سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

قیمت روز آهن آلات-کاماپرس

افزایش و نوسان قیمت روز آهن آلات و مصالح فولادی، چالش‌های پیش روی فعالان صنعت ساختمان را دو چندان کرده است. به طوری که خرید آهن آلات کاربردی همچون میلگرد و تیرآهن با قیمت به صرفه و در زمان مناسب به دغدغه اغلب افراد بدل شده است. در همین راستا دولت با هدف تنظیم قیمت و کنترل بازار، امکان خرید میلگرد سهمیه‌ای را برای متقاضیان فراهم کرده است. در واقع چنانچه در جستجوی راهی برای کاهش هزینه ساخت و ساز هستید، دریافت میلگرد سهمیه‌ای امری هوشمندانه است. البته که این فرآیند مراحل مختلفی دارد که در ادامه شرایط و نحوه دریافت میلگرد دولتی را بررسی کرده‌ایم.

سهمیه میلگرد از طریق پروانه ساختمان

با نگاهی اجمالی به قیمت میلگرد و تیرآهن، اهمیت خرید میلگرد ارزان بسیار افزایش می‌یابد. اینجاست که بحث دریافت میلگرد سهمیه‌ای به میان آمده و خریداران و متقاضیان را خوشنود می‌کند. نظر به اینکه مصرف کنندگان عمده میلگرد‌ها فعالان حوزه ساختمان هستند، دولت تمهیداتی را جهت تسهیل امور آنان وضع کرده است. به طوری که امکان دریافت سهمیه‌ای معین با نرخ کمتر را برای متقاضیان فراهم کرده است. همانطور که مشخص است قیمت میلگرد دولتی پایین ‌تر از قیمت میلگرد امروز یا روزانه است و برای خریدار به صرفه است. البته که این سهمیه سقف معینی دارد و لازمه دریافت آن، ارائه پروانه و مجوز ساخت قانونی است.

شرایط دریافت سهمیه میلگرد

نظر به اینکه اختصاص میلگرد سهمیه‌ای به منظور تنظیم قیمت بازار به مشتریان ارائه می‌شود، به پرو‌ژ‌های معینی تعلق می‌گیرد. همانطور که از نام این سهمیه مشخص است تنها با ارائه مجوز قانونی ساخت قابل دریافت است. از دیگر شرایط دریافت این سهمیه متراژ بالای پروژه است که معمولا به پروژه‌های با بیش از ۱۰۰۰ متر زیربنا تعلق می‌گیرد. بدین منظور فرد متقاضی با ارائه درخواست به اتحادیه آهن آلات استان مربوطه، به ازای هر متر زیربنا، ۵۰ کیلوگرم میلگرد دریافت می‌کند. با این اوصاف دریافت مجوز و پروانه ساخت گام اول در دریافت سهمیه است.

مراحل دریافت سهمیه میلگرد

برای دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان، همانطور که مشخص است اخذ مجوز ساختمان امری الزامی محسوب می‌شود. در واقع فرد متقاضی ابتدا باید مراحل قانونی دریافت پروانه ساختمان را انجام داده و سپس در صورت تناسب متراژ بنا با متراژ تعیین شده، درخواست سهمیه کند. به طوری که پروانه ساختمان، ملاک اصلی اختصاص سهمیه میلگرد به پروژه ساخت و ساز است. نظر به اینکه امکان دریافت سهمیه هم در بورس و هم از طریق اتحادیه آهن فروشی فراهم است آگاهی از مراحل و شرایط، تصمیم گیری را آسان‌تر می‌کند. مراحل دریافت میلگرد با پروانه ساختمان به طور معمول به شرح ذیل هستند.

  • ثبت نام سامانه سجام
  • انتخاب کارگزاری بورس
  • ارائه مدارک ساخت و ساز ( جواز، پروانه ساخت و مدارک شناسایی برای اشخاص حقیقی، مدارک شرکت و جواز ساخت برای اشخاص حقوقی)
  • اخذ کد بورسی
  • ارائه فرم درخواست
  • واریز ۱۰ درصد مبلغ خرید
  • تایید معامله پس از شرکت کارگزاری در مزایده
  • واریز باقیمانده مبلغ خرید میلگرد به علاوه کارمزد کارگزاری
  • تحویل میلگرد مدنظر

    سهمیه میلگرد در بورس یا اتحادیه؟

    افزایش قیمت انواع میلگرد علی الخصوص قیمت میلگرد ۱۶ و به طور کلی قیمت روز مقاطع فولادی، سبب روی آوردن خریداران به میلگرد سهمیه‌ای شده است. دریافت این سهمیه علاوه بر بورس، از طریق اتحادیه آهن فروشان هر استان نیز امکان پذیر است. هر یک از روش‌های فوق پیچیدگی‌های خود را داشته و گاهی سرعت پیشبرد پروژه را کاهش می‌دهند. ازاین‌رو اغلب پیمانکاران و کارفرمایان ترجیح می‌دهند میلگرد آزاد خریده و از دردسرهای سهمیه میلگرد رها شوند.

    راز آسمان پایتخت

    مزایای دریافت سهمیه میلگرد

    تهیه میلگرد از طریق سهمیه میلگرد مختص پروانه ساختمان علاوه بر تنظیم قیمت میلگرد امروز، هزینه ساخت و ساز را کاهش می‌دهد. در واقع میلگرد سهمیه دولتی بدون واسطه و بدون صرف هزینه اضافی که به واسطه‌ها و دلال‌ها تعلق میگیرد، انجام می‌شود. همچنین نوسان قیمت میلگرد و سایر آهن‌ آلات در بورس کمتر از بازار آزاد است و امکان برنامه ریزی را برای متقاضیان فراهم می‌کند.

    اگرچه میلگرد دولتی طرفداران خود را دارد، اما معطلی‌ و اتلاف وقت، عدم تعلق میلگرد به همه پروژه‌ها، مراحل طولانی و… از معایب آن به شمار می‌آیند. از این‌رو بسیاری افراد به خرید از بازار آزاد روی می‌آورند. شما نیز اگر قصد خرید میلگرد و آهن آلات ساختمانی را دارید می‌توانید از طریق سایت پیوان قیمت روز آهن آلات کارخانه‌های مختلف را به دقت بررسی کنید.

    جمع بندی

    فرقی نمی‌کند متقاضی میلگرد سهمیه‌ای باشید یا خریدار میلگرد در بازار آزاد، بررسی قیمت روز آهن آلات گام اول در این مسیر است. در واقع پیمانکاران برای برآورد هزینه کلی پروژه و تخصیص بودجه به خرید میلگرد ابتدا قیمت میلگرد امروز را رصد می‌کنند. سپس برای دریافت میلگرد آزاد یا دولتی به تناسب پروژه تصمیم می‌گیرند.

    انتهای پیام

مرتبط با : پیوان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز