سیستم گرمایشی تابشی چه مزیت هایی دارد؟

سیستم گرمایشی تابشی-کاماپرس

سیستم گرمایشی تابشی، یک سیستم گرمایشی برگرفته از طبیعت است؛ گرما تاب یعنی آنگونه که خورشید زمین را گرم می‌کند؛ روشی که در آن گرما بدون نیاز به واسطه‌ای مانند هوا، انتقال پیدا می‌کند.

به گزارش کاماپرس به نقل از اخگرتابش، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در سرما و یخبندان زمستان، ایستادن در گرمای نور خورشید است، خورشید بهترین سیستم گرمایش است و ما انسان‌ها با قرار گرفتن در زیر نور آن بلافاصله گرمای مطبوعی را احساس می‌کنیم، اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟ چگونه است که با اینکه خورشید میلیون‌ها کیلومتر از ما دورتر است می‌تواند با چنین سرعتی گرما را به ما منتقل کند؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت، انرژی خورشیدی پس از طی مسافتی طولانی، در برخورد با زمین به گرما تبدیل می‌شود، اما فضای بین خورشید و زمین، این انرژی را جذب نمی‌کند.

حال، سیستم گرمایشی تابشی هم از همین روش بهره می‌برد؛ در سیستم گرمایشی تابشی دستگاه مولد گرما یعنی یک مشعل گازسوز یا گازوئیل سوز با افزایش دمای لوله‌هایی که در سیستم وجود دارند، آن‌ها را به تابش وا می‌دارد و سپس به کمک یک بازتاب دهنده یا رفلکتور پرتوهای تابش به سمت مکان مورد نظر هدایت می‌شوند، تا پس از جذب بار دیگر به گرما تبدیل شوند.

سیستم‌های گرمایشی تابشی، یک سیستم شناخته شده برای ساختمان‌های مسکونی و صنعتی است. این سیستم‌های کارآمد، گرما را از طریق کف، دیوارها یا سقف ساختمان منتقل می‌کنند و مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

سیستم گرمایشی تابشی-کاماپرس

مزیت‌های سیستم‌های گرمایش تابشی

  1. سیستم‌ گرمایش تابشی نه تنها در منازل مسکونی بلکه حتی در گلخانه‌ها، سالن‌های ورزشی، مهد کودک‌ها و ادارات نیز کاربرد بالایی دارد. از مزیت‌های این دستگاه‌ها که باعث افزایش کارایی آن می‌شود، پاسخگویی سریع و کم‌مصرف بودن آن است، این موضوع باعث حدود 60 درصد صرفه جویی در گاز و 90 درصد صرفه‌جویی در برق می‌شود.
  2. در پی صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، هزینه کلی دستگاه نیز کاهش داده می‌شود، به بیان دیگر، زمانی که دیگر نیازی به استفاده از موتورخانه‌های متداول سنتی نباشد، هزینه تعمیر آن‌ها نیز وجود ندارد. پس گرمایش تابشی یک جایگزین بسیار مناسب برای موتورخانه‌های پرمصرف سنتی است که حتی خرابی کوچکی در آن‌ها، هزینه زیادی به بار می‌آورد.
  3. از دیگر مزیت‌های سیستم گرمایشی تابشی نصب آسان آن‌هاست. نصب این نوع سیستم‌ها، برخلاف سیستم‌های گرمایش سنتی باعث سر و صدا و گرد و غبار نمی‌شود و مزاحمت آن برای ساکنین ساختمان بسیار کمتر است. اما باید توجه داشت که طراحی و نصب نامناسب این سیستم نیز از کارایی آن می‌کاهد، ارتفاع مناسب نصب، تعداد گرم‌کن مورد نیاز و اندازه و ظرفیت گرم‌کن‌ها از عوامل مهم در طراحی آن هستند که برای دستیابی به شرایط دمایی مطلوب باید همه‌ی آن‌ها را مد نظر قرار داد.
  4. همانطور که گفته شد، نصب سیستم‌های گرمایشی تابشی با صدای کمتری انجام می‌شود، گفتنی است که عملکرد آن‌ها نیز بی سر و صدا است درحالی که بهره‌وری بالاتری دارند.
  5. مزیت مهم دیگر این سیستم‌ها، افزایش دما به شکل یکنواخت است. در سیستم‌های رایج گرمایشی جریان هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند و اینگونه قسمت پایین اتاق گرم نخواهد شد، خصوصا در اتاق‌هایی که سقف بلندی دارند. اما در سیستم گرمایشی تابشی از آنجا که منبع گرما در زیر یک پوشش قرار دارد، با حرکت هوای گرم به سمت بالا و جابجایی هوای خنک‌تر، افزایش دما به طور یکنواخت انجام می‌گیرد و این سیستم تبدیل به بهترین سیستم گرمایش می‌شود.
  6. یکنواختی جابجایی هوای گرم برای کودکان بسیار مفید است و به همین علت است که سیستم گرمایش تابشی گزینه مناسبی برای مهدکودک‌ها به شمار می‌رود. از آنجا که کودکان قد کوتاه‌تری دارند، زمانی که هوای گرم به سمت بالا حرکت کند نمی‌توانند از آن بهره ببرند، اما با سیستم گرمایش تابشی از کف، آن‌ها نیز گرم خواهند شد که برای سلامتی‌ و رشدشان نیز اهمیت دارد. درحالی که سیستم‌های سنتی متداول در این موارد، چندان کاربردی و عملی نیستند، زیرا فقط باعث گرم شدن قسمت بالایی اتاق می‌شوند و انرژی را به هدر می‌دهند.

سیستم گرمایشی تابشی-کاماپرس

راه‌اندازی تخصصی سیستم گرمایشی تابشی

شرکت اخگرتابش در سال 1390 جهت تولید انواع سیستم های گرمایش تابشی تاسیس شد. این شرکت دو سال بعد، در سال 1392 با تجهیز کارخانه به ماشین آلات مدرن موفق به تولید متنوع ترین محصولات گرمایش تابشی با رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا شد. و اکنون انواع خدمات سیستم گرمایش تابشی را برای گرم کردن سالن‌های ورزشی، سالن‌های صنعتی، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و رستوران و فضای باز ارائه می‌دهد. این شرکت طراحی و راه‌اندازی فضای نمایشگاهی بین المللی کاسپین، شرکت سیماران، دانشگاه علوم پزشکی سنندج و… را در کارنامه کاری خود دارد.

انتهای پیام

مرتبط با : اخگر تابش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز