سیستم گرمایش تابشی در چه جاهایی کاربرد دارد؟

سیستم گرمایش تابشی-کاماپرس

گرمایش تابشی یکی از سیستم‌ها و روش‌های مدرن دنیا برای گرم نگه داشتن محیط‌ها و فضاهای تقریبا بزرگ است. این شیوه برخلاف روش همرفتی، یکی از روش‌های اقتصادی و مقرون به صرفه است که تاثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی دارد.

به گزارش کاماپرس،به نقل از اخگر تابش سیستم گرمایش تابشی از سقف، از یک مشعل در خارج سالن و یک باند تابشی بر روی سقف تشکیل شده که هوای گرم را از طریق امواج به محیط تابانده و سبب گرم شدن سالن می‌شود. با توجه به مزیت‌های متعدد این سیستم، از آن در سالن‌ها و فضاهای گوناگون استفاده می‌شود؛ کاماپرس در ادامه به بررسی کاربردهای سیستم گرمایش تابشی می‌پردازد.

سیستم گرمایش تابشی در سالن ورزشی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سیستم گرمایش تابشی، گرم نگه داشتن سالن‌های ورزشی در فصول سرد سال است. سالن‌های ورزشی معمولا دارای فضای بزرگ و سقف با ارتفاع بلند هستند و استفاده از روش سنتی همرفتی برای گرم کردن آن‌ها به علت سبک بودن هوای گرم، زمان زیادی می‌برد و سبب اتلاف برق و گاز می‌شود. این در حالی است که در سیستم گرمایشی گرماتاب، هوای گرم از سقف و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تابیده شده و سبب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. ضمن این‌که باید در نظر داشت عدم استفاده از لوله کشی گاز و کابل کشی برق در این سیستم سبب افزایش امنیت در سالن های ورزشی شده و از هرگونه آتش‌سوزی و مانند آن جلوگیری می‌کند.

سیستم گرمایش تابشی-کاماپرس

سیستم گرمایش تابشی در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی

کارگاه‌های تولیدی و صنعتی در کارخانه‌ها و شرکت‌ها نیز معمولا سالن‌ها و سوله‌های بسیار بزرگ با سقف بلند هستند. گرم نگه داشتن این مکان‌ها با وسایل گرمایشی سنتی نظیر هیتر و بخاری نیز به علت سبک بودن هوای گرم و تجمع آن در سقف، در مدت طولانی‌تری صورت گرفته و سبب اتلاف انرژی بسیاری می‌شود. در حالی که با استفاده از سیستم گرمایشی گرماتاب، فضای کارگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن گرم شده و این مسئله موجب افزایش راندمان کاری و بازدهی کارگاه می‌شود. همچنین با توجه به این‌که مشعل در این سیستم در خارج سالن نصب شده و باند تابشی با توری محافظ مخصوص پوشیده می‌شود، امکان برخورد ماشین‌آلات متحرک در سالن‌های تولیدی با آن به صفر می‌رسد.

راز آسمان پایتخت

سیستم گرمایش تابشی-کاماپرس

سیستم گرمایش تابشی در گلخانه

گرمایش گلخانه و یکنواخت بودن دما در آن یکی از موارد مهمی است که برای سلامت گیاهان باید به آن توجه کرد؛ در روش‌های سنتی گرمایش، با توجه به بالارفتن هوای گرم و تجمع آن در سقف، سبب ایجاد اختلاف دما در محیط شده و آفات و بیماری را در گیاهان افزایش می‌دهد. اما استفاده از روش گرمایش تابشی سبب گرم شدن محیط در زمان کوتاه و به شکل یکنواخت در تمام سطح گلخانه می‌شود.

سیسیستم گرمایش تابشی-کاماپرسستم گرمایش تابشی-کاماپرس

سیستم گرمایش تابشی در مرغداری‌ها

مرغداری‌ها معمولا از سالن‌های بزرگ با سقف‌های مرتفع استفاده می‌کنند که گرم نگاه داشتن آن‌ها تا حدی سخت است. چرا که استفاده از بخاری و هیتر معمولا سبب تجمع هوای گرم در سقف شده و قسمت کف و پایین سالن سرد و مرطوب باقی می‌ماند، ضمن این‌که روش سنتی گرمایش و عدم تهویه مناسب، آلودگی را در محیط بالا می‌برد و این خود سبب بروز بیماری و انتقال آن می‌شود. درحالی‌که در شیوه گرمایش تابشی، هوای گرم از قسمت سقف به شکل امواج در تمام محیط پخش شده و گرما به شکل یکنواخت به همه‌جا می‌رسد و سبب خشک شدن رطوبت کف می‌شود. به علاوه در این روش چون جریان هوا به چرخش درنمی‌آید، میزان آلودگی محیط به حداقل می‌رسد.

سیستم گرمایش تابشی در فضاهای باز

کاربرد دیگر سیستم‌های گرمایشی در فضاهای باز و اماکن عمومی، مانند کافه‌ها و رستوران‌های سر باز، حیاط مساجد و مانند آن است. سیستم گرمایش تابشی در این فضاها در قسمت فوقانی نصب شده، و به شکل یکنواخت و بدون به چرخش درآمدن جریان هوا، محیط را گرم می‌کنند. ضمن این‌که استفاده از این سیستم فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. این درحالی است که استفاده از بخاری و هیتر، سبب اتلاف هوای گرم با جریان هوا و باد در فضای باز شده و گرما به شکل یکنواخت در محیط پخش نمی‌شود. استفاده از این دستگاه‌ها در چنین محیط‌هایی معمولا غیرایمن بوده و ممکن است سبب آتش‌سوزی شود.

تامین گرمایش را به اخگر تابش بسپارید

شرکت اخگر تابش، بیش از یک دهه است که فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات گرمایشی و سرمایشی در کشور آغاز کرده و نقش موثری در بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت داشته است. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های فعال در این صنعت و با بهره‌مندی از متدهای اروپایی، دو محصول گرمایش تابشی با نام‌های سیستم گرمایش تابش مرکزی و گرمایش تابش موضعی را تولید و ارائه کرده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در این زمینه، رونمایی از اپلیکیشن فنی تخصصی محاسبات گرمایشی است که در راستای  محاسبه بار حرارتی موردنیاز برای انواع سالن‌ها تهیه شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : اخگر تابش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز