دلار 5 هزار تومانی روحانی

دلار 5 هزار تومانی روحانی
تور لحظه آخری-کاماپرس

در حالی که برخی کارشناسان اقتصادی اصرار دولت یازدهم و دوازدهم بر حفظ دلار در قیمت های غیرواقعی طی سال های ابتدایی تصدی مسئولیت کشور را یکی از مهم ترین علل تورم و سقوط ارزش پول ملی می دانند، رئیس جمهور امروز بار دیگر قیمت واقعی برای دلار را در صورت عدم وقوع مشکلاتی همچون تحریم ترامپ و همه گیری کرونا زیر 5 هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش کاماپرس، دلار 4200 تومانی که نرخ رسمی دلار دولتی به شمار می رود را بسیاری دلار جهانگیری می نامند چرا که اولین بار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اواخر سال 96 از این نرخ دلار رونمایی کرد. در آن مقطع گفته می شد حسن روحانی از افزایش نرخ دلار بسیار مکدر است و به هیچ عنوان راضی به افزایش قیمت دلار یا آزادسازی نرخ ارز نیست.

در ماه های بعد نرخ دلار همواره صعودی بود و در مقاطعی از 30 هزارتومان نیز فراتر رفت. این نرخ شکنی ارز قطعا به تحریم های ترامپ مرتبط بوده است اما به باور برخی کارشناسان اقتصادی، اگر دولت بعد از آغاز دور جدید تحریم ها، سیاست ارزی خود را تغییر می داد و بر سیاست های اشتباه اقتصادی مثل حفظ نرخ رسمی دلار در محدوده 4200 تومان اصرار نمی کرد ، امواج تورم ارزی به این شدت نبود.

این تحلیل گران معتقدند اگرچه تحریم های ترامپ موجب نوسان های شدید نرخ دلار شد اما در واقع بخشی از این نوسان ها به دلیل فشرده شدن فنر قیمت ارز بر اثر سیاست های سرکوب قیمت ارز اتفاق افتاده و تحریم این فنر را آزاد کرده است.

البته به نظر نمی رسد حسن روحانی چنین انتقاداتی را جدی بگیرد چرا که او کماکان بر نظر خود در مورد پائین بودن قیمت دلار در صورت عدم وقوع تحریم ها و همه گیری کرونا اصرار دارد.

راز آسمان پایتخت

وی امروز در جلسه هیات دولت گفت: در یک گزارش تحلیلی کامل مشخص شده است که اگر تحریم و جنگ اقتصادی و کرونا نبود شرایط اقتصادی کشور بسیار بهتر از امروز بود که این گزارش باید منتشر و در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر روحانی افزود: براساس این تحلیل اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبود، امروز رشد اقتصادی بدون نفت کشور ۴.۱ درصد و رشد اقتصادی با نفت ۳.۸ درصد بود، تورم امروز ۱۱.۵ درصد، نرخ دلار زیر ۵ هزار تومان ، رشد سرمایه‌گذاری ۴.۷ درصد بود و حجم تولید ناخالص کشور ۲۲ درصد بیشتر از آن چیزی می بودکه امروز شاهد آن هستیم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز