عرضه اولیه کزغال با شوک نیم میلیونی مواجه شد

لست سکند

عرضه اولیه کزغال آخرین عرضه سهام به سرمایه گذاران در بورس تهران بود که هفته گذشته شاهد اجرایی شدن آن بودیم و این عرضه یک شوک نیم میلیونی مواجه شد.

به گزارش کاماپرس، شرکت زغال سنگ پروده طبس که از آن به عنوان بزرگ ترین تولید کننده زغال سنگ ایران نام برده می شود واجد ویژگی هایی است که می توانست سهام این شرکت را برای سرمایه گذاران بورسی جذاب کند.

مزیت های سهام کزغال چه بود؟

سهم کزغال در سبد تولید زغال سنگ ایران حدود ۴۲ درصد است و با توجه به افزایش بیش از دو برابری قیمت زغال سنگ در یک سال اخیر و نیاز شدید شرکت هایی همچون ذوب آهن اصفهان به این سوخت، افزایش سوددهی شرکت زغال سنگ طبس تا حدود زیادی تضمین شده است.

از سوی دیگر سرمایه گذاران بورسی با بررسی آخرین گزارش های مالی کزغال در می یابند که این شرکت در نیمه اول سال 1399 با رشد ۶۹ درصدی سود خالص، عملکرد امیدبخشی داشته و سود این شرکت بزرگ زغال سنگی ایران که از زیرمجموعه های شستا نیز به شمار می رود در شش ماه ابتدای امسال بیش از ۲۹۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

راز آسمان پایتخت

این موضوع در کنار سرمایه گذاری هایی خوبی که برای افزایش ظرفیت تولید و توسعه فناوری های این شرکت انجام شده تصویر مناسبی از آینده شرکت زغال سنگ پروده طبس پیش چشم سرمایه گذاران قرار می دهد اما با تمام این اوصاف در عرضه اولیه کزغال شاهد اتفاقی بودیم که می توان آن را شوک نیم میلیونی به این عرضه نامید.

عقب نشینی 500 هزار نفر از شرکت در عرضه اولیه

ماجرای عرضه اولیه روز چهارشنبه گذشته سهام شرکت زغال سنگ پروده طبس در بازار فرابورس از آن جهت شوک آور بود که با وجود تمام مزیت های این سهام، فقط سه میلیون و 762 هزار و ۱۳۰ نفر از این سهام خریداری کردند.مقایسه این رقم خریدار سهام با تعداد مشارکت کنندگان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در عرضه اولیه قبلی نشان می‌دهد که حدود نیم میلیون نفر از سهامداران بورس به کلی قید سرمایه گذاری در این بازار را زده اند و دیگر علاقه و اعتمادی به سودآوری سهام های عرضه اولیه‌ای ندارند. عقب گرد قیمت چند سهام بزرگ عرضه اولیه ای مثل سیتا و وسپهر به قیمت روز عرضه در بی اعتمادی و بی رغبتی سرمایه گذاران به مشارکت در عرضه هایی مثل عرضه اولیه کزغال بی تاثیر نبوده است.

۲۰۰شایان ذکر است چهارشنبه گذشته 200 میلیون سهم از نماد کزغال در فرابورس عرضه اولیه شد و هر کس می‌تواند تا سقف ۶۰ هم به قیمت ۲ هزار و ۵۰ تومان ورزش ۱۲۳ هزار تومان سفارش خرید ثبت کند. در پایان فرآیند عرضه اولیه، با توجه به مشارکت پایین به تمام سهامداران متقاضی، 60 سهم به طور کامل تعلق گرفت که رویدادی کم سابقه در بورس به شمار می رود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : زغال سنگ پروده طبسشستا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز