شیائومی پیشتاز در صنعت دوربین هوشمند

لست سکند

در دنیای مدرن امروز اکثر اماکن به یک دوربین‌ مداربسته برای نظارت بر امنیت مجهز شده است. کمتر فروشگاهی وجود دارد که در آن یک دوربین مداربسته نصب نباشد.

با نصب این دوربین‌ها در فروشگاه‌های شلوغ دیگر نیازی به کنترل دائمی نیست و در هنگام سفر نیز با خیال راحت‌تری خانه را ترک می‌کنید. دوربین‌های مداربسته با طراحی و کاربری متفاوت در برند‌های متنوعی تولید می‌شوند. احتمالا نام برند دوربین شیائومی را از طریق گوشی‌های آن شنیده‌اید.

شیائومی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های الکترونیک است که مرکز آن در پایتخت کشور چین قرار دارد. شیائومی در سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد و به تولید و عرضه گوشی‌های هوشمند، نرم‌افزارهای تلفن همراه و لوازم مصرفی الکترونیکی همانند دوربین‌ مدار بسته شیائومی، تلویزیون، لپ‌تاب و… مشغول است.

 

تاریخچه دوربین‌های مداربسته

راز آسمان پایتخت

از دوربین‌های مداربسته برای نظارت بر فضاهای داخلی و خارجی در اماکن مختلف استفاده می‌شود. مخترعی آلمانی به نام والتر بروش دوربین مداربسته را اختراع کرد. دوربین‌های مدار بسته اولین بار در اماکن عمومی آمریکا در سال ۱۹۱۳ رونمایی شدند.

شاید جالب باشد که نصب اولیه دوربین‌های مداربسته در ارتش نازی و جهت بررسی چگونگی شلیک یک موشک بخصوص انجام شد! ۷ سال پس از این تاریخ سیستم‌های مداربسته تجاری در آمریکا عرضه شدند.

دوربین‌های مداربسته با ثبت اطلاعات تصویری محیط و ضبط وقایع امکان شناسایی مجرمان و پیگیری‌ قضایی را فراهم می‌کنند. اطلاعات ضبط‌ شده از منظر قانونی یک مدرک معتبر هستند و به استناد آن‌ها تعقیب مجرمین و جبران خسارات وارده بسیار آسان‌تر از گذشته است.

 

اجزای دوربین‌های مداربسته

دوربین‌های مداربسته شامل ۳ بخش اصلی بدنه‌، بخش‌های الکترونیکی و لنز دوربین هستند. بدنه همان قاب پوششی خارجی دوربین است که متناسب با فضای مورد استفاده آن طراحی‌های متفاوتی دارد.

در بخش‌ الکترونیکی دوربین‌ها سنسور، کانکتور، برد اصلی و برد تغذیه قرار دارند. در نهایت لنز‌های دوربین تفاوت اصلی را ایجاد می‌کنند.

لنزهای با قابلیت زوم می‌توانند با بزرگنمایی تصاویر دقیق و واضح از محل ثبت کنند. لنز‌های دوربین‌های مداربسته عموما از فوکوس خودکار برخوردار هستند.
در بعضی از دوربین‌ها با وجود یک موتور مکانیکی امکان حرکت و تغییر زاویه دید دوربین وجود دارد.

انتخاب دوربین‌های مداربسته

تفاوت دوربین‌های مداربسته در نوع لنز، زاویه دید، نوع حسگر، محل نصب، شکل ظاهری، نوع سیگنال خروجی و نحوه انتقال تصاویراست. از نظر محل نصب دوربین‌ها قابل نصب در فضاهای داخلی یا خارجی هستند. برای نوع دوم بدنه های محکم‌تر و ضدآب طراحی شده است.

دوربین‌ها از نظر نوع سیگنال خروجی به آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند. در دوربین‌های دیجیتال قابلیت پردازش تصویر مثل تشخیص چهره، پلاک خودرو و… پیشرفته‌نر است. تصاویر دیجیتال غالبا کیفیت بهتری دارند و در یک کارت حافظه، لوح فشرده یا فضای ابری ذخیره می‌شوند. دوربین‌های آنالوگ با کیفیت تصویر و پردازش کمتر ارزان‌تر هستند و تصاویر را در نوار یا کاست ذخیره‌ میشوند.

سنسور یا حسگر نور ‌وظیفه تبدیل نور دریافتی از محیط را به سیگنال‌های الکتریکی بر عهده دارد. دو نوع حسگر سی‌ سی دی و پیکسل فعال در دوربین‌های مداربسته به کار می‌روند.

سنسور نوع اول گرانتر است و تصویر واضح‌تری تولید می‌کند. اما سنسور نوع دوم ارزان‌تر و کوچکتر بوده و مصرف انرژی پایینی دارند. حسگرهای سی سی دی قابلیت تشخیص چهره‌ها و یا ثبت پلاک خودرو را دارند که برای استفاده در خانه یا محل کار چندان ضرورتی ندارد و استفاده از نوع دوم رایج تر است.

دوربین‌ها اطلاعات و تصاویر ضبط شده را با سیم یا بدون نیاز به سیم منتقل می‌کنند.

برای خرید دوربین مداربسته باید موارد بالا را با شرایط و نیاز‌های خود بسنجید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. بهتر است قبل از خرید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • از دوربین برای چه محلی استفاده می‌کنید؛ منزل، محل کار، فروشگاه، پارکینگ با یک واحد صنعتی؟
  • توقع چه کیفیتی از تصاویر ثبت شده دارید؟
  • دوربین را در فضاهای داخلی نصب می‌کنید یا خارجی؟
  • چه طراحی و اندازه‌ای برای دوربین در نظر دارید؟
  • نحوه انتقال اطلاعات دوربین چگونه باشد؟
  • چه پوشش و زاویه دیدی را انتظار دارید؟ و ….

انواع دوربین‌های مداربسته

از دوربین‌های مدار بسته  تنها برای حفاظت و تامین امنیت استفاده نمی‌شود بلکه کاربردهای دیگری همچون کنترل، نظارت، آموزش و تحقیقات نیز دارند. دوربین مداربسته خانگی، فروشگاهی، تشخیص چهره، صنعتی، نظامی، مراقب کودک و… نیازهای متفاوتی را برآورده می‌کنند.

دوربین دام یا گنبدی:

به این نوع دوربین سقفی هم گفته می‌شود که بر روی سقف فضاهای داخلی نصب می‌شوند و مناسب فضاهای خارجی نیستند.

دوربین مینیاتوری:

دوربین‌های مداربسته با ابعاد و اندازه کوچک هستند که برای استفاده نامحسوس از دوربین مداربسته به کار گرفته می‌شوند.

دوربین صنعتی یا بادی:

در این دوربین‌ها امکان نصب جداگانه لنز بر روی دوربین وجود دارد.

دوربین‌ ضدآب:

دوربین‌هایی هستند که جعبه آن‌ها ضد آب طراحی شده و مناسب فضاهای خارجی هستند.

دوربین اسپیددام چرخشی:

این دوربین‌ها قابلیت چرخش خودکار یا با کنترل دستی را دارند. با وجود قابلیت حرکت و بزرگنمایی قیمت این دستگاه‌ها گران‌تر است.

دوربین ای آر:

از نور مادون قرمز برای تشخیص تصاویر در این دوربین‌ها استفاده می‌شود. این قابلیت دوربین را برای استفاده در شب و تاریکی مناسب می‌سازد.

دوربین مراقب کودک:

دوربین مراقب کودک را با نام بیبی کم می‌شناسند که از آن برای مراقبت از کودک بدون نیاز به حضور دائم استفاده می‌شود. اگر چه برای کاربری‌های دیگر که در آن‌ها به تعداد دوربین زیادی نیاز نیست هم از بیبی کم استفاده می‌شود.

 

دوربین‌های مداربسته شیائومی

با اینکه تنها ۱۰ سال از فعالیت شیائومی می‌گذرد به خوبی در بازار‌های جهانی ازجمله بازار ایران جای گرفته است. درآمد شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ رکورد‌دار شد و به رقم ۶.۶۳ میلیارد دلار رسید. با کاهش خرید گوشی‌های همراه در نتیجه شیوع کرونا، قسمت عمده این درآمد مربوط به اینترنت اشیاء و تجهیزات خانه‌های هوشمند است.

شیائومی در زمینه دوربین‌های مداربسته نیز موفق عمل کرده و دست به تولید دوربین‌های باکیفیتی زده‌ است که نیازهای گوناگون مشتریان را برآورده می‌کنند. در اینجا به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

دوربین چرخشی شیائومی مدل  IMILAB EC3

این مدل از دوربین‌ شیائومی است که طراحی آن مناسب برای استفاده در فضاهای باز است. دید بالا در شب، قابلیت چرخش و زاویه دید تا ۲۷۰ درجه، تشخیص حرکت، ساپورت رم میکرو اس دی تا ۲۵۶ گیگابایت، کیفیت بالای تصویر و قابلیت ضبط  و انتقال صدا دو طرفه از مزیت‌های این مدل حرفه‌ای هستند. این دستگاه قابلیت اتصال بی‌سیم به اینترنت و کنترل از راه دور را هم دارد.

 

دوربین بیبی کم شیائومی

دوربین بیبی کم شیائومی ، وایرلس و با کیفیت تصویر فول اچ دی است. از این دوربین شیائومی برای نظارت از راه دور بر فضاهای داخلی استفاده می‌شود. در کنار قابلیت چرخش در زاویه عمودی و افقی امکان تعییر جهت از راه دور بوسیله اپیلیکشن را نیز دارد. در اپلیکیشن امکان شنیدن صدای دو طرفه وجود دارد و تصاویر در یک رم میکرو اس دی ۶۴ گیگابایت ذخیره می‌شوند.

برای خرید این دو مدل و انواع دیگر دوربین‌های مداربسته می‌توانید به سایت جامع دوربین مارکت مراجعه کنید. در فروشگاه اینترنتی دوربین مارکت انواع دوربین‌های بی سیم ، آی پی و پکیج‌های دوربین مداربسته اقتصادی وجود دارد.

مرتبط با : دوربین مارکتشیائومی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز