش کاشان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز