راهنمای خرید روغن موتور مرغوب

تور لحظه آخری-کاماپرس

روغن موتور یکی از نیازهای ضروری و مهم هر خودرو برای داشتن عملکرد مناسب و جلوگیری از ورود هرگونه خسارت به موتور خودرو است. از این رو خرید روغن موتور استاندارد و باکیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش کاماپرس، موتور خودرو، قلب تپنده خودرو و اصلی‌ترین عامل مکانیکی موثر در کارکرد خودرو و افزایش طول عمر آن است. استفاده از روغن موتور اصلی برای حفاظت از موتور، جلوگیری از اصطکاک اجزای موتور، جلوگیری از ورود ناخالصی ها به موتور و غیره ضروری است. از این رو خرید روغن موتور بی‌کیفیت علاوه بر کاهش راندمان خودرو، می‌تواند موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیری شود. کاماپرس در ادامه به ارائه راهنمای خرید روغن موتور باکیفیت و مرغوب می‎پردازد.

چرا خرید روغن موتور باکیفیت اهمیت دارد؟

روغن موتور با استفاده از یک ترکیب پیچیده شامل روغن پایه و دیگر افزودنی‌ها تشکیل می‌شود. استفاده از روغن موتور به‌منظور تسهیل عملکرد موتور و اجزای فلزی و متحرک آن صورت می‌گیرد. از این رو معمولا به روغن موتور، روانکار نیز گفته می‌شود. برخی از مهم‌ترین دلایل برای خرید روغن موتور اصلی در ادامه بررسی شده است؛

کاهش اصطکاک میان قطعات: تحرک قطعات موتور خودرو، موجب ایجاد اصطکاک در میان آن‌ها و در نتیجه باعث افزایش گرما و داغ شدن موتور و همچنین ساییدگی قطعات می‌شود. روغن موتور با کاهش این اصطکاک از این مسئله جلوگیری می‌کند.

کاهش گرمای موتور: گرمای ایجاد شده به‌وسیله اصطکاک میان قطعات اگر به گرمای ناشی از فرایند کارکرد موتور از طریق احتراق سیلندرها اضافه شود، موجب خرابی موتور خودرو می‌شود. روغن موتور با جلوگیری از اصطکاک میان قطعات، باعث کاهش تولید گرما می‌شود.

راز آسمان پایتخت

جلوگیری از ورود ناخالصی‌ها: روغن موتور با کیفیت با جذب گرد و خاک و سایر آلودگی‌ها مانند آلاینده‌های ناشی از احتراق از جمله اسیدها و اکسید سیلیکون‌ها، از ورود آن‌ها به قسمت‌های مختلف موتور جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از زنگ زدن فلزات: استفاده از روغن موتور مرغوب موجب کاهش اثرات زنگ‌زدگی و اکسیدکنندگی ناشی از ترکیب هوا و اکسیژن در فرایند احتراق شده و عمر موتور و قطعات آن را افزایش می‌دهد.

در هنگام خرید روغن موتور به چه نکاتی توجه کنیم؟

برخی از نکات مهم برای خرید روغن موتور اصلی و استاندارد در ادامه بررسی شده است؛

انواع روغن موتور را بشناسید

پیش از خرید روغن موتور، بهتر است انواع روغن موتور و کاربردهای آن را بشناسید. سه نوع روغن موتور در ادامه معرفی شده است؛

تمام سنتتیک: این نوع، یکی از باکیفیت‌ترین انواع روغن موتور است که در آزمایشگاه و با استفاده از مواد شیمایی تولید می‌شود. مزایای روغن موتور تمام سنتتیک شامل مقرون‌به‌صرفه بودن، بهبود توان موتور، محافظت از موتور در برابر ساییدگی، دوام بالا و غیره است.

نیمه سنتتیک: این نوع روغن موتور با استفاده از ترکیب روغن تمام سنتتیک و روغن موتور معمولی به‌دست می‌آید. از مزایای آن می‌توان به محافظت از اجزای متحرک موتور، قیمت پایین‌تر نسبت به نوع تمام سنتتیک و و کیفیت بالاتر از روغن معمولی اشاره کرد.

معمولی: این نوع از پایه نفت خام و با ترکیب روغن‌های پایه تولید می‌شود. از جمله مزایای آن قیمت بسیار ارزان و مناسب برای آب‌بندی خودروهای سفر و خودروهای ساده است.

استاندارهای روغن موتور را بررسی کنید

دومین نکته مهم در خرید روغن موتور باکیفیت، بررسی استاندارهای درج شده روی بسته‌بندی محصول است. این دو استاندارد در ادامه بررسی شده است؛

استاندارد کیفی API: این مورد، شاخص استاندارد کیفی موسسه نفت آمریکا است و با استفاده از دو حرف S برای بنزین با حروف الفبای A تا N  در کنار آن و C برای دیزل با حروف الفبای A تاJ  نشان داده می‌شود. هرچقدر حروف الفبا بالاتر باشد، روغن موتور کیفیت بالاتری دارد.

استاندارد ACEA: این مورد استاندارد انجمن خودروسازان اروپا است که از A برای موتورهای بنزینی، از B برای موتورهای دیزلی و از C برای خودروهای سازگار با کاتالیست استفاده می‌کند.

ویسکوزیته روغن موتور را در نظر داشته باشید

از دیگر نکات مهم برای خرید روغن موتور، تناسب روغن موتور با شرایط آب و هوایی از طریق بررسی ویسکوزیته روغن موتور است. ویسکوزیته یا گرانروی نشانگر غلظت روغن موتور است. درجه ویسکوزیته با استاندارد SAE تعیین شده و روغن موتورها را به دو نوع سینگل گرید است و مولتی گرید تقسیم می‌کند. در حال حاضر روغن‌های مولتی گرید که برای آب و هوای چهار فصل مناسب است، گزینه بهتری نسبت به انواع سینگل گرید است.

قیمت روغن موتور چقدر است؟

قیمت روغن موتور به عوامل متعددی چون تغییرات قیمت ارز در بازار، نوع روغن موتور، درجه غلظت یا ویسکوزیته، استانداردهای کیفی و غیره بستگی دارد. با این حال بهترین راه برای اطمینان از خرید روغن موتور اصلی با قیمت کارخانه ، خرید از مراکز مجاز و معتبر است.

تاپیک کالا

تاپیک کالا به‌عنوان یک مرکز معتبر و تخصصی در حوزه فروش لوازم یدکی خودروهای وارداتی و داخلی، انواع خدمات ویژه از جمله عرضه و فروش روغن‌های موتورهای اصلی با قیمت بسیار مناسب را برای مشتریان خود فراهم کرده است. از جمله خدمات ویژه این مجموعه می‌توان به برخورداری کالاها از گارانتی اصلی، پشتیبانی 24 ساعته، امکان پرداخت در محل، تحویل فوری و گارانتی بازگشت تا 7 روز اشاره کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : تاپیک کالا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز