سود پنج میلیونی در صف‌های دلار

ریزش بورس و هراس سهامداران ناشی و تازه‌وارد از بازار سرمایه که روز به روز رمزآلودتر می‌شود، در کنار رشد دوباره قیمت دلار، حال و هوای میدان فردوسی تهران را در هفته گذشته تغییر داد.
به گزارش کاماپرس، دلار در هفته گذشته سد 25 هزار تومان را شکست و تا مرز 25 هزار و 600 تومان نیز رشد کرد. هرچند در آخرین روز هفته 30 تومان ارزان شد اما همچنان اختلافی قابل توجه به قیمت دلار در صرافی‌ها وجود دارد. روزنامه شهروند در گزارشی به توصیف هجوم دوباره مردم عادی به بازار دلار پرداخته است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

در این گزارش آمده است: از نیمه‌های شب آمده‌اند سه راه استانبول و جلوی صرافی‌های بانکی جا گرفته‌اند اما همان سر صبح سهمیه روزانه دلارهای دولتی تمام می‌شود و غرغر و خشم و هیاهوی بقیه را به دنبال دارد. از اواخر مرداد صرافی ملی فقط به شرط ثبت‌نام اینترنتی و گرفتن کد رهگیری به مشتریان ارز می‌فروشد اما گویا ثبت‌نام اینترنتی دلار هم هفت‌خوانی مشابه ثبت‌نام خودرو دارد. متقاضیان می‌گویند به هشت صبح نرسیده، ثبت‌نام تمام و ظرفیت تکمیل می‌شود. بسیاری اعتقاد دارند ثبت‌نام اینترنتی دلار هم مثل ثبت‌نام اینترنتی خودرو فرمالیته است. بسیاری شنیده‌اند که صرافی‌های بانکی شبانه اسامی را کاغذی ثبت می‌کنند و صبح هم به همان‌ها دلار می‌دهند. بعضی هم آمده‌اند که کارت ملی و مدارک‌شان را به دلال‌ها بدهند و ٥٠٠‌هزار تومان کارمزد بگیرند و بروند.

کارت ملی بده؛ 500 هزار تومان بگیر
دلار اواسط هفته در بازار آزاد از ٢٥‌ هزار تومان عبور کرد. این در حالی است که نرخ دلار صرافی‌ها ٢٢‌ هزار و ٦٠٠ تومان بود. صرافی ملی سالانه به هر نفر ٢‌ هزار و ٢٠٠ دلار می‌فروشد و حالا اختلاف حدود ٢‌ هزار و ٤٠٠ تومانی دلار صرافی ملی با دلار بازار آزاد یک شبه چیزی حدود ٥‌ میلیون و ٣٠٠‌ هزار تومان به خریداران سود می‌رساند. همین مسأله صف‌های طولانی جلوی صرافی‌های بانکی ایجاد کرده است و در این میان افرادی که موفق به خرید دلار دولتی نمی‌شوند، توسط دلال‌ها احاطه می‌شوند. دلال‌ها معتقدند که راه خرید دلار دولتی را بلدند و اگر افراد کارت ملی‌شان را به آنها اجاره بدهند، ٥٠٠‌ هزار تومان کارمزد می‌گیرند.
روند افت شاخص بورس نیز طی هفته ادامه داشت و این‌بار به کانال جدید یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار واحد وارد شد. بحث‌های داغ سهامداران بازار سرمایه برای خروج از بازاری که ترسناک شده است، از یک‌سو و صف‌های مردم برای خرید دلار صرافی ملی از سوی دیگر خبرساز شد. صف‌های طولانی و طاقت‌فرسایی که در خیابان فردوسی تهران ایجاد شده بود، از شب قبل مردم را به سودای سود یک‌شبه بالای ٥‌ میلیون تومانی به بازار کشاند. از آن‌سو سایر صرافی‌ها قیمت لحظه به‌لحظه دلار بازار آزاد را روی تابلوهای خود نمایش می‌دادند که نرخ‌ها سریع جابه‌جا می‌شد و دلار بازار آزاد که قبل از این تا مرز ٢٥‌ هزار تومان پیشروی کرده بود، طی هفته این سطح مقاومتی را شکست و از ٢٥‌ هزار تومان عبور کرد.
همپای دلار بازار طلا هم که متأثر از قیمت اسکناس آمریکایی است، پیشروی کرد و بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به ۱۱‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان رسید. بهای هر قطعه ‌سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم ۱۱‌ میلیون و ۱۵۰‌هزار تومان قیمت‌گذاری شد. هر گرم طلای ١٨عیار هم که تا اردیبهشت‌ماه روی کانال ٦٠٠‌ هزار تومان نوسان می‌کرد، در آخرین روز هفته به یک‌میلیون و 154 ‌هزار تومان رسید.

راز آسمان پایتخت

خروج سهامداران نگران از بورس
این اتفاق درشرایطی رخ می‌دهد که خروج سرمایه از بورس و تنگنای ورود ارز به کشور نگرانی‌ها را برای قیمت دلار افزایش داده است. حالا دولت درشرایطی به سر می‌برد که به دلیل تحریم قادر به صادرات نفت نیست. از آن سمت گمرک گزارش داده است که در ٥ ماه نخست امسال صادرات غیرنفتی حدود ٤٠‌ درصد کاهش داشته است و بیم آن می‌رود که با اوج‌گیری دوباره کرونا و بسته‌شدن مرزها صادرات غیرنفتی با مشکل مواجه شود. به‌علاوه اینکه ریزش پیاپی شاخص بورس بسیاری از سهامداران خرد را ترسانده و آنها را به خروج سرمایه‌هایشان از این بازار کشانده است. علاوه بر این، کارشناسان بازارهای مالی معتقدند که با تداوم رشد نقدینگی تورم امسال همچنان بالا خواهد بود.
کامران ندری، کارشناس بانکی به روزنامه شهروند می‌گوید که رشد نقدینگی امسال احتمالا بین ٣١ تا ٣٢‌درصد است که این رقم با توجه به اینکه میانگین رشد نقدینگی در سال‌های گذشته ٢٥‌درصد بوده، رقم بالایی است و درصورتی که مهار نشود، می‌تواند تورم بالای ٣٠‌درصد را برای ‌سال ٩٩ به دنبال داشته باشد.
تورم بالا هشدار معاونت اقتصادی مرکز آمار ایران را هم در پی داشته است. بنا به اعلام این منبع، ایران در فهرست چهار کشور پرتورم جهان قرار گرفته است و این وضع یعنی تداوم انتظارات تورمی باعث می‌شود که قیمت دلار هم پا به پای سایر کالاها افزایش داشته باشد.

ادعاهای تکراری بانک مرکزی
با وجود همه این شرایط، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی که پیش از این وعده داده بود تورم ‌سال ٩٩ را به زیر ٢٠‌ درصد می‌رساند، همچنان مصمم است که بانک مرکزی کنترل بازار ارز را هم به ‌زودی به دست می‌گیرد.
با این حال بنابه اعلام احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس، روز یکشنبه هفته آینده جلسه غیرعلنی پارلمان با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی برای بررسی وضعیت بازار بورس و نوسانات قیمت ارز برگزار می‌شود. انگار نمایندگان تازه‌نفس مجلس چندان به وعده‌های همتی دلخوش نکرده‌اند و می‌خواهند مستقیم با او به گفتگو بنشینند.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز