غلتک سازان سپاهان؛ تولیدکننده انواع محصولات چدنی و فولادی سنگین

لست سکند

ظروفی که این روزها مورد توجه بیشتر مردم است، از آلیاژهای پایه آهنی به نام «چدن» ساخته می‌شوند. عناصر اصلی آلیاژی در چدن، آهن، کربن و سیلیسیم است و ترکیباتی مانند منگنز، فسفر و گوگرد نیز به صورت جزئی در آن وجود دارد. این ظروف به دلیل مقاومت و سختی که دارند، بسیار رواج پیدا کرده‌اند. فلز چدن گذشته از مقاومت، به دلیل سیال بودن، قابلیت ریخته گری، ماشین کاری و عدم تغییر شکل در صنایع بزرگی مثل خودروسازی کاربرد گسترده‌ای دارند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

انواع مختلف چدن‌ها شامل خاکستری، داکتیل، سفید، چکش خوار، گرافیت فشرده، نشکن و نسوز است. به گزارش کاماپرس، در دل شهر صنعتی اصفهان، مجموعه‌ای به منظور ریخته گری قطعات سنگین و فوق سنگین چدنی و فولادی از سال 1385 مشغول به فعالیت است. این مجموعه که با عنوان «هلدینگ غلتک سازان سپاهان» شناخته می‌شود، با مدیریت محمود ذاکر، سالیانه چندین هزار تن انواع قطعات فولادی و چدنی مورد نیاز بازار را تامین می‌کند؛

محصولات غلتک سازان در داخل و خارج کشور

این شرکت برای تامین آهن مورد نیاز تولید شمش فولادی خود از 60 درصد آهن اسفنجی و 40 درصد آهن قراضه استفاده می‌کند. هلدینگ غلتک سازان سپاهان سالن‌های ریخته گری قطعات، کوره‌های ذوب، ریخته گری پیوسته سی.سی.ام، سالن تولید غلتک‌های فوق سنگین، آزمایشگاه‌ها و … دارد. این مجموعه دارای ظرفیت تولیدی سالیانه 20 هزار تن انواع قطعات چدنی و فولادی و همچنین 150 هزار تن شمش فولادی به روش ریخته گری مدوام است.

غلتک سازان با امکانات و تولیداتش خدمات مختلفی را به صنایع داخلی و خارجی مانند فولادسازی و نورد، خودروسازی، کارخانجات سیمان و فرآوری مواد معدنی ارائه می‌دهد. میزان محصولات تولیدی این مجموعه به اندازه‌ای است که این شرکت در سال 1397 قرارداد بزرگی با شرکت دانیلی ایتالیا منعقد کرد. براساس این قرارداد صد عدد چوک نورد به شرکت دانیلی تحویل داده شد. سال 1398 نیز این شرکت محموله‌های دیگری به روسیه و اسپانیا صادر کرد.

راز آسمان پایتخت

دو شرکت صنعت کوهپایه و چدن سازان از زیرمجموعه‌های این هلدینگ هستند.

تولیدات غلتک سازان مورد نیاز صنایع گوناگون

پاتیل سرباره از محصولات این مجموعه بوده که از جنس چدن و فولاد با وزن 80 تنی است. این محصول در فرآیند فولادسازی برای خروج ناخالصی‌ها و عناصر مضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوکیل شمش ریزی غلتک سازان، قالب‌های مخصوص شمش ریزی هستند که در صنایع فولاد استفاده شده و براساس شکل و مشخصات ابعادی شمش ریخته شده، تفاوت دارند. چوک از دیگر محصولات این مجموعه است. این قطعه از فولادهای مهندسی با استحکام بالا تولید شده و نیروهای نوردی وارد شده بر بازو غلتک را تحمل می‌کند.

این شرکت تولید شمش‌های فولاد ساختمانی، ساده کربنی، کم آلیاژ و آلیاژی را نیز مطابق با استانداردهای روز داخلی و بین المللی در کارنامه خود دارد. غلتک سازان شمش‌های تولیدی خود را به روش ریخته گری مداوم تولید می‌کند. بدنه قفسه نورد هم یکی دیگر از محصولات این مجموعه است که یک چارچوب فولادی را در خود دارد. نیروهای نوردی در این چارچوب قرار می‌گیرند.

علاوه بر موارد گفته شده، این شرکت انواع محصولات مورد نیاز صنایع مس، مواد معدنی و سیمان، شیمیایی، خودروسازی و همچنین قطعات مختلف سنگین و فوق سنگین را تولید می‌کند.

صادرات عمده محصولات غلتک سازان

غلتک سازان سپاهان در سال 1397 در لیست شرکت‌های بورسی قرار گرفت. سهام این مجموعه با نماد «فسازان» از سال 1398 عرضه عمومی شد. اکنون ارزش بازاری این سهام 18 هزار و 54 میلیارد ریال است. شرکت تولیدی چدن سازان بیشتر از 56 درصد سهام فسازان را در اختیار دارد.

غلتک سازان در فروردین ماه سال جاری موفق به ثبت رکورد 16 هزار و 214 تنی تناژ مذاب شد که نسبت به اسفندماه سال 1399، برابر 571 تن افزایش داشت.

طبق اطلاعات صورتمالی حسابرسی نشده، این مجموعه در سه ماهه نخست امسال در حدود 5 هزار و 935 میلیارد ریال درآمد عملیاتی را محقق کرد. سود خالص هر سهم آن نیز 712 ریال اعلام شد که نسبت به مدت مشابه در سال مالی گذشته 300 ریال بالا رفت.

در سه ماهه آخر سال مالی قبل، این شرکت حدود 65 درصد شمش تولیدی فولاد و چدن خود را صادر کرد. قرارداد فروش این محصولات هم به میزان 30 هزار تن با متوسط نرخ هر تن 445 دلار بود. این مجموعه سال گذشته دیماند برق مورد نیاز خود راريال برای افزایش ظرفیت تولید، خریداری کرد و به سهامداران خود از این بابت امیدواری داد.

تلاش غلتک سازان برای حفظ محیط زیست

شرکت غلتک سازان تاکنون انواع گواهینامه‌های کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه را کسب کرده است. این هلدینگ برای نخستین بار در ایران موفق به اخذ استاندارد ملی ایران برای فولاد شمشه و شمشال تولیدی به روش ریخته گری پیوسته شد.

واحد تحقیق و توسعه این شرکت کلیه مراحل تولیدی محصولات ریخته گری را با طراحی دو و سه بعدی اتوکد و محاسبات سیستم راهگاهی و تغذیه گذاری مکانیزه انجام می‌دهد. این مجموعه در ساخت انواع کوره‌های ذوب، گودال‌های ریخته گری، میکسر مداوم، سیستم انتقال آهن اسفنجی، ماشین ریخته گری و … کاربرد دارد. غلتک سازان سپاهان سال گذشته موفق به اخذ تاییدیه شرکت‌ دانش بنیان شد.

پیشگیری و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و انجام فعالیت‌های سبز از اهداف محوری این هلدینگ است. در همین راستا و برای حذف آلاینده‌های صنعتی از غبار و دود فرآیند مذاب، این مجموعه غبارگیر از کشور کانادا خریداری کرد. همچنین سال گذشته به منظور حفظ فضای سبز، مدیران هر واحد این سازمان در روز درختکاری یک اصله نهال کاشتند.

سال 1398 این شرکت در دومین نمایشگاه و همایش بین المللی معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد و نخستین همایش تخصصی مهندسی معکوس در صنعت سیمان حضور داشت.

غلتک سازان در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی متالوژی، فولاد، ریخته گری ماشین آلات و صنایع وابسته که شهریورماه امسال برگزار خواهد شد، غرفه دارد.

مرتبط با : غلتک سازان سپاهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز