زنگ خطر بورس در سال 1400؛ بخشی از قیمت سهام شبه‌دارایی است

رشد قیمت سهام در بورس تهران طی نیمه ابتدایی سال 99 چنان شدید و حبابی بوده است که بعد از ریزش های مکرر و اصلاح 80 درصدی بازار هم برخی کارشناسان به آینده بازار سهام به دیده تردید می نگرند.

به گزارش کاماپرس، بورس تهران در آخرین روزهای سال 99 نشانه های امیدوار کننده ای از بازگشت به دوران رونق را بروز داد و با توجه به روندی که در سال های اخیر شاهد بوده ایم این امیدواری وجود دارد که بازار سهام در ابتدای سال 1400 روند رو به رشدی داشته باشد.

با این حال کارشناسان بازار سرمایه و تحلیل گران اقتصادی درباره آینده این بازار نقطه نظرهای ضد و نقیضی دارند و آرا و نظرات بدبینانه نسبت به آینده بورس نیز قابل تامل است.

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی که در دوران اوج قیمت سهام در ابتدای تابستان 99 نسبت به سقوط این بازار هشدار داده بود و این پیش بینی کمتر از دو ماه بعد تحقق یافت اخیرا با ارائه تحلیلی در مورد آینده بورس در سال های آینده اظهار نظر کرده و خطر تداوم خروج سهامداران حقیقی یا همان سهامداران خرد از بورس را در سال آینده و سال های بعد گوشزد کرده است.

اخبار مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

بخشی از ارزش سهام در حال حاضر شبه‌دارایی است و از بین می رود

سلطانی در کانال شبکه اجتماعی خود نوشته است؛ قبل از شوک‌های ارزی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، نسبت ارزش جاری بازار سرمایه (بورس و فرابورس) به حجم نقدینگی حدود یک-سوم بود. به عقیده این پژوهشگر اقتصادی در نتیجه دو عامل یعنی کاهش شدید ارزش ریال و به تبع آن حجم نقدینگی و همچنین ایجاد حباب قیمت سهام، این نسبت در تیر ماه ۱۳۹۹ به ۳۳۰ درصد و در بهمن ماه ۱۳۹۹ به ۲۰۷ درصد (۲.۱ برابر) صعود کرد.

وی تصریح کرده است: با وجود رشد دو برابری نقدینگی در ۳ سال گذشته، نسبت ارزش بازار سرمایه به نقدینگی ۶ برابر شده است. در نتیجه بیش ارزنده شدن قیمت سهام بنگاه‌های بورسی و کاهش شدید ارزش حقیقی نقدینگی، خروج سرمایه از بورس با تنگنای نقدینگی روبرو است. به باور او، بیش‌ارزندگی قیمت سهام بنگاههای بورسی موجب شده تا بخشی از ارزش سهام به صورت یک «شبه‌دارایی» در بیاید.

سلطانی معتقد است این «شبه‌دارایی» در نتیجه کاهش ارزش اسمی یا حقیقی قیمت سهام به تدریج از بین خواهد رفت. نتیجه گیری نهایی این پژوهشگر اقتصادی از این تحلیل این است که با توجه به «کاهش ارزش حقیقی یا به اصطلاح بازده حقیقی منفی» و «نسبت قیمت به درآمد بالای سهام» در سالهای آینده، روند خروج سهامداران خُرد از بازار سرمایه استمرار خواهد داشت.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز