رایتل؛ از اشتراک گذاری زیرساخت‌ها تا ورود به بورس

شرکت رایتل وابسته به سازمان تامین اجتماعی، سومین اپراتور سراسری تلفن همراه در ایران است. به خاطر وجود دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، در بدو ورود این شرکت، ترس از زیان‌ده بودنش وجود داشت و همانطور که انتظار می‌رفت، رایتل 2 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ ارتباطات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دنیای اقتصاد، در 11 آبان 98 مدیر این شرکت تغییر کرد و وعده‌هایی مبنی بر تغییر وضعیت شکل گرفت. با حضور یاسر رضاخواه، مدیرعامل وقت رایتل و همچنین به کار بستن خلاقیت‌ها و ایده‌های تازه، رایتل امیدوار شد با افزایش درآمد و رضایتمندی مشتریان پیش برود و توانست این کار را انجام دهد.

در حال حاضر زیان انباشته این شرکت طی یک سال به هزار میلیارد تومان رسیده و رایتل امیدوار است با ادامه روند فعلی، بتواند این عدد را به صفر برساند.

این روزها خبر اشتراک‌گذاری زیرساخت‌های این شرکت با دو اپراتور دیگر کشور و در نهایت ورود به بورس رایتل است که پیشرفت این مجموعه را نشان می‌دهد. در ادامه این مطلب، گزیده‌ای از مصاحبه دنیای اقتصاد با یاسر رضاخواه، مدیرعامل وقت رایتل خواهید خواند؛

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

فرکانس و تجهیزات اپراتورها مکمل همدیگرند

رضاخواه درباره باندهای فرکانسی رایتل می‌گوید: به هر اپراتوری باندهای فرکانسی مخصوصی ارائه می‌شود مانند باندهای 300، 1600، 1800، 2100 و 2600 که در حال حاضر هم باند 3500 مگاهرتزی برای 5جی راه‌اندازی خواهد شد. حجم مختلفی از باندها بعد از پروانه گرفتن اپراتورها در اختیارشان قرار می‌گیرد که تجهیزات خریداری شده باید با باندها سازگار باشد و سپس کسب و کار شروع شود. فرکانس‌ها محدود بوده و در اختیار سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات قرار دارد. اگر کشوری از فرکانس‌ها استفاده نکند یا آن‌ها خالی بماند مدتی پس از آن، حجم ترافیک رخ می‌دهد و ظرفیت‌های کشور را دچار مشکل می‌کند.

در کشور ما ابتدا ایرانسل و همراه اول فرکانس‌هایی دریافت کرده‌اند و تجهیزات خود را از اریکسون، نوکیا و … خریداری کرده‌اند ولی امروزه به دلیل تحریم‌های آمریکا تجهیزات رایتل بسیار محدود شده است، چون همراه اول و ایرانسل با تمامی وندورها کار می‌کنند ولی رایتل فقط محدود به دو وندور چینی است. البته قیمت دلار هم تاثیرگذار بوده و افزایش آن سبب مشکل تامین زیرساخت می‌شود و همین امر سبب آن شده که توسعه مورد نظر رخ نداده است.

به عنوان مثال همراه اول 30 هزار  و ایرانسل تعداد 17 هزار سایت مخابراتی نصب کرده ولی رایتل با شرایط گفته شده فقط توانسته از 10 هزار سایت برنامه‌ریزی شده 4 هزار واحد را راه‌اندازی کند.

گفتنی است فرکانس و تجهیزات مکمل همدیگر هستند؛ بنابراین اگر فرکانس بیشتری استفاده شود با تجهیزات کمتر نیز می‌توان آن را مدیریت کرد، همچنین اگر ریز فرکانس کمتری استفاده شود، نیازمند تجهیزات بیشتری هستیم.

همکاری و تعامل میان اپراتورهای کشور

به گفته مدیرعامل وقت، رایتل در این شرایط دو راهکار پیش رو داشت؛ یا از اپراتورها استفاده نکند و دارایی‌های کشور بلا استفاده بماند، یا با دیگر اپراتورهای کشور همکاری و تعامل برقرار کند تا تجهیزات و فرکانس‌ها ترکیب شوند و ظرفیت ایجاد شده از این ترکیب در اختیار مشترکان این شرکت قرار گیرد.

یاسر رضاخواه با اشاره به همکاری اپراتورها در دنیا افزود: این نوع همکاری میان اپراتورها کاملا متداول است و با هدف اقتصادی صورت می‌گیرد. مثلا اگر اپراتوری از لحاظ اقتصادی توجیهی نداشته باشد، از فرکانس اپراتورهای دیگر می‌تواند استفاده کند.

طبق مصوبه 245  کمیته تنظیم مقررات به اسم تجارت ثانویه طیف، ناظر بر اجاره فرکانس‌ها است. همچنین سازمان تنظیم مقررات برای فرکانس‌های اشتراکی قراردادی با پروانه بهره‌برداری موقت یکساله برای رایتل صادر می‌کند. این تعامل میان اپراتورها کاملا شفاف و در چهارچوب قوانین کشور همچنین با نظارت صورت می‌گیرد.

رضاخواه درباره گزارش‌های مالی کدال توضیح داد: درآمد شرکت رایتل طی سال 99 به این صورت است که 24 درصد درآمد، حاصل اجاره فرکانس و مابقی درآمدها از عملیاتی مانند فروش اینترنت، هزینه پیامک و … کسب شده است. همچنین شش ماهه امسال نسبت با مشابه سال قبل شامل 40 درصد رشد بوده است در حالی که درآمد اجاره فرکانس 18 درصد رشد را نشانگر است که این وضعیت اگر ادامه پیدا کند وابستگی به درآمدها به زیر 10 می‌رسد.

4 درصد جمعیت کشور سهم اپراتور رایتل است

مدیرعامل رایتل در ادامه به دیگر برنامه‌های رایتل اشاره کرد: در برنامه‌ریزی دو سال گذشته چند اقدام اساسی در برنامه‌ قرار داشت. اول آنکه سایت به صورت پراکنده بود و حتی برخی سایت‌ها هزینه اجاره را تامین نمی‌کرد و با قرارداد با اپراتورهای دیگر، مشترکی که به سایت متصل بود همین سرویس را از شبکه اپراتور رقیب می‌گرفت. سایت‌های مذکور 3 جی بودند اما با استفاده از اپراتورهای دیگر مشترکان اینترنت 4جی نیز دریافت می‌کردند.

در مرحله بعدی سایت‌ها در جایی قرار گرفتند که ترافیک شبکه و مشترکان بالایی داشت و همین امر سبب درآمد بیشتر شد یعنی همان سایتی که یک میلیون تومان درآمد داشت به درآمد 60 میلیون تومان رسیده و از منافع مالی کسب شده در توسعه زیرساخت‌ها استفاده شده است و 600 سایت در سطح تهران اینترنت 4.5 جی عرضه می‌کنند.

ترافیک‌ها پس از توسعه زیرساخت از 400 ترابایت به 1200 ترابایت رسید و سهم اپراتور رایتل از 3 درصد جمعیت شامل 4 درصد جمعیت کشور شد و رایتل رشد 33 درصدی مشترکان را شاهد بوده است.

افزایش تعرفه‌ها یا فرسودگی زیرساخت‌ها؟!

رضاخواه درباره تعرفه‌های این شرکت اعلام کرد: کاهش تعرفه‌ها سبب افزایش سهم اپراتور می‌شود و رایتل سعی دارد برنده قیمت باشد. برای مثال این شرکت دیگر تبلیغات تلویزیونی ندارد و این هزینه را برای توسعه زیرساخت گذاشته است و همین امر سبب تعرفه‌های کم این شرکت شده و هر وقت رشد درآمد در این شرکت صورت بگیرد، بار دیگر تبلغیات آغاز خواهد شد.

وی در آخر گفت: در کشور ما به علت سقوط ارزش پول ملی و هزینه‌های ارزی اپراتورها درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و امکان توسعه شرکت‌ها وجود ندارد.

همین امر اپراتور را با دوراهی مواجه کرده است؛ دوراهی مردم و زیرساخت‌ها که اگر تعرفه‌ها افزایش پیدا کند مردم ناراضی می‌شوند و اگر این کار صورت نگیرد، زیرساخت‌ها دچار فرسودگی می‌شوند و در ادامه باز باعث نارضایتی افراد خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که اپراتورها بیش از گذشته باید زیرساخت‌ها را بهینه کنند؛ شرایط در حال حاضر جایی برای رقابت میان اپراتورها نگذاشته و فقط با کاهش هزینه‌ها باید در این زمینه اقدام کرد.

مرتبط با : رایتل
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز