عرضه اولیه با سود تضمین شده راهکار تازه برای رونق بورس

لست سکند

هفته گذشته بعد از مدتها شاهد یک عرضه اولیه در بورس بودیم اما این عرضه نتوانست هیجان و تحرک چندانی در بازار ایجاد کند. برخی فعالان بازار معتقدند عرضه اولیه‌ها باید با سود تضمین شده بالا به بازار ورود کنند و در غیر این صورت رغبتی به خرید آنها وجود ندارد.

به گزارش کاماپرس، بورس طی هفته گذشته برای اولین بار در سال 1400 موفق شد سه روز پیاپی روند صعودی داشته باشد. در جریان معاملات هفته ای که گذشت، شاخص کل کار خود را از محدوده یک میلیون و 172 هزار واحد آغاز کرد و بعد از افت وخیز قابل توجه کار خود را با رشد 11 هزار واحدی در محدوده یک میلیون و 184 هزار واحد به پایان رساند. یک عرضه اولیه هم طی هفته گذشته در بورس داشتیم که بهترین عنوان برای آن ، عرضه بی هیجان است!

فعالان بازار معتقدند حتی عرضه های اولیه نیز در شرایط فعلی ریسک بالایی دارند و فقط اگر این عرضه ها با سود تضمین شده به بازار بیایند می توانند در رونق بورس مثمر ثمر باشند.

با وجود روند صعودی شاخص کل، در تمام روزهای هفته گذشته شاهد خروج پول از بازار سرمایه بودیم.طوری که شنبه 344 میلیارد،یکشنبه 563 میلیارد،دوشنبه179 میلیارد،س هشنبه 61 میلیارد و چهارشنبه 487 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد. در مجموع برآیند انتقال سهام از حقیقی به حقوقی در هفته گذشته حدود هزار و634 میلیارد تومان بود.

سود تضمین شده فگستر جذاب نبود!

راز آسمان پایتخت

عرضه اولیه فگستر که چهارشنبه هفته گذشته انجام شدیک عرضه اولیه با سود تضمین شده بود اما جالب است که این عرضه رغبت و هیجانی در بازار ایجاد نکرد. در جریان این عرضه اولیه،13 درصد معادل 65 میلیون از سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان به عموم عرضه شد.

هر کس می توانست حداکثر 130 سهم با قیمت 6179 ریال بخرد اما در نهایت به هر کد بورسی 29 سهم فگستر به ارزش 17 هزار و900 تومان تعلق گرفت.

در این عرضه اولیه دو میلیون و 434 هزار نفر مشارکت کردند که این رقم می تواند به عنوان تعداد کدهای فعال بورسی در نظر گرفته شود. آمار مشارکت عرضه اولیه در نقطه اوج خود به بیش از پنج میلیون نفر رسیده بود که نشان می دهد کمتر از نصف سهامداران در بورس باقی مانده و دیگران به کلی از بازار خارج شده و حتی علاقه ای به شرکت در عرضه اولیه ندارند.

بد نیست بدانید فگستر همچنین با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام خود را بیمه کرده و سود حداقل 20 درصدی را برای خریداران بیمه سهام تضمین کرده اما به نظر می رسد بورس بازان سود 20 درصدی تضمین شده این سهام را چندان جذاب ارزیابی نکردند و اگر قرار است عرضه اولیه ها به بورس کمک کنند باید سود تضمین شده بالاتری داشته باشند.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم  و گزارش های مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز