شناسایی جنگنده اف 35 آمریکا توسط یک سامانه راداری روسی در ایران

لست سکند

ایستگاه راداری “Resonance-NE” روسی خریداری شده توسط ایران موفق به شناسایی جنگنده های رادارگریز اف 35 آمریکایی شده است، این اتفاق در ژانویه سال 2020 در نزدیکی مرزهای این کشور اتفاق افتاد ، اما خبر آن اکنون توسط رسانه های روسی منتشر شده است.

به گزارش کاماپرس و به نقل از آکتوالنیِ نووستی، اطلاعات در مورد این اتفاق در جریان همایش بین المللی “ارتش -2020” ، که از 23 اوت در مسکو آغاز شده بود ، فاش شد. جزئیات مربوط به عملکرد این ایستگاه راداری ساخت روسیه توسط الكساندر استوچیلین، معاون رئیس مرکز تحقیقاتی رزونانس، اعلام شد.

به عقیده این کارشناس فقط به دلیل ردیابی به موقع و اطلاعاتی که از رادارها به دست آمده، جنگنده اف 35 امریکایی اقدامی انجام نداده که می توانسته به یک درگیری و حتی جنگ مجر شود. در ایران ایستگاه راداری “Resonance-NE” چندین سال است که در خدمت نیروهای مسلح این کشور است ، علاوه بر این، این‌گونه اتفاق ها پس از تشدید روابط بین واشنگتن و تهران در پایان سال 2019 به طور دائم در حال وقوع است.

گفتنی است از جنگنده اف 35 آمریکا به عنوان یک جنگنده رادار گریز که سامانه های دفاع هوایی کشورهای دیگر قادر به شناسایی و رهگیری آن نیستند یاد می شود و این امر برد تبلیغی فراوانی برای این جنگنده ایجاد کرده است اما هر از چندی اخبار مختلفی از رهگیری و شناسایی اف 35 های آمریکا نیز منتشر می شود.

سابقه ساقط کردن پرنده های متخاصم آمریکایی در کارنامه ایران

راز آسمان پایتخت

شناسایی اف 35 توسط رادار خریداری شده از روسیه از آن جهت حائز اهمیت است که ایران سابقه ساقط کردن پرنده های متخاصم آمریکایی را در کارنامه دارد.

شایان ذکر است ایران سال گذشته یک پهپاد فوق پیشرفته و رادار گریز آمریکایی را نیز با سامانه های دفاع هوایی خود رهگیری و ساقط کرد که این اقدام موجب شگفتی کارشناسان نظامی و متخصصان سامانه های دفاعی شد.

امیر سرتیپ خوش قلب معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش درباره این رویداد به مشرق اظهار کرده بود: ما این پرواز را در طول مسیر که شاید بیش از سه ساعت طول کشید کاملاً رصد و رفتارشناسی می‌کردیم که به دنبال چه چیزی است. شاید در همان مراحل اولیه کار می‌توانستیم اقدامات اولیه را انجام دهیم اما اجازه دادیم که کار خود را انجام داده، مسیر را طی کرد و در کل مسیر هم اخطار می‌دادیم که رفتارت را تصحیح کن و رفتارت را در قالب رفتارهای بین المللی قرار بده اما هیچ توجهی به این اخطارها نکرد، در واقع توجهی به تذکرات شبکه یکپارچه پدافند هوایی انجام نداد که در انتها  به این نتیجه رسیدیم که ساقط کردن این هدف متخاصم به یکی از سامانه‌های نیروی پدافندی هوافضا در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی واگذار شود.

تازه ترین اخبار نظامی و تسلیحاتی را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

26 دیدگاه برای “شناسایی جنگنده اف 35 آمریکا توسط یک سامانه راداری روسی در ایران

    • روح اله گفته:

      لاف را با سامانه ۱۵ خرداد نشانتان داده ایم قبلا😏😏💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    • Fara Hare گفته:

      ای بدبخت. ایران ده سال پیشتر پهپاد توربوفن رادار گریز ارکیو ۱۸۰ رو سالم زمین نشنود والان صدها پهپاد ازاون مونتاژ کرده تو به این رادار گیری اف اف میگی لاف. صددرصد ایرانی نیستی و فقط فارس زبونی

    • مهدی گفته:

      حتی باوجودی که این موضوع سالهاست رسانه ای شده و خود اربابت امریکا هم قبول کرده و ترامپ هم بابت ساقط نکردن بغلیش که باسرنشین بود تشکر هم کرد بازم اینو میگی؟ همینقدر داغون وتباه!
      پی نوشت:طبق گفته خود این حضرات ارباب غرب پرستان خود حقیربین گلوبال هاوک رادارگریزترین پرنده حال حاضربوده (بسیار بیشتر از اف٣۵ یاحتی اف ٢٢)

    • Zarei گفته:

      ایران لاف میزنه ،روسیه هم با کسی آره ؟؟ بچه ،موقعیت میدانی کشورت رو درک کن البته اگر ایرانی هستی ،اگر هم که بیگ مگ خوری پس تکلیفت مشخصه..

  1. کسروی گفته:

    کشور که در زمینه ای پیشرفت کنه بسیار خوشحال میشم ولی متاسفانه به مطالب گزینشی وآمارهایی که می دهید اصلان نمیتونم باور کنم،،

  2. سعید نصرتی گفته:

    خداراشکربالاخره روزی رسیدکه جوانان ایران زمین تونستندبادست خالی کاری بکنندکه ابهت وعظمت ایران وایرانی درکل جهان احساس بشه،بزرگ زنان آمریکابفهمن که دیگه دوره بلندگوزی انهاسپری شده،بخواهنددست به خطابزنن،جوابی دریافت میکنندکه دردش تامغزاستخواناشون احساس بشه،آمریکا،رژیم غاصب،عربستان،وهرننه قمری جرعت نگاه کردن بطرف ایران راندارن،چراکه نیروهای مسلح باانگشتانشان چشمان ناپاک آنهاراازکاسه درمیاورند.ومیدن دستشون.هنوزدنیاغیرت ایرانی راندیده.

  3. الیاس گفته:

    شما که ان قد بلدی اقتصاد تم درست کن .مدیریت دو تا کارخونه خوروسازی نداری هوا پیمای مسافری از جنگنده تشخیص نمیدی اف تشخیص دادی مدائن گفتی 35.

  4. ailazad5050.zm@gmail.com گفته:

    زنده و پاینده ایران لعنت ابدی بر دشمنان خدا بزرگ است. دست خداوند پشت پناه سربازان زنده باد.

  5. علی گفته:

    بس کنید این دروغ های شاخ دار و صدمن یه غازه تونو،اه دندونای ملتو شمردین و میگین بجای ساخت این رادار کم هزینه تره که بگیم ساختیم و مزشو بدیم کی به کیه مردمم فک میکنن ساختیم و حواسمون به امنیتشون هست و تحویلمون میگیرن، اخه … این هواپیمارو خودشونم که ساختن ننیتونن رهگیری کنن اونوقت روسیه هنوز نمیدوته اون چه امکاناتی داره رهکیریش میکنه ؟اونوقت اون سامانه رو به ایران تحویل داده؟ … هنوز اس400 به ما نمیدن و به عربستان دادن رفت!چرا؟چون روسیه هنوز ایران و به چشم یه کشور خطرناک میبینه ولی عربستانو نه.بهمین خاطر سامانه رهگیر اف35 هیچ وقت نمیده به ایران چون اخرین فناوریه این سامانه ….

    • Shahab گفته:

      بابا تو چرا اینقدر پرت و پلا میگی .کی روسیه به عربستان چیزی فروخت که الکی میپرونی٫ عربستان فقط حرفش زد که میخواد در اینده بگیره که اربابش چنان زد تو دهنش گفت خفه بگیر بشین سره جات حرف نزن بعدم چند میلیارد اوردش پایین پاتریوت که کنجیشک تا حالا نزده چپوند بش تمام .بعد کی ایران اس ۴۰۰ خواسته بخره بهش نداده وجدانن اینقدر الکی هرچی میاد نده بیرون زشته.

  6. علیرضا گفته:

    من نمیدونم چرا ما ایرانیها هر حرفی رو سریع قبول میکنیم ، ببینید دوستان الان همش حرف از رادار گریز بودن اف ۳۵ و اف ۲۲ هستش خب قاعده اش اینه که روسها دایما بیان هی تبلیغ کنن که ما اف ۳۵ یا ۲۲ رو شناسایی کردیم آمریکاییها میخان اف ۳۵ رو تبلیغ کنن و بفروشند به کشورهای دیگه روسها هم میخان سیستم دفاع موشکی خودشون رو تبلیغ کنن و بفروشن ما که واقعیت رو نمیدونیم در عمل و در جنگ و درگیری مشخص میشه که واقعیت چی هست

  7. ساسان گفته:

    شما نمیتونید هواپیمای مسافربری رو از موشک تشخیص بدید و در شرایط صلح و بدون درگیری و جنگ زدی هواپیمای اکراینی رو ساقط کردید از این لاف ها نزنید اف 35 و رهگیری کرده بودید الان داشتید اونجای فلک و پاره میکردید شنیدید امارات میخواد اف 35 تحویل بگیره از این دروغ پراکنی های نخ نما شده در میکنید

  8. Misam گفته:

    افتخارش چیه این سامانه مال روسیه است پس اینقدر گفتن توسط سامانه راداری بومی کشک بود بخدا بها بدن طرح بدن جوانان مملکت از روسها بهتر میسازن فعلا افتخاری نداره با مکس کش روسی مگس امریکایی شکار کردن

  9. نادر گفته:

    س همه میدونن بیشترین پیشرفت ایران در صحنه سیستمهای دفاعی و جنگنده و موشکها بوده حال بعضی کوردلان این واقعیت را لاف زدن میدانند و بعضی به عدم تشخیص بین مسافربری و جنگی( در حالی که از واقعیات پشت پرده بیخبرن)

  10. محسن گفته:

    مردم ایران هنوز تولیدات های تک ایرانی را در زندگی لمس نکرده اند .پس حق دارند این حرفها رو باور نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز