روشن نشدن خودرو چه علت هایی دارد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

مشکلی که عمده رانندگان با آن مواجه می‌شوند و بسیار کلافه کننده می‌تواند باشد، روشن نشدن خودرو است که این مشکل به دو صورت رخ می‌دهد؛ یا خودرو استارت نمی‌خورد یا استارت می‌خورد ولی ماشین روشن نمی‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، از آنجایی که روشن نشدن خودرو سبب نگرانی راننده می‌شود بهتر است درباره علل‌های این اتفاق توضیح داده شود. همانگونه که مشخص است خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده که نقص در هرکدام از قطعه‌ها سبب روشن نشدن خودرو خواهدشد، ولی دلایلی وجود دارد که نسبت به دیگر گمان‌ها متداول‌تر است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

چرا خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی‌شود؟

اولین موضوعی که بعد از روشن نشدن خودرو به ذهن می‌رسد عدم وجود سوخت کافی در باک خودرو است؛ زیرا اگر سوخت کافی در باک نباشد سبب اشتعال نخواهد شد و در پی آن خودرو نیز روشن نمی‌شود. البته نقص در سیتسم سوخت‌رسانی نیز سبب این اتفاق خواهد شد که شایع‌ترین مشکلات در این سیستم شامل خرابی منیفولد ورودی هوا، خرابی انژکتورها، خرابی پمپ بنزین، گرفتگی فیلتر بنزین و… می‌شود.

اگر باک بنزین به اندازه کافی پر بود و مشکلی از این بابت وجود نداشت، ممکن است ایراد در سیستم برق‌رسانی خودرو باشد. زیرا هر خودرویی سنسورهای متعدد دارد و اگر مشکلی در یک سنسور ایجاد شود، پالس اشتباه به ای سی یو فرستاده می‌شود و خودرو روشن نخواهد شد. از این سنسورها می‌توان به  فشار هوا، دمای آب، سنسور دوموتور، موقعیت میل‌لنگ، خرابی یا سوختگی رله و اتصالات آن، خرابی شمع یا وایرها، خرابی سوییچ اینرسی و… اشاره کرد.

راز آسمان پایتخت

روشن نشدن خودرو ؛ از مشکلات موتور تا خرابی باتری

اگر هوا به موتور نرسد روشن نخواهد شد زیرا باید ترکیب صحیح میان سوخت و هوا ایجاد شود. وقتی این اتفاق پیش بیاید راننده باید لوله‌های خرطومی ورودی به موتور را چک کند و اگر پس از چک کردن خودرو روشن شود یعنی مشکل از این بخش بوده است.

اگر سنسور فشار هوا خراب باشد سیگنال‌های اشتباه به ای سی یو می‌فرستند که برای رفع این مشکل باید از دیاگ استفاده شود.

ترکیب سوخت و هوا به صورت غیرصحیح سبب خرابی سوپاپ‌ها شده و همین امر مانع روشن شدن خودرو خواهد شد.

خرابی دینام یا باتری، همچنین خرابی وایرها یا کویل تقویت‌کننده ولتاژ باتری را نیز می‌توان از دلایل این اتفاق ناخوشایند دانست.

اگر سوئیچ خراب باشد و کد در ایموبیلایزر ارسال نشود، همچنین سیستم قطع‌کننده بنزین به درستی کار نکند یا اتصالات رله بسوزد، ماشین روشن نمی‌شود که این مشکلات با یک دیاگ برطرف خواهند شد.

اگر مشکل خودرو با موارد مذکور در بالا برطرف نشود می‌توان این ایراد را با بررسی اتصالات فیزیکی، بررسی استارت و بررسی باتری ماشین برطرف کرد.

وقتی ماشین استارت نمی‌خورد!

برخی اوقات پیش می‌آید که ماشین حتی استارت هم نمی‌خورد که در این مواقع می‌توان علت آن را مشکل سیستم برق خودرو، سوختن فیوزها، سوییچ معیوب، مشکلات در باتری خودرو، استارت معیوب، خرابی دینام، قفل شدن موتور، خراب شدن سلکتور گیربکس در خودروهای اتوماتیک، ایجاد مشکل در سیستم احتراق، آسیب رله، پمپ سوخته و عدم تعویض فیلتر سوخت دانست و درصدد رفع آن برآمد.

البته گاهی اوقات حین رانندگی موتور گرم و پس از آن خاموش می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد راننده سعی در استارت مجدد دارد که موتور دیگر روشن نمی‌شود. در چنین حالتی باید دینام را کنترل کرد زیرا این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری را برعهده دارد و اگر خراب شود باتری ماشین نیز درست کار نمی‌کند و برق به اجزای خودرو نخواهد رسید.

انتهای پیام

دادپویان
اوج آرام
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز